BouwProfs

De bouw online verbonden.

In Nederland krijgt een opdrachtgever een rekening van de gemeente voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Deze kosten liegen er vaak niet om. Bedragen in de particuliere woningmarkt variëren tussen de € 7.000,- en € 20.000,- of zelfs meer en soms dient er nog BTW over te worden betaald. Voor een zelfde woning betaald men in Duitsland voor een bouwvergunning € 70 - € 350,-, in Engeland is dit vanaf zo'n 35 Pond. Doorlooptijden in Duitsland voor het verkrijgen van de bouwvergunning liggen tussen de 1 en 6 weken en krijgt men een verslag per email toegestuurd van hetgeen is besproken.

Bouwen wij in Nederland door overmaking van deze bedragen naar Gemeenten nou zoveel beter?

Is de opdrachtgever hier uiteindelijk mee gebaat?

Ik ben benieuwd naar uw reactie en ervaringen.

Weergaven: 463

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dit is zeker een hele interessante discussie. Ik waag het te betwijfelen of de kwaliteit in Nederland beter is, vooral als we daar de klantvriendelijkheid en het nakomen van afspraken in betrekken. Het lijkt hier vaak of de gemeentes de toch al broze economie totaal niet willen stimuleren door bouwplannen onvoldoende voortvarend ter hand ter nemen.
Een belangrijke factor hierin is natuurlijk ook de welstand, daar kunnen we misschien beter een aparte discussie over opzetten.
Maar het genoemde prijsverschil en de doorloopsnelheid is zeker schokkend, daar moet volgens mij echt iets aan gedaan worden, en dan bedoel ik natuurlijk dat wij ons moeten aanpassen aan de omliggende landen in dit geval. Europese eenheid?

 

Halo,

In vele gemeentes in Nederland krijgt de klant ook wat voor de betaalde leges, dat deze te hoog zijn is een feit, en het waarom heeft nog nooit iemand mij kunnen uitleggen.

In Engeland zijn onze ervaringen met gemeentes ronduit dramatisch en in Duitsland voortreffelijk en in Nederland wisselend, maar doorgaans goed.

Wij bouwen veel in het buitenland  in Duitsland wordt er marginaal beter gebouwd en dan hoofdzakelijk vanwege de energie eisen anders ook niet en over Engeland hoeven we het helemaal niet te hebben die lopen 10 a 15 jaar achter en van afwerken hebben ze geen verstand. De doorsnee Nederlandse bouwer levert goed werk , en service is een woord wat we allemaal in Nederland niet kennen of dit nu in de bouw of het restaurant is.

Welstand is een achterhaald concept het jaagt de klant op onnodige kosten, veroorzaakt irritatie en zorgt voor vertraging .

Gemeentes moeten wat aan de grondprijzen doen wil er gebouwd kunnen worden, maar ja eerst moet het huishoudboekje op orde gebracht worden en dat kan vaak alleen maar door grondverkoop, want de burger is al het gemelk beu, dus dan zijn we weer terug bij af.

Er zal een radicaal andere aanpak moeten komen willen wij in Nederland de eindgebruiker een passend, betaalbaar, energie efficiënt en gewenst product kunnen bieden. Betere grondprijzen en efficiëntere processen liggen aan de basis.

 

 

Zo zie je maar,  1  Europa ?

Beetje flauwe opmerking, want buiten de gemeentelijke bedragen heb ik ook niet het idee dat het totaal pakket van kosten om een bouwwerk op te richten in Nederland duurder is dan in de omringende landen. Wie weet daar meer van ?

De bouwleges behoort kostendekkend te zijn voor het werk wat een Gemeente hiervoor verricht. Bij een groot aantal Gemeenten is die verhouding zoek en is de hoogte van de leges een Gemeente begrotingszaak geworden zonder binding met het oorspronkelijke doel.

Door Bouwend Neder land is hier al meerdere keren onderzoek naar gedaan en gebleken is dat er enorme verschillen zijn tussen vergelijkbare Gemeenten. De politiek onderkent dit maar doet er niets mee omdat het begrotingsgat dan weer op andere wijze gevuld moet gaan worden.

De doorlooptijd van vergunningen zou moeten verbeteren met de WABO invoering, echter onze bestemmingsplannen en welstandsperikelen werken niet transparant.

Kwaliteit is schijnbaar een rekbaar begrip en partijen geven hieraan een verschillende uitleg.

 

Ik ben niet actief in de particuliere sector.
In Frankrijk waar mijn bureau gevestigd is zijn er geen directe kosten verbonden aan de aanvraag voor een bouwvergunning. Er wordt wel een "taxe" geheven van enkele honderden euros. De gemeente moet binnen één maand aangeven of de bouwvergunningsaanvraag compleet is. De gemeente heeft maximum 2 maanden om de bouwvergunning af te geven (Behalve uitzonderingen, Franse specialiteit!). De bouwaanvraag wordt alleen getoetst aan de lokale stedebouwkundige eisen (Nokhoogte en dat soort zaken).
In het algemeen neem ik als architect vooraf contact op met de gemeente om het project te presenteren om de bouwaanvraag soepel te doen verlopen. Stedebouwkundige eisen zouden maar op één enkele manier te interpreteren zijn ... maar de burgermeester heeft meestal ook nog zo zijn persoonlijke opvattingen..

We hebben in NL nu eenmaal veel regels en de gewoonte dat de gemeente dit moet controleren. Ik vind het logisch dat degene die de aanvraag doet de kosten hiervoor moet betalen. Als er minder wordt gerekend dan kostendekkend, betaald iedereen mee (via belastingen). Dus ook voor bouwplannen die nooit gebouwd gaan worden.

Door alle verplichte automatisering e.d. duurt het ook langer om een bouwplan te beoordelen, dus het zal alleen maar duurder worden helaas.

Er is landelijk wel een discussie over het verminderen van regels, binnen de gemeente waar ik werk proberen we hier actief aan te werken. Dit is best lastig, omdat regels meestal bedoeld zijn voor de "buren". Maar ik ben het ermee eens dat er nog heel wat verbeterd kan worden, of het nou over welstand, bestemmingsplannen of bouwregels gaat!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+