De bouw online verbonden.
De fiets wordt de nieuwe heilige koe krijgt vanaf komend jaar alle ruimte in Rotterdam. Ook wordt er aandacht geschonken aan openbaar vervoer en de voetganger in de stad. In de Rotterdamse MobiliteitsAgenda (RMA) die afgelopen week is gepubliceerd staat beschreven hoe Rotterdam de komende jaren om wil gaan met het vraagstuk mobiliteit in de stad en daarbuiten. De fiets wordt in dat plan als de nieuwe heilige koe gepresenteerd. Concreet zijn in het plan vier uitvoeringsplannen beschreven: het fietsplan, het parkeerplan, een verkeersveiligheidsplan en het verkeerscirculatieplan. De RMA is de kapstok waaronder deze plannen verder ontwikkeld worden.
Tijd om de aandacht in Rotterdam te verleggen naar de fiets
De uitvoeringsplannen zijn gemaakt op basis van een aantal criteria en ontwikkelingen. Zo blijft de stad Rotterdam groeien en moet de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Tegelijk blijft de behoefte aan het gebruik van een auto ook aanwezig. Maar het opvallende is dat veel stedelingen niet direct een auto hoeven te bezitten. Het fietsverkeer is de afgelopen jaren met ruim de helft toegenomen. 'Rotterdam is altijd al een autostad geweest' zegt wethouder mobiliteit Pex Langenberg van Rotterdam. 'Maar nu is de tijd aangebroken om de aandacht te gaan verleggen naar de fiets en het openbaar vervoer.' De wethouder roept een ieder op om met frisse ideeën te komen om van Rotterdam fietsstad van de toekomst te maken. Ter inspiratie geven wij de wethouder alvast het idee mee van een drijvend fietspad dat onlangs is gepresenteerd voor de stad Londen.
Opmerking
Die stalmogelijkheden zijn ook volgens mij een belangrijk punt. En dan niet alleen dat je je fiets makkelijk kunt stallen, maar ook dat je als voetganger bijvoorbeeld niet over de fietsen struikelt. Of dat het meer een opeenstapeling van fietsen is dan dat ze netjes geparkeerd staan. En een goede combinatie van autoparkeerplaatsen met fietsparkeerplaatsen, zodat je op de slimme plekken van de ene op de andere fiets kunt overstappen.
En natuurlijk een beetje door kunnen rijden, dus fiets'snel'wegen om de stad makkelijk te kunnen doorkruisen.
Het grote voordeel van de fiets is dat je er van deur tot deur mee kan reizen. Het ten ondergaan aan het eigen succes is de valkuil van een het promoten van de fiets als het transportmiddel in de stad:
Geen stalmogelijkheden voor fietsen bij populaire bestemmingen, waardoor het succes een nieuw probleem oplevert (zie Den Haag);
Te smalle fietspaden op doorgaande routes;
Te krappe opstelruimtes voor stoplichten.
ik weet het, het is niet makkelijk om het voor de fietser aangenaam te maken. Maar een fietser verliest heel veel tijd aan het wachten voor verkeerslichten. Verliest heel veel energie aan het vaak stoppen of afremmen en daarna weer moeten optrekken. Dus ook haakse bochten of recht kruisende wegen zijn een crime voor de fietser. Lange vloeiende bochten wil een fietser zonder plaatsen om te moeten afremmen. Alleen dan kan de elektrische fiets in de schuur blijven immers dan kun je hetzelfde met enkel menskracht. Want nogmaals wat heb ik aan een fietspad wat elektriciteit opwekt, afgezien van de verlichting ervan, als ik met een velomobiel 40 km/h kan rijden als de motor mij maar tot 25 km/h mag helpen. Dus ja het is moeilijk maar dat zijn uitdagingen en geen problemen.
Dergelijke uitdagingen vragen om een integrale benadering. InnoPV heeft samen met Frowijn de Roos architecten de Site City ontwikkeld. Dit zou een stukje van de puzzel kunnen zijn. De Site City wekt elektriciteit op en is tevens een mooie modulaire overkapping voor fietsen, auto´s of wachtenden. Zonder al te ingewikkelde fundering. En te combineren met elektrisch laden zowel van fiets als auto of verlichting. Het gaat om een schonere stad, die ook een energie-uitdaging heeft in een nat landje. Uiteraard zijn we van harte bereid de wethouder een stap verder te helpen.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs