De bouw online verbonden.
Geert Driessens is projectmanager bij de Gemeente Best. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag:
Wie kan mij aan technische informatie / mogelijkheden helpen om een gedeelte van een bestaand gemeentehuis (3 bouwlagen op palen van 9 m1) te onderkelderen met een parkeergarage?
Er zijn vast bouwprofs die Geert kunnen voorzien van informatie. Reageer svp via deze discussie.
Tags:
Beste Geert,
Ik heb een dergelijke vraag ooit meegemaakt voor een woonhuis. Alles is mogelijk, maar stap in eerste instantie naar de oorspronkelijke constructeur toe. Deze heeft alle gegevens en kan relatief snel de complexheid aan je aangeven. Mocht deze constructeur er niet meer zijn, dan zal een nieuwe constructeur zich het pand eigen moeten maken. Daarnaast komen er nog genoeg andere uitdagingen. Ik ben van mening dat je door het stellen van deze vraag via dit medium veel commerciële reacties zult krijgen.
Succes.
De meeste funderingsherstelbedrijven hebben ervaring met het onderkelderen van panden, zie onder liks op de website www.platformfundering.nl. Veel gemaakte fout in het verleden is dat de betonwanden niet tot minstens 10 cm boven het omringende maaiveld zijn opgetrokken waardoor kelders nogal eens blank staan omdat bij hevige regenval het water door de muren slaat.
Hallo Geert,
Technisch gezien kan bijna alles alleen is het de vraag of er geen alternatieven zijn die beter zijn.
Of het praktisch is onder het bestaand gebouw een parkeerkelder aan te brengen hangt van vele factoren af.
Ik zou adviseren om een constructieadviesbureau (www.croes.nl -:) een quick-scan uit te laten voeren naar de mogelijkheden.
Het is al gezegd dat het een complexe operatie is waar veel mis kan gaan en die van vele factoren afhankelijk is. Alles kan, maar tegen welke inspanning. Een goede risicoanalyse en een gedegen vooronderzoek geeft helderheid in de mogelijkheden en opties. Neem een gerenommeerd adviesbureau in de arm en laat je terdege adviseren.
ABT of Royal Haskoning zijn opties maar er zijn er meer. Vraag informatie op bij de brancheorganisatie in Nderland of België. ORI is de brancheorganisatie van advies- en ingenieursbureaus in België, NLingenieurs is de Nederlandse branchevereniging van advies-, management- en ingenieursbureaus. Sinds 2009 is ONRI verder gegaan onder de naam NLingenieurs. Succes.
Parkeren op het dak? Monumentaal ?
Als de link naar google klopt zou ik zeggen slopen, mooi groot gat graven en een mooi kantoor opbouwen. En het gemeentebestuur dat dit heeft laten bouwen wegsturen maar daarvoor is het te laat denk ik. Belachelijk dat ze nooit hebben gedacht aan een kelder. Goede ruimte voor archief, personeelsruimte, etc.
Maar het CS van Amsterdam is ook even ondertunneld. En dan bedoel ik niet de metrotunnel maar de fietstunnel. Dus een vraag aan de aannemers van de metro lijkt mij op z'n plaats.
Andere oplossing: openbare prijsvraag en dan vragen om aantoonbare ervaring op dit gebied. Wel een nette rekenvergoeding geven.
Beste Geert,
Wij denken te kunnen voldoen aan jouw vraag en wisselen graag verder met je van gedachte hierover.
Als ingenieursbureau civiel/gebouwen weten wij als geen ander waar het vaak technisch knelt, zeker omdat wij veel bestaande parkeergarages en andere civiele kunstwerken inspecteren. Samen met een partner van ons die specialist is op het gebied van alles wat met parkeren te maken heeft komen we graag aan tafel voor een nadere kennismaking. Integraal benaderen is hierbij bepalend voor het succes!
Met vriendelijke groet,
Bonne Plat
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door