BouwProfs

De bouw online verbonden.

Koude aan de vloer en temperatuurverschil vloer vs ooghoogte. Hoe kan dit en hoe op te lossen?

'Afgelopen week heb ik een thermografisch onderzoek gedaan bij een woning uit 1988. Hierbij zijn geen gebreken waargenomen in de isolatie schil. Daarnaast is de woning standaard voorzien van 5 cm vloer isolatie en de bewoner heeft deze vloer na laten isoleren waardoor de totale isolatie dikte 10 cm bedraagt. Ook in deze vloer zijn geen gebreken zichtbaar met thermografie.

Met een blowerdoor test is tevens gecontroleerd op luchtlekkages en ook deze zijn niet noemenswaardig aanwezig. Als ik rook in de radiator blaas is duidelijk zichtbaar dat deze opstijgt en in het midden van de ruimte weer gaat dalen.
Echter deze blijft op omstreeks 60 cm boven de vloer hangen en wil niet verder zakken. De bewoner ervaart dan ook koude aan de vloer.

Als je meet is de temperatuur bij de vloer inderdaad 2 tot 3 graden lager dan op ooghoogte. Kan iemand dit verklaren bij een dergelijk goed geïsoleerde constructie zonder gebreken? Ik heb het idee dat door het ontbreken van ventilatie, luchttoevoer er te weinig beweging is in de lucht waardoor een gelaagdheid ontstaat maar ik zou niet weten hoe dit eenvoudig te verhelpen.'

Deze vraag is in de BouwProfs groep op Linkedin gesteld door Marcel Nooijen, bouwkundig thermograaf. Geef je reactie aan Marcel door via deze discussie.

Weergaven: 5509

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Belangrijkste motoren in de circulatie zijn dus de radiator en de koude wanden/ramen.  De afgekoelde verwarmingslucht zakt tot 60cm. Dus het lijkt er op dat de radiator de lucht onder de 60cm niet kan aanvoeren.  Wat is de temperatuurgradient over de hoogte van de radiator?

Ik ben het eens met hendrik en wouter. Bekijk de werking van de radiatoren. En kijk op de foto naar de temp.verdeling.
Je hebt gemeten met rook in de radiator dat deze eruit kwam, maar heb je ook met rook gemeten of de lucht er wel onderin aangezogen wordt? Of sluipt er lucht via de zijkanten in.
En controleer de watertemperatuur en waterflow. Een beetje heet water bovenin is wellicht al voldoende om de warmtebehoefte te dekken maar zal de onderste laag lucht onvoldoende in de wals opnemen. Of er is een soort aan/uit regeling aan de gang
Wellicht dat een lagere aanvoertemperatuur beter gaat werken. Er is immers bij een na-isolatie een lager vermogen nodig.
Je noemt ook dat de rook halverwege de kamer daalt. Maar in die andere helft staat dan toch ook wel een luchtwals van een radiator? Zo niet dan ligt hier de oorzaak en die koude van de andere helft zakt precies onder de laag warme lucht.
Dan liever een radiatortje in die andere helft erbij dan proberen de wals te vergroten met een ventilator (ivm vergroten tocht over de vloer).

Kijk ook eens naar de posities van de radiatoren en of hier een vensterbank met grote overstek boven is geplaatst.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+