BouwProfs

De bouw online verbonden.

EMVI criteria bieden opdrachtnemer de mogelijkheid zich te onderscheiden.

Stelt je eens voor, een wereld waarin een opdrachtnemer dé wens, de droom, van de opdrachtgever vervult. In de praktijk zal dit nooit gebeuren, het aspect geld speelt namelijk altijd een limiterende rol. Door gebruik te maken van EMVI-criteria bij aanbestedingen heeft de opdrachtgever de mogelijkheid om een voorkeursrichting voor de uitwerking aan te geven. Dit maakt het voor de opdrachtnemer mogelijk zich te onderscheiden en de opdracht binnen te halen. Echter, er is dan nog steeds de afhankelijkheid van de mede-inschrijvers bij de opdracht. Is er een alternatief?

Opdrachtnemer, maak een keuze!
Dat is er absoluut, het geheim is gelegen in alternatieve verdienmodellen. Wanneer het lukt om een innovatief product of proces op de markt te brengen waarover de concurrentie niet beschikt, kan een opdrachtnemer zichzelf in een zetel plaatsen. Wanneer deze innovatie aansluit bij de wens van de opdrachtgever, hoeft geld opeens niet meer het bepalende middel te zijn. De richting van deze nieuwe verdienmodellen kan heel divers zijn, een focus op beschikbaarheid, een focus op duurzaamheid, een focus op veiligheid of een focus op de realisatie. Door het uitdragen van een duidelijke focus is het voor de opdrachtgever bekend waar je voor staat. Te zien is dat verschillende opdrachtnemers investeren in nieuwe verdienmodellen, een aantal voorbeelden. Strukton focust op duurzaamheid met de introductie van de SolaRoad, een weg met geïntegreerde zonnecellen die energie opwekken. Heijmans focust op veiligheid met het concept, ‘Smart Highway’, waarbij lijnen oplichten en dynamische verf aangeeft wanneer er kans is op gladheid. In de realisatiefase kan er onderscheid worden gemaakt in het versnellen van de bouwtijd met innovatieve werkwijzen of kan er worden gefocust op het gebruik maken van ‘social return’ waarmee eveneens een meerwaarde kan worden gecreëerd.

Opdracht voor de opdrachtgever
Om te komen tot succesvolle samenwerkingen is het belangrijk dat de opdrachtgever dan ook zijn droom gaat najagen. Daarbij dient in eerste instantie niet direct te worden gekeken naar de kosten, innovaties moeten een kans krijgen. Beide partijen moeten open zijn over de risico’s en aan de hand daarvan bepalen of een samenwerking haalbaar is. De meerwaarde die de opdrachtnemer creëert met zijn innovatie is niet altijd in geld uit te drukken, vandaar dat de opdrachtgever dit een kans moet geven.

Eén doel
In deze tijd is het niet mogelijk op blauwe ogen te vertrouwen, de door de opdrachtnemer te leveren prestaties, op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, veiligheid, etc., dienen te worden overeengekomen met de opdrachtgever zodat duidelijk is wanneer de geleverde prestaties en kwaliteit voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. Wanneer dit gebeurt, ben ik er van overtuigd dat er een mooie toekomst is voor innovatieve concepten in de bouwsector. Hoe mooi zou het dan zijn als de opdrachtgever en opdrachtnemer, samen hetzelfde doel nastreven, met een gezamenlijke (financiële) verantwoordelijkheid voor het realiseren van de droom van de opdrachtgever……

Deze blog is geschreven door Siert Saes. Siert is masterstudent
Building Technology aan de Technische Universiteit te Eindhoven.

Bezoek het Nationaal Wegencongres op 25 en 26 september
aanstaande en hoor en zie de best practises van meer dan
15 aansprekende infra projecten.

Weergaven: 159

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+