BouwProfs

De bouw online verbonden.

De nieuwe ISO 9001 zet kwaliteit weer op de kaart.

Op 23 september was het zover: de nieuwe ISO 9001 werd gepubliceerd. De nieuwe versie van de norm lijkt in het niets op de huidige versie. De structuur en de inhoud is veranderd en bovendien uitgebreid. Het geeft eisen en richting aan het voeren van een totaal kwaliteitsmanagementsysteem.
Daar waar het de afgelopen jaren in je bedrijf vooraal draaide om bijvoorbeeld veiligheid, milieu of misschien wel maatschappelijk verantwoord ondernemen, krijgt kwaliteit weer alle aandacht.

Voor het eerst in 15 jaar is de norm voor kwaliteitsmanagement weer eens aangepakt.

De ISO 9001 is behoorlijk veranderd en uitgebreid. En dat betekent voor 1,2 miljoen certificaathouders wereldwijd dat ze flink aan de bak moeten. Binnen drie jaar moeten alle certificaten zijn aangepast. Als je ook wilt overstappen naar de nieuwe norm is het raadzaam om je te verdiepen in de wijzigingen en in de consequenties voor jouw organisatie.

Sinds het ontstaan van de ISO 9001 is hij bij iedere wijziging uitgebreid en gegroeid. Het begon bij een norm die vooral ging over de kwaliteit van een product of dienst. Nu zijn we aanbeland bij een norm die gaat over de kwaliteit van je gehele organisatie inclusief mensen, processen en producten.

Kwaliteit op alle fronten

In de nieuwe norm zijn de verbeteringen van alle betrokken landen verwerkt. Dit zijn er wereldwijd zo’n 60. Een aardige klus is dat geweest. Ook is de norm gericht op bedrijven die een systeem voeren dat geënt is op total quality management. Een vrij logische stap is dan dat kwaliteit vanaf nu onderdeel moet uitmaken van het doel en de strategie van je bedrijf. Daarnaast is vanaf heden – in plaats van de kwaliteitsmanager - de directie verantwoordelijk voor de kwaliteit.

Wat is High Level Structure (HLS)?

De nieuwe norm is ingerichy volgens de HLS, de High Level Structure. Hiermee sluit de norm en je kwaliteitssysteem beter aan bij andere systeemnormen zoals bijvoorbeeld de ISO 14001 (Milieu). Deze normen zaten qua structuur al beter in elkaar, met een duidelijke kop en staart. Het betekent dat de inhoud van alle systeemnormen overeen komt en dezelfde volgorde heeft. Hierdoor is het makkelijker om een geintegreerd managementsysteem op te zetten waar alle normen moeiteloos inpassen.

Succesvolle bedrijven

De norm is geschreven voor goed georganiseerde bedrijven die continu kwaliteit leveren. Bovendien heeft de norm als bijkomend doel: Bijdragen aan het duurzame succes van je onderneming. Vanzelfsprekend zijn er daarom onderwerpen toegevoegd zoals bijvoorbeeld: beheersing van kwaliteitsrisico's, leiderschap, continue procesverbetering, doel & strategie, communicatie en ontwikkeling van mensen. Dit lijstje is nog niet volledig, maar het geeft een goed beeld.

Totaalbeeld van de wijzigingen

Globaal is een derde van de norm hetzelfde gebleven, een derde is veranderd en een derde bestaat uit nieuwe eisen. Als je meer wilt weten vind je op onze website een overzicht van de nieuwe eisen. 

Verandering van rol

Niet alleen de processen veranderen, ook de rol van de kwaliteitsmanager verandert. Hij/zij speelt nog steeds een belangrijke, centrale rol maar is geen directievertegenwoordiger meer. De directie is nu zelf verantwoordelijk voor kwaliteit. Leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor een continue verbetering van mensen, processen en organisatie. De kwaliteitsmanager zal deze verschillende processen moeten gaan managen.

Wat betekent dit nu eigenlijk?

De norm sluit in ieder geval aan bij moderne bedrijven en dat is goed nieuws. Het geeft je handvatten om succesvol te ondernemen, richting aan je bedrijf te geven en lopende problemen op te lossen. Ook geeft de norm een aantal mogelijkheden om je kwaliteitssysteem te vereenvoudigen. Het vergt wel aardig wat tijd om over te stappen naar de nieuwe norm. Niet alleen voor de kwaliteitsmanager, maar ook voor leidinggevenden, directie, management en personeelszaken. Bovendien betekent het op langere termijn dat er meer mensen registraties moeten gaan bijhouden over bijvoorbeeld de voortgang en de continue verbeteringen binnen het bedrijf.

Begin op tijd

Als je besluit om je certificaat voort te zetten is het verstandig om tijdig met de vernieuwingen te beginnen. Wij raden aan dat minstens 12 maanden voor het verloop van je certificaat te doen. Je organisatie zal namelijk veranderen. En veranderingen hebben tijd nodig. Meer info? Op 24 november organiseren we een informatiebijeenkomst over de veranderingen in de nieuwe ISO 9001. Voor kwaliteitsmanagers en leidinggevenden die beknopt geïnformeerd willen worden. Zodat je weet waar je volgend jaar rekening mee moet houden.

Deze expertblog is geschreven door Wendy Lemmens. Wendy werkt reeds 15 jaar als zelfstandig adviseur in organisatie-advies en kwaliteitsmanagement en is oprichter van ISO+. Ze is ervaren in het opzetten van kwaliteitsmanagement-systemen die die iedereen snapt en bijdragen aan het succes van de onderneming. 

Weergaven: 347

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+