BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vermijdbare fouten kosten de bouw miljarden per jaar en de sector slaagt er maar niet in deze faalkosten terug te dringen. Ze lopen eerder op dan terug, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy. Bron: nu.nl

Weergaven: 986

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Ed de Rechteren van Hemert:

" Lopen ze wel op? Faalkosten een onderwerp dat ieder jaar weer terug komt. Natuurlijk terecht. Zijn de faalkosten wel opgelopen. Want in een rapport van USP over de faalkosten 2008 waren de faalkosten 11,4 % met een waarde van 6,2 miljard. Nu 10,8 % met een waarde van € 5,5 mijlard. Dit is dus even een verwarring voor mij. Van hetzelfde instituut zijn die gegevens.

Natuurlijk maakt het niet uit of het 10,8 of 11,4 % is. Diepdroevig. Zo 11 % van je bedrijfsomzet weg gooien. Er is natuurlijk wel veel aan te doen. maar terug brngen naar 0% zal niemand lukken( mij ook niet maar zo ron d de 3 tot 4 % moet kunnen.Over faal kosten hadden we het al toen ik pas begon met werken. Faalkosten moet je zien te herkennen en willen oplossen. Vanuit het NBI (Nederlands Bouwkosten Instituut) geven we veel cursussen en les hierover.

Maar de vraag is altijd willen ze het wel of vindt men het wel goed. Grappig is dat bij kleine en eigen bedrijven de faalkosten een stuk lager zijn. Faalkosten zijn vaak voor de directie niet zichtbaar, alleen heeft men een uren overschrijding. Hoe zou dat nu komen? "
Reactie via de BouwProfs groep van Rob Overdijk:

" Ik denk dat het terugdringen van faalkosten direct wordt bereikt door ownership; het bevreemdt mij dan ook te zien dat er, ondanks de de verregaande doorvoering van ketenintegratie en bouw-teams, er sprake zou zijn van een toename. Ik denk dat Ed de Rechteren van Hemert, de spijker op zijn kop slaat met zijn laatste opmerkingen. Zaak is dus dat de zogenaamde transparantie niet alleen bij de projectleiding en directie maar ook in statistieken zichtbaar wordt.

Het heeft geen zin om dit onderwerp te bespreken zolang niet duidelijk is of erger nog: uitgesproken wordt, waar de pijn zit. Is er uberhaupt wel sprake van faalkosten of wordt er achter de coulissen onder de noemer van faalkosten een correctie gedaan van de aanbesteding of offerte? Of is er sprake van een gebrekkige calculatie en budgettering? die vervolgens onder de noemer faalkosten wordt weggepoetst? Harde taal? wellicht, maar er is hier genoeg stof ( vijfenhalf miljard om precies te zijn) om hier eens over na te denken.
Wij garanderen zwart op wit 0,0 faalkosten voor onze opdrachtgevers op de door ons geleverde diensten.

Reken maar dat er sprake is van een actief vakmanschap en versterking van supply chain management. Er is geen excuus om de project afsluiting te doen met 11% faalkosten daar waar 4% risico reeël is. "
Reactie via de BouwProfs groep op linkedin van Remmert Honig:

" lees met aandacht de reactie en de verontwaardiging. Ik weet als geen ander dat binnen de bouw er een enorme hoeveelheid faalkosten zijn en dat daar natuurlijk veel aan te doen is, ook bij ons, veel te korte voorbereiding, gebrek aan echte deskundigheid en tijdsfactoren zijn een belangrijke factor volgens mij.

Wel moet van mijn hart dat in de volledige keten ook een belangrijkefactor van de faalkosten is te zoeken en op te lossen bij onze opdrachtgevers en bovenal de adviseurs, denk hierbij aan de gebrekkige kennis van de architecten over maakbare gebouwen, constructeurs die niet meer uitrekenen maar alleen controleren of iets rekenkundig klopt en tenslotte hebben we in de gehele keten te maken met allemaal mensen die niet allemaal een ''10'' zijn en er dus van nature fouten gemaakt worden.

Mijn stelling is altijd, als je wijst naar een ander dan wijzen er drie vinger nog steeds naar je zelf en wij proberen er alles aan te doen om dioe zaken die onder onze verantwoordelijkheid vallen 100% te doen en proberen juist op te lossen zodat we buiten tijdens de realisatiefase, die al ingewikkeld genoeg is, een product neer te zetten waar we trots op kunnen zijn en daar weinig tot geen bouwfouten in zitten want de nazorgkosten zijn altijd hoger dan gewenst en niet begroot en dus direct verlies.

