BouwProfs

De bouw online verbonden.

Waterdicht maken van kelder waarbij grondwater boven de keldervloer staat.

Wie is er op de hoogte van een beproefde techniek om een kelder waterdicht te maken als het grondwater boven de keldervloer staat?

Het betreft een huis uit  1890 in Zaandam. Op dit moment staat het grondwater zo'n 20 cm boven de keldervloer, maar een halve meter is geen uitzondering. kelderwand is beraapt, op de vloer is een tegelpatroon zichtbaar.  Het huis is gedeeltelijk onderkelderd.

Wens van de opdrachtgever is om een droge ruimte te creeren om te kunnen gebruiken voor opslag van huisraad etc.

Mijn eerste advies om 60 cm beton te storten is afgewezen ivm stahoogte.

Wie kan mij helpen dit project te realiseren.

Een kanttekening en vraag is of een waterdichte kelder niet als een bootje gaat fungeren en wil gaan drijven in het grondwater in een opwaartse richting. en wat zijn dan de conseqenties voor het huis. Scheurwerking etc?

Met vriendelijke groeten Edwin Kolkman

Pak vochtproblemen in de kelder aan met behulp van het handboek Wat...

Weergaven: 21822

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Edwin,

Het is mij nog nooit gebeurd dat ik een kelder niet waterdicht heb gekregen. Uiteraard spelen veel factoren een rol, en ook de vochthuishouding is zeer belangrijk. Veel mede-discussieerders hebben al enige informatie gegeven, helaas kom ik ook veel onzinnige dingen tegen.

Ik heb veel ervaring met oude kelders, nog ouder dan jij noemt.
Ik verkeer in de gelukkige situtatie dat ik reeds vele jaren dit werk voor de Gemeente Haarlem mag doen, dus als je een referentie wilt hebben, dan kan dat ook.

Groeten,
Peter van den Ende

T: 06-30995699

Edwin,

Gelet op de leeftijd van de kelder adviseer ik om te kijken of dit via injectie te behandelen is. Er zijn helaas ook onkundige injecteurs die een belang hebben bij de verkoop van een product. Ik heb zeer goede ervaring (100% resultaat) met Injection Nederland uit Vianen http://www.injection.nl/

Zij onderzoeken eerst de oorzaak alvorens ze beginnen met de behandeling.

Beste Edwin,

wij wonen in westzaan tussen twee polders naast zaandam.

onze tuin lag gelijk met grondwater tot 1 spade diep.

we hebben nu een vijver van twee meter en veertig centimeter diep.

geisoleerd met twee lagen gele pu plaat 2x40mm.

gedicht met folie dan zand en een rij met stenen boven de staande platen pu.

het grondwater komt zeker nog 180 hoog.

in de vijver zit 130.000 liter water.

verder is het niet mijn vak maar ken het grondwater hier veen is sterk en stug

maar als het water komt dan komt het ook.

met een goede berekening komt het goed ook gefundeerd op poeren of huiden.

let wel op dat je het niet even zwaarder maakt voor de zekerheid.

gewicht is een vijand in dit gebied of heien zandplaat 1 rond 8meter zandplaat 2 richting de 16 meter.

dit is wel variable. ik wens je in ieder geval val plezier in het zaanse grondwater.

met vrindelijke groet

                              ralph baauw

Edwin,

Het waterdicht krijgen van je kelder lijkt gezien de reacties geen probleem te zijn. Wat ik evenwel mis in de reacties is of de kelder daarna ook geschikt is voor het opslaan van huisraad. Een niet geïsoleerde kelder is  een koele ruimte met zeker in de zomerperiode een zeer hoge relatieve luchtvochtigheid. Deze omstandigheden zijn een lekkernij voor de schimmels. Daarom moet je niet te hoge verwachtingen hebben van de bruikbaarheid van de kelder. Deze is tenzij je actief de lucht ontvochtigt en/of verwarmt, alleen geschikt voor materialen die totaal niet gevoelig zijn voor schimmelgroei.

Beste Edwin,

Ik heb in mij eigen huis (110 jr oud) de lekkende kelder heel eenvoudig waterdicht gemaakt:

Vloer uitgehakt en iets dieper uitgegraven (15 cm)

Wanden afgehakt tot op het metselwerk

Gewapende betonvloer gestort van 15 cm (let op ook bovenzijde wapenen ivm opwaardse druk)

Dikke bitumineuze dakbedekking opgebrandt op vloer en wanden (ruime overlap pakken)

2e betonvloer gestort op de dakbedekking (weer 15 cm dik)

Nieuwe wanden gemetseld op de betonvloer (los van de dakbedekking maar spouw gevuld met specie)

(Kun je eventueel meteen elektraleidingen in de spouw aanleggen voor wcd en licht)

 

Zo ontstaat een waterdichte bak door de dakbedekking en wordt de dakbedekking niet losgedrukt van de achterconstuctie doordat je er beton op stort en nieuwe wanden metselt.

 

Succes,

Axel van Nielen

van Nielen Bouwmanagement Eindhoven

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+