BouwProfs

De bouw online verbonden.

vloerisolatie per 1/4 2012 omhoog met 40%, ook voor bestaande woningen?

De isolatie-eis voor nieuwbouwvloeren is per 1 april 2012 verhoogd van 2,5 naar Rc≥3,5 m²K/W. Deze verhoging met 40% blijkt bittere noodzaak. Het wooncomfort van nieuwe woningen valt veel mensen tegen terwijl het energieverbruik veel hoger is dan op papier berekend. Heeft de woning vloerverwarming dan is de kruipruimte veel te warm en is het energieverbruik nog hoger zo blijkt uit onderzoek

Onduidelijk is nog waarom het comfort en energieverbruik bij nieuwbouwwoningen zo tegenvalt. Is het niet verstandig vanaf nu bestaande woningen ook op ten minste het niveau van de nieuwbouw te brengen (Rc=3,5) om dubbelwerk te voorkomen?  

 

Weergaven: 4005

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Ton,

Dat document waar jij naar verwijs is door jou zelf geschreven!
Het is nog onjuist ook!

Naisolatie blijft gewoon 6% ook bij het nieuwe bouwbesluit.
Lees het nieuwe bouwbesluit maar eens goed.

Dat zou wel kwalijk zijn als zo'n belangrijk en gevoelig onderwerp verkeerd gecommuniceerd wordt!

Indien correct heel erg bedankt voor de info, maar indien en bewust incorrect bah bah!

NB Als dat zo zou zijn zou Tonzon 1 kamer ook geen optie meer zijn en een hele hoop andere kruipruimte isolatie middelen zullen het ook erg lastig krijgen!

Ik hoor zie graag de correcte informatie en bron van dit nieuws!

Dag Wibo,

Dat ben ik met je eens!
In het bouwbesluit staat een appart hoofdstuk over eisen van de bestaande bouw.

Eis is derhalve nog steeds Rc minimaal 1,3

Dit heb ik jurisch laten controleren door een belastingdeskudige aangezien niemand op een forse naheffing zit te wachten van de fiscus.

 

Hallo,

 

even ter verduidelijking:

Allereerst de link naar het BTW verhaal van de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastin...

 

Vervolgens de link naar het bouwbesluit:

http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd5/afd5-1/...

Zie hierbij artikel 5.6. Verbouw

 

En voor het verstrekken van juiste informatie heb je geen stichting nodig :)

Geachte heer Koster,

 

De SBVN heeft het bericht pas gepubliceerd nadat dit is geverifieerd bij de Belastingdienst.

Uw reactie heeft tot grote verwarring geleid omdat iedereen er van uitging dat de oude waarde Rc=2,5 m²K/W bedroeg en niet Rc=1,3 m²K/W zoals u stelt. Dit is de waarde die tot op heden in artikelen van o.a. Cobouw steeds wordt genoemd. Uiteraard heb ik na uw reactie opnieuw contact gezocht met de Belastingdienst. Daar heeft men herhaald dat tot 1 april 2012 als minimumwaarde Rc=2,5 m²K/W werd gehanteerd. Dit is tijdens het telefoongesprek zojuist voor de zekerheid nog door de woordvoerder gecontroleerd op de betaalsite voor belastingzaken www.ndfr.nl waar alle jurisprudentie op fiscale zaken te vinden is. Laat uw belastingdeskundige eens kijken bij het commentaar bij tabel 1 bij de post B19. De oude minimumeis van Rc=2,5 geldt (om begrijpelijke redenen) overigens niet voor bestaande spouwmuren.

De woordvoerder van de Belastingdienst heeft opnieuw herhaald dat, omdat de btw-wetgeving op dit punt direct gekoppeld is aan het Bouwbesluit, deze automatisch de veranderingen in het bouwbesluit volgt. Daarom geldt vanaf 1 april 2012 niet meer de waarde Rc=2,5 maar Rc=3,5 m²K/W (behalve dus voor spouwmuren).

Om als stichting de juiste informatie te kunnen verstrekken, beroepen wij ons op de instanties die hierover gaan, in dit geval de Belastingdienst.  

 

Kennelijk heeft u net als veel andere bedrijven in de isolatiesector al die tijd ten onrechte gebruik gemaakt van het lage btw-tarief. 

Isoleren van woningen

De arbeidskosten bij het energiebesparend isoleren van vloeren, muren en daken bij woningen ouder dan 2 jaar, vallen onder het 6%-tarief. Isolatiemateriaal is bijvoorbeeld glaswol, steenwol en piepschuim. Het gaat hier dus niet om ramen, deuren, kozijnen en beglazing. Ook riet geldt niet als isolatiemateriaal.