Moraal voor mij is dat iedereen in de keten zijn of haar verantwoordelijkheid echt neemt er veel minder een ''vecht'' relatie ontstaat en meer in oplossingen gedacht worden. Los nog van de huidige contractvorming waarbij opdrachtgevers en haar adviseurs vele en vele jaren bezig zijn geweest en dan wij in 6 weken alle risico's en verantwoordelijkheden(lees faalkosten) moeten onderkennen en overnemen. Wurg contracten leiden nooit tot een beter werk.
Blijf van mening dat de enige oplossing is een bouwteam situatie waarbij alle partijen (ook de adviseurs!!! want die hebben nauwelijks kennis van kosten) werken met een prijsplafondafspraak en vanuit die situatie hun verantwoordelijkheid pakken. "
Waar komen faalkosten door

In mijn ogen is het veel gebrek aan vakkennis ,als je op een bouw komt weten veel niet waar je over hebt ,ze maken vaak zaken die ze horen, denken nooit verder na
Als je zaken als vocht geen enkele kennis van hebt ,weet je ook niet of je het wel goed doet en ja de mannen die nu op de bouw lopen te timmeren en metselen komen uit een heel andere opleiding

Het is jammer maar waar ,en dan is er ook nog een stuk mentaliteit ,ze maken maar wat en zal hun vaak interesseren als het er maar staat bij sommige
Dat kom je dan vooral tegen dat veel zaken weer uitbesteed worden die mensen denken alleen vaak aan productie
Voor mij is heel duidelijk dat veel faalkosten ook in de voorbereiding ligt ,ja wij als werkvoorbereiders moeten vaak onder te grote druk werken .
Vaak zijn het dan ook nog jongeren die ze zo voor de leeuwen gooien en die de theorie kennen maar niet de praktijk ( de kleine kneepjes en problemen )

Zelf ben ik op het moment even niet werkzaam ,maar ben dagelijks aan het zoeken naar verbeteren van het mooie vak
Wat me zeer aanspreekt is zoeken naar kwaliteit in onze mooie bouw , zelf denk je dan ook dit kan, en moet veel beter ,we zijn concurrenten ,maar kunnen samen ook veel en laten we samen eens werken ,aan een betere kwaliteit van alles, dan gaan onze faalkosten heel erg omlaag
Het maken van controle lijsten voor veel onderdelen, is voor mij nu denk iets waar veel mensen al wat aan kunnen hebben, en ja zo kunnen we genoeg vinden

Maar veel draait om de kwaliteit van de vakmensen die we nu nog een stuk hebben ,maar als je 10 jaar verder bent zal er zonder daar aandacht voor te hebben we nog meer faalkosten krijgen
De faalkosten binnen bouwbedrijven kunnen ook drastisch terug gebracht worden door digitaal te gaan bestellen. Op die manier verbeterd de communicatie tussen bedrijven en kunnen daar in elk geval minder bestelfouten plaatsvinden. De bouwsector heeft hier nog grote kansen en kan veel leren van andere branches.

Lean is inderdaad een manier om verspillingen (en dus faalkosten) uit het (bouw) proces te halen. Het is een filosofie die, als je die organisatie breed weet in te zetten, leidt tot efficienter bouwen, met verrassend kortere doorlooptijden (er zijn voorbeelden waarbij de doorlooptijd met 75 % is ingekort), zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Als je dit echt als je missie ziet, en je een lerende organisatie wil worden en je er de tijd voor neemt om het goed te doen, dan kunnen bouwkosten met gemak met 20 % omlaag. Vertrouwen,openheid en eerlijkheid zijn opbrengsten van een langdurige relatie, waar je dus in moet blijven investeren. LEAN is een methode om ook blijvend te investeren in een relatie en te zorgen dat processen continue verbeterd (blijven) worden en continu verspillingen worden geelimineerd. Toepassen van LEAN levert ook nog meer plezier in je werk op en misschien is dat nog wel de belangrijkste opbrengst.

Max Kwantes zei:

Faalkosten beperken is mogelijk door ketensamenwerken en Leanplannen. Met Lean haal je bottum-up de bedrijfsprocessen door de loep. Uit ervaring sprekende kan ik zeggen dat het zeer interessante "faal" kosten naar voren haalt. Het dient echter wel dynamische te gebeuren en communicatie is ook in deze belangrijk. Met Lean in de rugzak gaat de keten samen werken. Eerlijkheid, openheid, vertrouwen en het elkaar gunnen zijn standaard kreten. Er zijn voorbeelden waarbij dit werkt. Woonwaard en ComWonen zijn 2 woningcooperaties waarbij dit tot goede resultaten heeft geleid. Maar blijf Lean en in een keten denken maar dat is voor sommige nog wel even wennen. Oude stoffige processen moeten wel overboord. Simpele, gestructureerde processen waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft, neemt en krijgt. En afspraak is afspraak.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+