BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe isoleer je optimaal een kelder? Wij maken momenteel de eerste Passieve Kelder in NL (er bovenop de rest van het Passieve Huis). Aan de buitenzijde isoleren we de kelder met volverlijmde PUR of XPS (waterongevoelige isolatie) heeft onze voorkeur. Maar hoe zit de isolatie dan aan de onderrand van de kelder, en wat is de achteruitgang van de isolatiewaarde onder invloed van het grondwater?

Het is me tot nog toe niet gelukt om hier precies achter te komen en een gegarandeerde isolatiewaarde is van groot belang voor het P.H.- label. Wie weet meer over hoe je een kelder isoleert en/of heeft tips?

Michiel van Pelt is eigenaar van MMX Architecten. In de Duurzaam Bouwen groep op Linkedin stelt hij de deze vraag.

Weergaven: 11712

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het lijkt mij dat aan de buitenzijde isoleren de voorkeur heeft. Heb je ook overwogen om Foamglas toe te passen? Foamglas is ongevoelig voor water, neemt totaal geen water op en behoudt dus zijn isolatiewaarde.
Informeer een bij MBS te Soest
Foamglass is geschikt. Dit heeft een hoge druksterkte. Wat betreft de PUR: energieneutraal is heel mooi. Maar een duurzaam materiaal is dit niet.
Zo is het. Foamglas is ook zeer draagkrachtig. Helaas duidelijk duurder.
Gelet moet worden of het paard niet achter de wagen wordt gespannen. Het is ongebruikelijk, en ook zeer lastig om de onderzijde van de keldervloer goed en gesloten te isoleren. Behoudens op goede waterafvoerende zandgronden is het veelal worstelen. Mede gezien het feit dat er in de meeste kelders niet gestookt wordt, is het rendement tevens zeer laag. Door het grondpakket rondom de kelder zal er naar een aantal jaren een evenwichtstoestand ontstaan. In de kelder zal het veelal rond de 7-8 graden C zijn. Wil je toch isoleren dan is cellulair glas (foamglass is een fabricaat) de uitgelezen keuze. Kunststoffen zullen onder invloed van de krachten altijd meer of minder samengedrukt worden, een gering vocht% opnemen en minder goed gaan isoleren. Dit is: a) niet te meten omdat je er niet bijkunt en b) niet meer te verhelpen. Dus overweeg de keuze van toepassing en als je het doet neem dan het beste materiaal dat je kunt vinden en kijk niet naar de prijs. De kwaliteit zal zich in de toekomst terugverdienen.

Buitenom foamglas toepassen is een bewezen goed recept voor een kelder. Vloerisolatie heeft op termijn geen effect meer vanwege het ontstaan van een evenwichtstoestand, dit is ooit uitvoerig onderzocht door de Rijksgebouwendienst.

Onduidelijk is wat de functie van de kelder wordt in het definitieve gebruik.

Waarom zou je een kelder willen isoleren? Een ongeïsoleerde kelder is van nature passief: een relatief constante temperatuur het hele jaar door zonder enige energiekosten (anders dan nodig is voor het op- en neer lopen van de keldertrap).

Wat ontbreekt in de vraagstelling is het doel waar de kelder voor wordt gebruikt.

Ik ben blij dat mijn kelder niet is geïsoleerd. Daardoor heb ik het jaar door een goede plek om groente en fruit op te slaan, evenals mijn wijn. Zou de kelder geïsoleerd zijn, zou hij opwarmen en zou ik er een koelkast in moeten zetten met als gevolg dat hij nog meer opwarmt.

Wordt de kelder voor andere doeleinden gebruikt, dan zul je moeten beslissen of de accumulatie in de muren gewenst is, of juist niet. Dat hangt wederom van de (onbekende) toepassing af. Als accumulatie niet nodig is: van binnen isoleren, kun je gebruiken wat je maar wilt, geen last van vocht en degradatie.

Als de kelder slechts incidenteel wordt gebruikt, zeg 2 uur per dag, dan is vraaggestuurde conditionering goedkoper dan continue conditionering. Accumulatie werkt dan niet mee, maar tegen. Van binnen isoleren dus.

Staat de (warmte producerende) technische installatie in de kelder, dan zal het probleem eerder zijn om de warmte in de zomer kwijt te raken. Begane grond: vloer goed isoleren en kelder warmte laten uitzweten naar de bodem (niet gehinderd door isolatie). 

Wij (GreenTech Homes B.V.) maken gebruik van een Passivhaus fundering systeem dat door het Passivhaus Institut in Darmstadt is gecertificeerd. Het is een geniaal systeem dat wij in Nederland al hebben toegepast. Foamglas op een kelderwand plakken?! ......Come on, hebben jullie enig idee wat dat zou kosten om op een PassivHaus isolatie niveau te komen?

