BouwProfs

De bouw online verbonden.

Het lijkt wel een epidemie. Overal waar je komt zie je zwart. Zwarte gebouwen zien we al langer, maar zwarte inrichtingen kom je steeds vaker tegen. Ook zwarte visitekaartjes schijnen erg trendy te zijn.

Reclame
Op de televisie zie je regelmatig een reclame van de Karwei. Zoals u op de foto kunt zien een gezellig gezinnetje in een zwart interieur. Nu het lente wordt zie je weer een nieuwe reclame-uiting. Wederom zwart, maar dit keer een tuinmuur metamorfose. Van een witte muur naar een strak zwarte.

Visitekaartjes
Op de beurs van Zorg Totaal sprak ik met een leverancier van zorgmeubilair. Uiteraard hebben we kaartjes uitgewisseld en ik kreeg een krijt-zwart kaartje.  Op een netwerkbijeenkomst ontmoette ik een kledingstylist. In haar presentatie beloofde zij haar klanten succes. De achtergrond bij deze presentatie was evenals haar visitekaartje krijt-zwart.

De horeca
De zwarte golf heeft ook al toegeslagen in de horeca. Ik kwam laatst in een restaurant. Alle muren zwart. Het restaurant waar de netwerkbijeenkomst werd gehouden die ik zojuist noemde, had het interieur ook gerestyled. Zwart.

Zwart!
Nu kennen wij best veel woorden en uitdrukkingen met zwart. Zwartboek, zwartwerker, zwartgallig, zwartdag (strenge vastendag), zwarthemd (fascist), zwartkijker, zwarthandel, een zwarte dag uit de geschiedenis en de zwarte dood. Wij associëren zwart niet echt met de leukste dingen.

Waarom?

Zou het de recessie zijn? Roepen wij dit over onszelf af door ons aan zwart te conformeren? Vinden wij het echt leuk om in een zwarte omgeving voor ons plezier uit eten te gaan? Zijn zwarte visitekaartjes de juiste non-verbale communicatie? Kleur is een middel om een doel te bereiken. Als je gaat definiëren wat je doel is, een gezellig thuis, gezellig uit eten met familie of vrienden. Welke indruk wil je maken met je visitekaartje. Zou je dan ook op zwart uitkomen?

Mooi
Nu is zwart niet minder mooi of waardevol dan alle andere kleuren. Veel laptops, tenzij je een Mac hebt want die is zilverkleurig, zijn zwart. Heel fijn want een rode, gele of paarse laptop vinden de meeste van ons niet prettig. Een little black dress introduceerde Chanel als een must voor ieder vrouw om in haar kast te hebben. Een zwarte bank, lamp of accessoire kan je interieur het juiste accent geven. Kortom zwart is een prima kleur, maar geen blije kleur.

Trend
Net zoals alle andere trends is deze overkill aan zwart natuurlijk ook maar een beperkt leven beschoren. Ik persoonlijk denk dat we het heel gauw gehad hebben met zwart. We over pakweg een jaar niet zo graag meer naar een zwart restaurant willen. Misschien nu wel trendy, maar niet echt gezellig. Bovendien niet visueel duurzaam.  We zullen alle zwartgalligheid over de economie ook wel gehad hebben en dringend toe zijn aan iets waar we wel blij van worden. 

Deze blog is geschreven door Marijke van Loon. Marijke haar grote passie is kleurspecialist voor de bouw. Marijke werkt vanuit de psychologie van de bewuste en onbewuste waarneming. Haar motto is pragmatisch en luidt: "Word je er blij van.". Naast haar werk als ontwerper geeft ze les in kleur. Deze opleiding heeft Marijke in samenwerking met de HAN ontwikkeld. Marijke is via Twitter en Facebook te volgen. Lees ook de andere blogs van Marijke op BouwProfs.

Weergaven: 794

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Marijke van Loon op 4 April 2013 op 21.34

  Bloooms. Fijn dat we het eens zijn. Op naar een volgend blog.

  Jaques. Nee het zou mij ook verbazen als jij een trendvolger zou zijn.

Reactie van BouwProfs Redactie op 3 April 2013 op 13.30

Reactie via BouwProfs op Linkedin van Anthony Litjes:

Ik denk dat het wel in groter perspectief moet zien. Elke kunstvorm of levensuitdrukking is gebaseerd op golf bewegingen. Je hoeft alleen maar in de schiedenis te kijken om dit te zien. Wij denken de grieken alles mooi in marmer bouwde, maar eigenlijk was het allemaal gestuct en bont geschilderd. Mode of geen mode.

100 jaar geleden was een bruine huid ver van mooi, nu wordt het wel geaccepteerd. Zo ook zwaarlijfigheid, dat was vroeger een teken van welvaard. Alles draait om de juiste verhouding van middelen om een sfeer of beeld te creeeren. Er zijn geslechte vormen of kleuren alleen slechte verhoudingen. Maar wij zijn ook biomechanische machines die reageren om omgeving, emotie en hormonen. Daarom vinden niet alles van elkaar even mooi, maar verhouding is wel iets universeels.

Je kunt de trends ook trekken naar de technieken die we gebruiken in ons dagelijks leven en wat daar de impact is op ons functioneren. Dat zijn ook mode verschijnselen. in de 19de eeuw was aluminium duurder als goud, dus aantrekkelijk om mee te showen. Maar wat vinden jullie mooi?

Reactie van BouwProfs Redactie op 3 April 2013 op 13.29

Reactie via BouwProfs op Linkedin van Hugo Vanderstadt

Architecten zijn sponsen, je kan het hen niet kwalijk nemen, ze drukken uit wat er leeft en dat is angst voor de toekomst, pessimisme en een "zwarte kijk" op de dingen. Gelukkig zijn er nog ontwerpers die niet toegeven aan die hype. Dit moet dringend stoppen want we worden er depressief van: al die fantasieloze zwarte dozen...

Reactie van philip sanders op 3 April 2013 op 7.59

wat is het toch leuk hè, die mode...

Reactie van Yde Huizinga op 2 April 2013 op 22.13

Beste Marijke,

In 2010 lanceerde ik een website (http://www.kavelzoeker.nl )met een zwarte achtergrond. Ik had toen geen idee dat dit zoveel navolging zou krijgen. Verbazingwekkend gaat nu zelfs het Rijksmuseum de wanden voor de schilderijen zwart maken!

Succes met je blog...

Reactie van jacques serle op 2 April 2013 op 13.33

Trends houden meestal een jaar of tien aan. Ik doe er niet aan mee.
Zelfs in de "witte periode" was het in toegestaan om een toch al donker
monumentaal grachtenpand in Amsterdam zwart te verven. Maar er mocht dan
weer geen dubbel glas in. On-duurzaam en inconsequent.

Reactie van bloooms op 2 April 2013 op 12.43

mee eens

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+