Voorwaarde is dat de warmteweerstand van de scheidingsconstructie ten minste voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit. Is de waarde van de gebruikte materialen 50% of minder van de totale isolatiewerkzaamheden? Dan vallen de gebruikte materialen ook onder het 6%-tarief. Is deze waarde meer dan 50%? Dan vallen de gebruikte materialen onder het 19%-tarief.

Werkzaamheden buiten de isolatie om, zoals sloopwerk voorafgaand aan de isolatie, de installatie van zonwering of een dakkapel vallen onder het 19%-tarief. Gaat u de woning zowel verbouwen als isoleren? Dan splitst u het werk in een deel verbouwing (19%) en een deel isolatie (6%).

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastin...

Dit is de letterlijke tekst van de site van de Belastingdienst

Geachte heer Willemsen,

Ondanks mijn vrije dag zal ik toch maar even op uw relaas reageren.
Mijn post van gisteren lijkt mij duidelijk genoeg. Hier staan de deep links naar de teksten van zowel de belastingdienst als van de passage in het bouwbesluit.
Ik verwacht dat de meeste gebruikers van dit forum capabel genoeg zijn om deze teksten te lezen en te begrijpen. De post van de heer Kranenbarg is niets meer dan de tekst van mijn eerste link.
Hier valt weinig op te reageren.

Uw post is slechts weer een hoop tekst met links naar uw eigen documenten of sites waar niemand wat aan heeft doordat er voor toegang een (betaalde) lidmaatschap nodig is. Dit alles verschuilend achter een stichting die u zelf heeft opgericht en beheerd, met als enige doel om betrouwbaarheid te insinueren. Dit alles neigt naar misleiding in mijn ogen. Dit idee wordt nog eens versterkt door in uw laatste post uw commentaar als citaat van de heer Kranenburg te posten!

Ook uw laatste opmerking snijd geen hout! Mijn bedrijf Termokomfort is een ontwikkelings en productie bedrijf wat haar systemen aan isolatiebedrijven verkoopt. Aangezien mijn bedrijf geen isolatie plaatst heb ik nooit 6% te berekenen. Dat weet u ook best, ik ken u immers al 15 jaar.

Het is iedereen vrij om 19%btw te berekenen, maar of het slim is....


Welk materiaal telt tot isolatie?

Misschien een rare vraag, maar mag ik plaatmateriaal met een isolatiewaarde dat bijdraagt tot hoge isolatie ook meerekenen?

In mijn specifiek geval gaat het om leembouwstenen en platen. Geen waanzinnige isolatie, maar ook niet helemaal zonder. Het gaat niet om leemstuc.

Of moet ik daarover ook contact opnemen met de belastingdienst?

Beste Beate Bouwman,

Als ik het goed heb begrepen, mag het bedrijf dat een bestaande constructie tenminste op het niveau van het Bouwbesluit (Rc≥3,50 m²K/W) brengt, 6% btw in rekening brengen voor deze dienst. Wanneer de materiaalkosten de helft of minder van de aanneemsom bedragen, dan mag ook de levering van de materialen met 6% worden belast. Bij het bepalen van de Rc-waarde mag u alles meetellen, dus de waarde van de bestaande constructie plus wat daaraan wordt toegevoegd.

De woning moet echter wel ouder zijn dan 2 jaar. Het is de vraag of deze laatste eis niet zou moeten worden aangepast aan de datum 1 april 2012. Immers de meeste woningen, gebouwd voor 1 april 2012 kampen met dezelfde gebrekkige vloerisolatie. Het lijkt me fair dat het op nieuwbouw niveau brengen bij alle woningen met 6% btw zou mogen worden belast. Het beoogde maatschappelijke doel is immers bij al deze woningen hetzelfde.

Ik heb eergisteren ook de belastingdienst gebeld en gevraagd waaraan ik als isolatiebedrijf moet voldoen om 6% in rekening te mogen brengen. De medewerker verwees zonder nadenken naar het nieuwe bouwbesluit. Hij wees ook op de hogere Rc-waarde-eis. 
Met vriendelijke groeten,ENERGIEK ISOLATIE,Vincent Reinbergen.

Frank Koster zei:

Dag Ton,

Dat document waar jij naar verwijs is door jou zelf geschreven!
Het is nog onjuist ook!

Naisolatie blijft gewoon 6% ook bij het nieuwe bouwbesluit.
Lees het nieuwe bouwbesluit maar eens goed.



