De bouw online verbonden.
De woningmarkt zit op slot. Afgelopen zaterdag is het Kabinet in het Catshuis gevallen. Bijna een akkoord en op de valreep toch de stekker eruit. Verkiezingen? Ja, maar volgens de Kiesraad kan dat op zijn vroegst in september.
Het probleem is dat de woningmarkt niet zoveel tijd heeft. De dalende motor begint op stoom te komen en iedere maand is de prijsdaling groter. Daarnaast loopt de tijdelijke maatregel (1 juli 2012) verlaging overdrachtsbelasting snel teneinde. De vooruitzichten zijn niet goed en het toch al niet grote consumentenvertrouwen op de woningmarkt zal danig verder op de proef worden gesteld.
Hervormen, juist nu
Zeven weken hebben we moeten wachten op het (gedoog) Kabinet en uiteindelijk komen ze met niks. Hypotheekrenteaftrek, woningmarkt aanpakken? Een groter draagvlak in de samenleving, belangenorganisaties en bedrijven kan de politiek zich niet wensen. Een ieder weldenkend mens weet dat het niet houdbaar is en dat de aftrek gaat veranderen; ook al zeg je van niet, (ex)Kabinet!
'Nee, wij hebben een ‘gentlemensagreement’, daar spreken we niet over', was het voor lang.
De plannen waar men reeds een akkoord over had bereikt komen ook naar buiten. Een hervorming van de woningmarkt! Lees ik het goed; nog een keer… Een hervorming betekent dat je een nieuw stelsel gaat introduceren of optuigt. Niet in de bestaande regeling vanaf 2013 een nieuw regeltje of pleister toevoegen voor starters en verhuizers. Als je er goed over nadenkt is het logisch. Het Kabinet draait dit maal de oude zienswijze precies om.
Niet; ‘we zeggen dat de hypotheek rente aftrek onaangetast blijft’ en worden de kredietvoorwaarden aangescherpt, maar dit maal; ‘we zeggen dat het een hervorming is, maar passen de regeling uitsluitend aan voor nieuwkomers’.
Adder onder het gras
Op deze manier kan het goed verkocht worden naar de achterban en kost het ons geen kiezers: “Luister huizenbezitter, voor jullie verandert er niks”. Alleen alle nieuwkomers hebben pech…
Begrijpelijke gedachte van de Kabinet. Ook de woningbezitter zal zich immers kunnen vinden in bovengenoemde aanpak.
Echter zit hier een flinke adder onder het gras of beter gezegd een wolf in schaapskleren. Het ludieke is dat woningbezitters hun hypotheekrenteaftrek blijven behouden ook al lossen ze niet af. Keerzijde is dat er niet meer verhuisd kan worden, omdat je daarmee je rechten verspeelt en een financiering moet aangaan onder ‘nieuwe voorwaarden’. Vanaf 2015 wordt de LTV geleidelijk teruggebracht tot maximaal 100%. Probleem te overzien, want je blijft zitten waar je zit. De woningmarkt blijft derhalve met deze actie op slot.
Tweedeling
Daarnaast is er het probleem dat alle nieuwe toetreders nieuwe regime (starters en verhuizers) te maken krijgen met jaarlijks hogere maandlasten door annuïtaire verplichtingen. (rente en aflossing met teruglopende hypotheekrenteaftrek).
De tweedeling in het oude en nieuwe regime zal een verder drukkend effect hebben op de totstandkoming van de verkoopprijzen en daarmee worden alle woningen (ook regime oud) weer goedkoper. Prettig te weten dat dit geen doorgang heeft gekregen…
Sjoerd Radstake is partner van Avvio · mens en wonen, http://www.avvio.nl financieel interim specialist woningcorporaties & vastgoed, te volgen op Twitter klik hier.
Dit bericht is tevens gepubliceerd op mijn persoonlijk woningcorporatie / vastgoedblog zie hier.
Opmerking
Beste Sander,
Dank voor je reactie. Inmiddels heeft de kunduz-coalitie de plannen grotendeels overgenomen. Zij introduceren zelfs de annuïtaire hypotheek variant met verkorte looptijd, waarbij de hypotheek in 30 i.p.v. 35 jaar afgelost moet worden.
De tweedeling tussen have (woningbezitters) en have-nots (huurders en mensen die een woning willen kopen) wordt zo onoverbrugbaar groot. Berekeningen tonen aan dat de maandlasten voor starters vanaf 1 januari op een hypotheek van € 200.000 vanaf dag 1 met 15% stijgen (tot 59% aan het einde van de looptijd) of anders gezegd het maximaal te lenenbedrag zal dalen. Eens te meer schuift de politiek de rekening door naar de jeugd.
Sinds 1 augustus was het al niet meer mogelijk een geheel aflossingsvrije hypotheek af te sluiten, maar kon men wel kiezen voor de bankspaarhypotheek. Op deze wijze is in amper anderhalf jaar de betaalbaarheid met 20 tot 25% gedaald waardoor de komende jaren de prijzen verder onder druk komen te staan.
Ik ben het met je eens dat het invoeren van een vlaktaks en het aftoppen van aftrekbaarheid voor iedereen rechtvaardiger zou zijn geweest. Helaas is voor de eenvoudigste weg gekozen.
De lange termijn zal het leren...
Hoewel inpopulair, zal er toch iets moeten gebeuren aan de HRA en de huurmarkt. Een vlaktarief (iedereen max 30% aftrek) en geen aftrek voor hypothekeken boven een max bedrag, zeg 500.000. Dan is er duidelijkhied, behouden de mensen die het, het meest nodig hebben hun aftrek, worden de huizen weer beetje normaal geprijsd en durven banken weer uit te lenen omdat ze weten waar ze aan toe zijn. En ja, ik ben wel voor niet meer aflossingsvrij lenen, maar naar mijn weten was het al een tijd bijna onmogelijk om niet aflossingsvrij te lenene. Dus zoals zoveel van het laatste kabinet, weer een symbool regeling die helemaal niemand helpt, al helemaal niet op de lange termijn.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs