BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vol verwondering en verbazing maken we ons druk over ons imago. En de oplossingen die we verzinnen komen niet verder dan: windowdressing of oude oplossingen voor nieuwe problemen.

Harder werken lijkt me in ieder geval geen oplossing, die iets gaat opleveren. Zet liever het vizier open voor een andere manier van werken. Mijn advies: ga eens kijken hoe elders in de wereld in de bouw wordt omgegaan met klanten, met flexibel en prefab bouwen, met modulaire coördinatie, met integrale bouwconcepten en samenwerking. En projecteer deze wijsheid op onze bouwkolom.

Er zijn genoeg organisaties in de Nederlandse bouw, die deze kennis hebben, maar kennelijk ontbreekt de voedingsbodem en de visie om hierin daadkrachtige keuzes te maken en uit te voeren. Is dit misschien het juiste tijdsgewricht om echte innovatie door te voeren in de bouw?

Weergaven: 852

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Matthijs Bouten op 2 Maart 2012 op 10.15

Veel tijd (en geld) gaat verloren door onnodige procedures. Omgevingsvergunningen indienen is gelukkig nu digitaal, wat veel papier, tijd en postzegels scheelt. De bouwarchieven zijn echter nog niet digitaal. Omdat de toekomst van de bouw vooral in de verbouw en renovatie gaat zitten is het noodzakelijk om makkelijk toegang te hebben tot de gemeentelijke bouwarchieven. Wij hebben gemerkt dat gemeentes het digitaliseren van deze archieven niet aandurven omdat er auteursrecht op rust. Om deze impasse te doorbreken hebben we de stoute schoenen aangetrokken en hebben we een stichting opgericht om dit probleem te tackelen en zo een hoop tijd, geld én ergenissen te voorkomen. Zie: www.pdbt.nl

Reactie van Marcel van Mierlo op 1 Maart 2012 op 18.29

Hoe krijgen we deze uitdagingen in de praktijk gerealiseerd? En dan bedoel ik niet: eigen belangen vertegenwoordigen, maar echt open staan voor een totaal nieuwe en betere aanpak van het bouwproces en dit vertalen in 'het nieuwe bouwen'. Ideeën en visies zijn er genoeg, maar laat dit eens landen in de grote bouwvraag, die op ons afkomt als we de huidige lage productie straks moeten inhalen!

Wie hebben de moed, macht en mogelijkheden om revolutionaire conceptinnovaties te realiseren?

Hiervoor moeten m.i. nieuwe verbanden ontstaan: onbevangen en zonder belang om een positie te verdedigen of handhaven in de bestaande bouwkolom. 

Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, ........ we vertalen gewoon buitenlandse successen naar een beter nederlands alternatief 

Reactie van Richard Kindermann op 1 Maart 2012 op 17.09

Kijk vooral ook of producten goed samen kunnen smelten tot een totaal product van verschillende partijen.  Nieuwe netwerken en contacten opdoen, maar ook breder de markt inkijken, discusie platforms bezoeken weten wat er in de mark speelt. Dan bedoel ik dus ook uit de comfortzone stapen en over de muur kijken. Kan heel verfrissend zijn en werkt zeker.

Reactie van Fred Janssen op 1 Maart 2012 op 16.55

Ja, dit is het juiste tijdsgewricht om echte innovatie door te voeren in de bouw. Zoals elke bloeiperiode wordt vooraf gegaan aan een diepe crisis, zo is het ook nu weer. Even lastig maar het brengt wel wat. Organisaties en bedrijven worden nu door de omstandigheden gedwongen om n at denken "wat te doen". En vergeet niet dat het oude denken ons gebracht heeft waar we nu zijn. Het moet dus anders. Maar Hoe dan?

Piet heeft al een aardige voorzet gegeven. Helaas laat hij de eindjes nog even open :). Ik ben van mening dat er ook niet één antwoord is, maar vele.

Piet zegt: "Als je tegen de grote stroom inzwemt, moet je over voldoende uithoudingsvermogen en doorzettingskracht beschikken", maar Robert Fritz zegt: "als je de bodem (structuur) verandert dan verandert de stroom". De richting van de rivier wordt bepaald door de ondergrond en de ondergrond, dat zijn wij. Dus m.i. verander zelf en ga aan de gang en de wereld zal veranderen. Wat hebben we nodig?

1) moed en durf

2) visie

3) maak je meester van systeemdenken en team-leren

4) geloof in synergie, samenwerking en vertrouwen in elkaar, maar wees niet naïef.

5) gun elkaar de winst, samen verdien je meer.

6) zorg dat jouw systemen optimaal zijn, geen verspilling, concreet en waardetoevoegend

7) lever geen product of dienst maar kom met een oplossing voor een probleem.

8) ........ [misschien zijn er nog wel een paar te noemen].

Reactie van Michaël de Vos op 1 Maart 2012 op 16.54

Bouwtistisch gedrag, kort samengevat. Wat wil je, we bouwen meer muren dan we bruggen slaan. (En dan spreek ik NIET voor mezelf.)

Reactie van Boudewijn Piscaer op 1 Maart 2012 op 16.44

Het Nederlandse bouw glas is half leeg, daar zit nl. een vlieg in.

Het Europese bouw glas is net pas half vol en fris, in ieder geval in de duurzame beton bouw sector. Als "ze" nu nog niet weten hoe het niet moet, en nog niet weten hoe wel, hebben velen een probleem op te lossen, en snel. Het is nog nooit zo interessant geweest!

Reactie van Remko Zuidema op 1 Maart 2012 op 16.32

Nee Marcel, nog een stapje verder! Kijk juist naar hoe consumenten en producenten met elkaar omdaan BUITEN de bouw! Daar is pas echt veel te leren:

- Zorg dat je technische uitwerking en realisatie integreert binnen EEN verantwoordelijkheid tot en met oplevering;

- Zorg dat je het integrale advies/ontwerp garandeert t/m overdracht in tijd, geld EN kwaliteit;

- Zorg dat je de gebruiker helpt bij het duidelijk worden van diens VRAAG (heb dus inzicht in diens visie & ambities van te huisvesten activiteiten) en wees verantwoordelijk voor je integrale oplossing die daarop is afgestemd, tot ver tijdens gebruik;

- Zorg dat je de taal spreekt van de gebruiker en consument. Dus weg met het jargon!

- Zorg dat je direct ruimtelijke alternatieven aanbiedt op basis van voordelen en voorbeelden, afgestemt op de gewenste/noodzakelijke activiteiten die in gebouwen plaats zullen vinden.

Dus: breng de producent naar de consument. In de rest van de wereld al heel gewoon!

Reactie van Piet M. Oskam op 1 Maart 2012 op 16.19

Als je altijd traditioneel hebt meegewerkt aan de segregatie, ben je niet zomaar een kampioen van de integratie. Daarvoor is het één en ander nodig. Wat dat is, volgt hieronder.

In de eerste plaats. Hoe help ik opdrachtgevers de juiste keuze te maken? Juist opdrachtgevers zijn nog al eens verblind in hun zoektocht naar de aanbieders met de laagste prijs. Dat moet anders.

In de tweede plaats. Welke verdienmodellen passen bij de nieuwe situatie. Er zal meer met geïntegreerde contracten en strategische relaties gewerkt moeten worden. Dat vraagt bouwen aan vertrouwen.

In de derde plaats. Hoe kunnen nieuwe bouwprojecten met succes gestuurd worden, als nieuwe samenwerkingsvormen centraal staan. Welke gemeenschappelijke conventies zijn daarbij vereist?

In de vierde plaats. Hoe kan werk gemaakt worden van een betere benutting van de aanwezige kennis. Dat vereist kennismanagement, in de bouwsector vanouds geen sterk ontwikkeld terrein. Centrale vraag daarbij is hoe een optimale waardecreatie kan ontstaan.

In de vijfde plaats. Hoe kan een optimaal teamspel voor alle betrokken bouwpartners gerealiseerd worden? Welke competenties zijn daarbij vereist?  

Als je vanuit een traditionele werkwijze wilt toegroeien naar een innovatieve en integrale samenwerking met bouwpartners, gaat het niet vanzelf. Als je tegen de grote stroom inzwemt, moet je over voldoende uithoudingsvermogen en doorzettingskracht beschikken.

 

Piet M. Oskam, directeur Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) in Zeist

p.oskam@bouwkolom.org / tel. 06 - 51 01 01 75 / 030- 69 777 31

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+