De bouw online verbonden.
(bron: bouwenwonen.net)
In België heeft de Universiteit van Louvain-la-Neuve onlangs de publicatie gepresenteerd genaamd Beton en Duurzaam Bouwen.
Een decennium geleden werd duurzaam bouwen nog beschouwd als een voorbij gaande modetrend. Inmiddels is het duurzaamheidsdenken behoorlijk verankerd in de bouw.
Het begrip duurzaamheid wordt echter nog veel te pas en te onpas gebruikt, zonder dat er veel stil wordt gestaan bij de daadwerkelijke betekenis van duurzaamheid.
In dat kader ben ik benieuwd welke rol traditionele materialen zoals beton kunnen spelen in het concept duurzaam bouwen. Is het überhaupt mogelijk om dergelijke materialen hiervoor in te zetten, of leven zij te veel op gespannen voet met het concept duurzaamheid?
Tags:
Je bedoelt dat het onterecht is dat er een massa-eis in het Bouwbesluit staat? Dat is iets anders dan een sprookje, want het staat er wel in en niet zonder reden.
Slim en demontabel bouwen staat al minstens veertig jaar op de onderzoeksagenda, net als scheiding drager-inbouw. Een grote doorbraak is er nog altijd niet. Wat mij betreft overstijgt dit het materiaalniveau en kunnen alle materiaalproducenten hier probleemloos achter staan.
De discussie over demontabel bouwen is een heel interessante, maar op deze plaats denkelijk een 'off topic'.
Wij zijn de eerste die roepen, gebruikt u - waar dat kan - vooral minder cement. Wij zullen met u meedenken, zoals Shell nadenkt over brandstofbesparing. Wist u trouwens dat driekwart van het cement dat in NL wordt verkocht niet over de weg wordt getransporteerd, maar over water. Dat scheelt een behoorlijke slok kooldioxide.
De titel van dit forum is bij nader inzien wel een vreemde; hoe verhouden traditionele materialen zich ... etc.
De titel had beter kunnen zijn: hoe verhouden nieuwerwetse bouwmaterialen zich tot .... etc.
Of: hoe verhouden kalk, leem, stro en klei zich tot Duurzaam Bouwen? Dat zijn pas echt traditionele materialen.
Beton is een beetje 'in between'. Maar nauwelijks 150 jaar oud. In de bouwtraditie dus een novice. Jong en springlevend dus!
Gelijk heb je, de massa-eis staat formeel niet in het Bouwbesluit, maar is 'slechts' een praktische afgeleide die je in allerlei ondersteunende documenten terugvindt..
Je redenering over cement dat met veel water in en uit een mixer moet, kan ik niet helemaal volgen. Wat wil je zeggen? Ik kan je verzekeren (en desgevraagd bewijzen) dat de relevantie van deze handeling voor de energie-rekening van de bewoners nog geen cijfer achter de komma is.
Ik ben blij met de laatste regel. Tik op onze site de woorden demontabel bouwen in en je krijgt 104 treffers. Beweer niet dat we het onderwerp doodzwijgen en al evenmin dat we er niets in zien.
Dat we grote reclamebudgetten aan het onderwerp besteden klopt niet en het klopt al helemaal niet dat we de concurrentie daarmee klein proberen te houden. Dat is pas echt een sprookje! -:)
Voor complotgedachten lijkt me dit niet de juiste plaats.
Gelijk heb je, de massa-eis staat formeel niet in het Bouwbesluit, maar is 'slechts' een praktische afgeleide die je in allerlei ondersteunende documenten terugvindt..
Je redenering over cement dat met veel water in en uit een mixer moet, kan ik niet helemaal volgen. Wat wil je zeggen? Ik kan je verzekeren (en desgevraagd bewijzen) dat de relevantie van deze handeling voor de energie-rekening van de bewoners nog geen cijfer achter de komma is.
Ik ben blij met de laatste regel. Tik op onze site de woorden demontabel bouwen in en je krijgt 104 treffers. Beweer niet dat we het onderwerp doodzwijgen en al evenmin dat we er niets in zien.
Dat we grote reclamebudgetten aan het onderwerp besteden klopt niet en het klopt al helemaal niet dat we de concurrentie daarmee klein proberen te houden. Dat is pas echt een sprookje! -:)
Voor complotgedachten lijkt me dit niet de juiste plaats.
Pieter Lanser zei:
"Niemand zal er voor pleiten om tè zwaar te bouwen."
Ik pleit wel voor zwaar bouwen dat is pas duurzaam vanwege hergebruiks mogelijkheid.
http://people.zeelandnet.nl/jserle/pascalfoto/pascalfoto.htm
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door