BouwProfs

De bouw online verbonden.

Houten onderslag balk dak verstevigen met minimale ingreep, hoe doe ik dat?

Beste Bouwprofs,

Ik loop momenteel stage op Curacao en wij lopen tegen een probleem op met daken van reeds opgeleverde panden.

De houten balklaag (2x8") van het dak buigt behoorlijk door, deze balklaag moet dus verstevigd of vervangen worden. Wij willen met een zo klein mogelijke ingreep deze balken verstevigen, nou was mijn eerste gedachte om er een tweede balk onder te bevestigen en deze in de muur te verankeren (met een z profiel oid).

De overspanning is 7 meter en er zit op ongeveer 1 meter uit de dragende wand een las. Is het plaatsen van een extra balk voldoende of moet deze bijvoorbeeld met een stalen lat of een T profiel verstevigd worden?

De constructie van het dak is redelijk simpel en het totale gewicht incl. bedekking is ongeveer 1900 kilo per kant. Het betreft overigens een zadeldak met een oppervlak van 38,5 m2 per kant.

In de bijlage (zie onderaan deze discussie) zit een pdf van de bouwtekening, het gaat om de onderslagbalk aan de voorzijde van de woning. Het is een twee onder een kap woning.

Ik hoop dat de situatie duidelijk genoeg omschreven is en wacht jullie oplossingen af.

Bvd Jesse

Weergaven: 23755

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

ik weet er nog één: je zaagt de balken halverwege door, je haalt er daar 2x 2"  van tussen en je legt twee iets zwaardere balken van goot naar nok. dit doe je aan beide zijden. de overspanning wordt dan gehalveerd en beide balkendragen dus ook maar de helft van de belasting.

Eigenlijk zoals een spant, alleen beperkt deze oplossing niet de vrije hoogte.

@Martien Jansen; wat is jouw "oplossing" dan?

Vlgs mij is het al gunstig(er) voor de doorbuiging dat er een negatief moment in de balk t.p.v. de tussenmuur optreedt. Dat werkt i.i.g. het positieve moment over de vrije overspanning tegen, dus minder doorbuiging. Maar verstandig dat Jesse Smink een constructeur inschakelt. Want zo even op het oog hier iets aan doen is vast niet wijs. Succes!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+