Dit is een perfect voorbeeld hoe ver wij in Nederland achter de feiten aan lopen. (Met alle respect :) ) wij hoeven echt niets meer te ontwikkelen, onze buurlanden doen het al 15+ jaar. Tienduizenden woningen.

Het is bizar dat in Nederland al honderden symposiums, borrelavonden en discussies hebben plaatsgevonden (door mensen die nog nooit persoonlijk een huis hebben gebouwd) en (bijna) niemand zich echt in deze materie heeft verdiept en met een totaal systeem de markt heeft opgegaan. NEE….. DIT IS NIET OMDAT DE TIJD NOG NIET RIJP IS HIERVOOR IN NEDERLAND! Dat is namelijk wat vele bouwbedrijven al jaren roepen.

Wanneer worden we waker in Nederland? 2015 als de rest van Europa verplicht Passief aan het bouwen is?

Als u contact met ons opneemt geef ik u een lijst van bedrijven die deze oplossingen standaard kunnen leveren.

 

Met vriendelijke groet,

GreenTech Homes.

 

 

Roel Smit zei:

Foamglass is geschikt. Dit heeft een hoge druksterkte. Wat betreft de PUR: energieneutraal is heel mooi. Maar een duurzaam materiaal is dit niet.

 

 

PUR is niets meer milieubelastend dan elke ander vorm van traditionele isolatie (glas en steenwol, EPS etc.…).Deze liggen qua milieubelasting dicht bij elkaar. Hier zijn tientallen rapporten en onderzoeken van te downloaden. Het vooroordeel dat PUR slecht is voor het milieu is al lang achterhaald. Net zoals de gassen in de koelkasten.

Enig idee wat als meest milieu belastend materiaal uit de bus komt?.......Schapenwol ! Inderdaad de eco-schapenwol......

Als u contact met ons opneemt stuur ik u graag deze rapporten toe.

 

Met vriendelijke groet,

GreenTech Homes B.V.

Dag Michiel, kijk eens naar Piripor van Izodom (wij leveren dat) is van BASF www.izodom2000polska.com binnenkort ook energiezuinigbouwen.com . Hiermee kun je RC 10 de kelder uitvoeren Waarom ga je voor Passief en niet voor Energieleverend, je hebt dan aan Rc van 7 voldoende en bespaart dus op de isolatie, met techniek als warmtepomp, windturbine (www.windtronics.nl), solar ed ben je al snel energieleverend. Ook heb je dan meer ontwerp vrijheid. Check de site en neem anders contact met me op als je vragen hebt.Tevens isoleer je met ons systeem van binnen en buiten.
Bijlagen:

Hallo Dirk, graag zou ik van jou een lijst van bedrijven die dit product kunnen leveren ontvangen.

info@bouwadvieshb27.nl. Ben het helemaal met je eens en inderdaad zijn ze in onze buurlanden veel verder met de ontwikkeling van een passiefhuis. Ben zelf ook bezig met plannen voor een passief huis.
Vandaar mijn verzoek!
Dirk Arnauts zei:

Wij (GreenTech Homes B.V.) maken gebruik van een Passivhaus fundering systeem dat door het Passivhaus Institut in Darmstadt is gecertificeerd. Het is een geniaal systeem dat wij in Nederland al hebben toegepast. Foamglas op een kelderwand plakken?! ......Come on, hebben jullie enig idee wat dat zou kosten om op een PassivHaus isolatie niveau te komen?

Dit is een perfect voorbeeld hoe ver wij in Nederland achter de feiten aan lopen. (Met alle respect :) ) wij hoeven echt niets meer te ontwikkelen, onze buurlanden doen het al 15+ jaar. Tienduizenden woningen.

Het is bizar dat in Nederland al honderden symposiums, borrelavonden en discussies hebben plaatsgevonden (door mensen die nog nooit persoonlijk een huis hebben gebouwd) en (bijna) niemand zich echt in deze materie heeft verdiept en met een totaal systeem de markt heeft opgegaan. NEE….. DIT IS NIET OMDAT DE TIJD NOG NIET RIJP IS HIERVOOR IN NEDERLAND! Dat is namelijk wat vele bouwbedrijven al jaren roepen.

Wanneer worden we waker in Nederland? 2015 als de rest van Europa verplicht Passief aan het bouwen is?

Als u contact met ons opneemt geef ik u een lijst van bedrijven die deze oplossingen standaard kunnen leveren.

 

Met vriendelijke groet,

GreenTech Homes.

 

 

dag michiel,

wij gaan voor peripor platen van 15 cm van (fabrikant is Hordijk EPS) bij het isoleren van een kelder bij onze eco bungalow ontwikkeling in amsterdam.

we doen dit uiteraard aan de buitenkant omdat hierdoor koudebruggen in het geheel worden voorkomen.

tezamen met de kelder komt dit op een RC van 4,2. mocht je meer RC nodig hebben dan zijn dikkere platen nodig. 

peripor blijft oneindig werken, ook in water.

gegroet,

martijn winnen

0651 836 558

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+