BouwProfs

De bouw online verbonden.

Verroeste spouwankers bij appartementsgebouwen aan de kust. Broodje aap of serieus probleem?

Mij is onder de aandacht gebracht dat met name bij appartementsgebouwen, die op minder dan 10 km van de Noordzeekust liggen, en gebouwd werden in de periode 1945-1980 de spouwankers doorgeroest kunnen zijn. Daarmee komt de stabiliteit van de buitenmuur in gevaar.

Ik wil de omvang en ernst van dit probleem kunnen inschatten. Ofwel: is dit een "broodje aap verhaal" of moet ieder appartementsgebouw dat aan bovenstaande criteria voldoet terdege onderzocht worden. Of heeft u andere tips?

met vriendelijke groet,

Jan Bovenlander,
EPA-adviseur maar ook nog beheerder van een appartementsgebouw.

Weergaven: 1379

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hou er maar rekening dat het geen broodje aap is. een onderzoek met een endoscoop moet uitsluitsel geven: bureau Nieman kan je verder helpen.

De invloed van natuurlijke elementen kan in kustgebieden behoorlijk heftig zijn. Een mooi voorbeeld zijn de rvs belpanelen en brievenbussen in badplaatsen.

Ik kan me voorstellen dat op termijn metalen in de gevel ook aangetast worden. Laten onderzoeken dus.

Dit probleem heeft zich al eerder voorgedaan bij diverse flatgebouwen uit ik meen de jaren zestig. Er zal daarom ervaring zijn hoe daarmee kan worden omgegaan. Ik zou zeggen, google er naar en wordt wijs.

Er is een aantal jaren geleden een aanschrijving geweest van het minesterie over deze problematiek. Er is toen veel onderzoek gedaan en landelijk is dit een groot probleem. Als de ankers niet van rvs zijn is de levensduur beperkt. We heben veel complexen geinspecteerd, met de endoscoop krijg je geen goed beeld. Gewoon steentje eruit enz. geeft een beter beeld. Vrijwel altijd is het mis.

Wij hebben zelf in Den haag en omgevingen wat ongelukken, instortingen en forse problemen meegemaakt. Wij passen bij gevelonderhoud altijd renovatieankers toe om de problemen voor te zijn. De problemen zijn groot en veel omvattend. Alles van voor circa 1980 heeft problemen.

Langs de kust zijn de zoutinwerkingen op metalen (ook bij bepaalde soorten rvs) erg groot.

Goed onderzoek is vereist en dan een juiste oplossing kiezen.

Succes.

Het zou een aanleiding kunnen zijn om het buitenspouwblad te vervangen door een hoogwaardige isolatiegevel.

SBR heeft hier verleden jaar een publicatie over uitgebracht (Constructieve veiligheid bestaande metselwerk buitenspouwbladen 629.12). Onlangs is er ook een bijeenkomst over geweest. De presentaties kunt u bekijken via deze link: http://www.sbr.nl/producten/bijeenkomsten-en-cursussen/bijeenkomst-...

Informeer eens bij BDA in Gorinchem, kunnen je wellicht wat meer vertellen.

Is wel een serieus probleem.

Lang geleden liep ik stage voor de MTS op een bouwplaats in Vlissingen, dus vlak bij de kust. Daar werden  onbehandelde aluminium waterslagen toegepast, die werden binnen enkele weken aangetast door de zilte zeelucht. Zeelucht is gezond voor mensen maar een ramp voor de meeste metalen. Verzinkt stalen spouwankers worden op den duur zeker aangetast door het zout in de lucht dat door de spouw ventileert, controleren dus. Een aannemer uit de kuststreek kent dit fenomeen en houdt daar ook rekening mee, maar een aannemer uit het binnenland kan dat vergeten.

Als daar goede rvs spouwankers toegepast zijn zal het probleem meevallen. Goed onderzoeken is wel verstandig.

Verzinkte spouwankers blijken al een hele tijd verboden te zijn zonder dat veel aannemers er òf acht op slaan òf zich er niet voldoende in verdiepen. Ze dienen voortaan van RVS te zijn. BDA in Gorinchem is o.a. een partij die hier inderdaad veel van af weet. Zij hebben al diverse cases bekeken (veelal aan de kust) en hebben dus ruime ervaring. Je kunt beter voorkomen dan genezen...

Dat is inderdaad geen broodje aap verhaal!!

Er zijn al diverse schadegevallen bekend.

Het is ook niet voor niets dat dicht bij de kust (< 10 km) een betere kwaliteit spouwankers is voorgeschreven (RVS 316, A4 kwaliteit). Het betreft hier namelijk een zwaardere milieuklasse, MX4 i.p.v. MX3.2 volgens NEN-EN 1996-2.

Overigens zijn niet alleen de spouwankers van belang. Andere zaken zoals kwaliteit voegwerk, kwaliteit detaillering, hoogte gebouw, aanwezigheid geveldragers, hechtsterkte van stenen, aanwezigheid van spouwisolatie, treksterkte van ankers, e.d. zijn van groot belang bij het bepalen van de kwaliteit van een dergelijke gevel. Vaak is niet alleen visueel onderzoek voldoende maar moet er ook destructief worden onderzocht (o.a. t.b.v. bepaling hechtsterkte stenen en treksterkte ankers).

Op basis van een risico-inschatting(-analyse) van de betreffende gevel zal blijken welk onderzoek noodzakelijk is. Uiteraard kunnen wij u daarbij ondersteunen.

 

Peter Kuindersma

Zoals gezegd is dit zeker geen broodje aap verhaal. In het verleden zijn veelvuldig verzinkte spouwankers toegepast om het buitenspouwblad aan het binnenspouwblad te verankeren. Afhankelijk van de vochtigheid in de spouw kan het spouwanker op termijn haar functie verliezen. Omdat de spouwankers deels zijn opgenomen in het buitenspouwblad dat aan weersinvloeden blootgesteld staat, dient voor de toetsing van een spouwanker ten minste  milieuklasse MX3.2 te worden aangehouden. Uit tabel 1 (bijlage C van NEN-EN 1996-2) volgt dat alleen een met 940 g/m2 verzinkte staaldraad zonder beperkingen kan worden toegepast (met uitzondering van de kustgebieden omdat hier ook de inwerking van zouten een rol speelt). Dit is echter een hoeveel die in de praktijk niet toe te passen is op een spouwanker, waardoor deze optie in de praktijk komt te vervallen. Geconcludeerd moet dus ook worden dat verzinkte spouwankers geen levensduur van 50 jaar hebben (zoals onderstreept door het KNB Kennisnetwerk Bak-steenmetselwerk die helemaal afraad om nog verzinkte spouwankers toe te passen).Geconcludeerd kan worden dat de in het verleden veelvuldig toegepaste verzinkte spouwankers voor metselwerkgevels onvoldoende duurzaam zijn qua constructieve veiligheid.

Het corrosieproces bij gebouwen die zich aan zee bevinden gaat door inwerking van zouten aanmerkelijk sneller. Wij hebben ruime ervaring met het onderzoeken van de verankering van kopgevels. Op basis van hechtsterkteproeven en trekproeven voeren wij controleberekeningen uit op zes mogelijke bezwijkingsmechanismen. Zo kunnen wij ook een gericht hersteladvies geven mochten zaken niet in orde blijken te zijn wat dikwijls veel goedkoper uitpakt dan herstel op basis van vuistregels. Voor meer info; www.bartelssafetydashboard.nl.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+