Frank Koster zei:

Geachte heer Willemsen,

Mijn post van gisteren lijkt mij duidelijk genoeg. Hier staan de deep links naar de teksten van zowel de belastingdienst als van de passage in het bouwbesluit. Ik verwacht dat de meeste gebruikers van dit forum capabel genoeg zijn om deze teksten te lezen en te begrijpen. De post van de heer Kranenbarg is niets meer dan de tekst van mijn eerste link. Hier valt weinig op te reageren.

reactie Ton Willemsen hierop:

De heer Kranenbarg geeft inderdaad de letterlijke tekst van de Belastingdienst weer. Hoewel deze tekst voor de meeste gebruikers van dit forum duidelijk genoeg lijkt, neem je toch contact op met de instantie die deze belangrijke tekst heeft opgesteld (De Belastingdienst) wanneer daar openlijk aan getwijfeld wordt. Dat heb ik inmiddels al 2 keer gedaan en met mij ook andere deelnemers aan de SBVN. Een van hen stuurde me gisteren deze mail:

“Ik heb eergisteren ook de belastingdienst gebeld en gevraagd waaraan ik als isolatiebedrijf moet voldoen om 6% in rekening te mogen brengen. De medewerker verwees zonder nadenken naar het nieuwe bouwbesluit. Hij wees ook op de hogere Rc-waarde-eis”.

U geeft er blijk van, zelf niet capabel genoeg te zijn om deze tekst goed te lezen en te begrijpen. U neemt niet de moeite uw opvattingen bij de Belastingdienst te toetsten maar u probeert wel mij en de SBVN in diskrediet te brengen met uw ongecontroleerde uitlatingen.
U verwijst de lezer naar de verkeerde passage in het Bouwbesluit. Het gaat hier immers niet om het lage btw-tarief op verbouwingen (die overigens al lang is afgeschaft) maar over het  het lage btw-tarief op isolatiemaatregelen (dat altijd laag moet blijven, omdat energiebesparing een eerste behoefte is om te overleven) 


Wat betreft uw opmerking:
… ik ken u immers al 15 jaar.. .
moet ik u zeggen dat het nog niet wederzijds is. Het valt mij moeilijk de persoon te herkennen in de foto die bij uw naam is geplaatst.

Geachte heer Willmsen,

Als men naar de Belastingdienst belt hangt het van de vraagformulering af welk antwoord u krijgt.

De Ambtenaren aldaar hebben geen kennis van het bouwbesluit. Lijkt mij ook logisch.

U gaat er van uit dat ik geen contact heb gehad met de belastingdienst. Merkwaardig, want ik heb nooit gezegd dat ik dit niet heb gedaan, in tegendeel. Niet alleen met de belastingdienst (waar je overigens een hoop ehhhs en ahhhs te horen krijgt) nee ook nog met Belasting juristen.

De belastingdienst wijst simpelweg naar het Bouwbesluit en heeft het zelf niet over isolatie waarden etc.

Nu is het bouwbesluit een taai stuk, dat begrijp ik ook wel.

Wat ik niet begrijp is dat u halsstarrig naar nieuwbouwwaarden kijkt terwijl het hier om bestaande bouw gaat, met bijbehorende waarden. De locatie van de artikelen heb ik al eerder doorgegeven.

Hier hebben overigens geen wijzigingen plaatsgevonden.

Temeer vindt ik het bijzonder dat u uw klanten (afnemers van uw producten) opzadelt met een hoger BTW percentage dan noodzakelijk! Ik zou er zelf alles aan doen om een stuk van de fiscus te krijgen waarin aangegeven wordt dat 6% afdoende is, in het geval van enige onduidelijkheid.

Mijns inziens brengt u nu uw eigen markt in gevaar met uw uitspraken!

Evengoed, het door u zo vergruisde brancheorganisatie VENIN heeft en is zich ook aan het inspannen om een stuk van de belastingdienst te ontvangen met het BTW percentage voor na-isolatie in de bestaande bouw.

Als die er is zal ik waarschijnlijk hier nog 1 keer een reactie posten, want deze discussie gaat eigenlijk nergens meer over.

Oja, de consument loopt trouwens geen enkel risico indien er een foutief BTW percentage wordt berekend, tenminste, hooguit dat zijn 13% te veel betalen bij uw product.

 

Ik zal tijdens Building Holland weer even op uw stand langskomen. Dan herkent u mij zeker :)

Of staat u daar niet volgende week?

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+