BouwProfs

De bouw online verbonden.

Beste mensen,

Voor mijn afstudeeronderzoek aan de Technische Universiteit in Eindhoven ben ik bezig met het ontwikkelen van een 'digitaal' hulpmiddel voor de bouwplaatslogistiek van het hoogbouwproject Justitie en Binnenlandse Zaken (JuBi) in Den Haag. Waar ik in mijn onderzoek vooral naar kijk is het maken van een logistiek plan voor op de bouwplaats van JuBi. Hiervoor heb ik al het benodigde materiaal, materieel en de arbeid in kaart gebracht. Uiteindelijk dient voor het logistieke plan wat ik nu ga ontwikkelen een hulpmiddel ontwikkeld te worden waarmee werkvoorbereiders de logistiek kunnen ontwerpen. Mijn vraag aan u is waar de bouw behoefte aan heeft. Hoe dient dit logistieke plan met bijbehorend hulpmiddel er uit te zien, zodat het niet in de la belandt maar wordt gebruikt? Als voorbeeld kan ik het programma 'Optimaal Bouwplaats Transport' noemen dat in 2002 is ontwikkeld. Dit programma is naar mijn mening gedetailleerd maar te uitgebreid. Hoe ziet een hulpmiddel er in uw ogen uit? Alle aanbevelingen zijn welkom.

Mijn volgende vraag gaat over een vergelijking tussen de logistiek op de bouwplaats en een andere sector. Men vergelijkt vaak de bouw met de auto-industrie, maar is dit de juiste sector om de bouwplaats mee te vergelijken. Voor mijn onderzoek moet ik namelijk kijken naar een andere sector dan de bouw en de leerpunten uit die sector kan ik dan gebruiken voor mijn uiteindelijke hulpmiddel voor de bouwplaatslogistiek. Welke sector beveelt u aan om een vergelijking mee te maken?

Alvast hartelijk dank voor al uw tips/ suggesties.

Met vriendelijke groet,

Mark ten Thije

Weergaven: 1083

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Mark,

Bekijk de bijgevoegde presentatie eens. Vooral het artikel op de laatste pagina kan je wat aanwijzingen geven. Zie op je foto's dat Ballast Nedam bij eht project betrokken is, dus daar kan je vast info halen. Hier nog een aan deze presentaite gelinkt artikeltje: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id27539-Bouwsector_vindt_z...

Als je wilt kan ik ook vast de juiste mensen voor dit onderwerp binnen ons bedrijf voor je vinden.

Vriendelijke groet,
Jeroen Nagel
Trainee Dura Vermeer Divisie Infra
Hallo Mark,

ik denk dat een bouwplaats aardig te vergelijken is met een scheepswerf.
Er zijn natuurlijk wel een aantal verschillen.
Na afloop van de bouw vaart het schip weg, terwijl het gebouw statisch is en blijft staan.
Vaak wordt een schip of delen van een schip in een hal gebouwd maar de bouw van grote schepen vindt toch ook vaak in de open lucht plaats.
Ik denk dat er op een scheepswerf vaak wat meer ruimte is om (prefab) onderdelen tijdelijk op te slaan.
Maar het punt van transport, hoe komen de onderdelen op zijn plaats, het werken met bijvoorbeeld kranen, vertoont grote gelijkenis.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.
Veel succes,

Ing. Corné Perin
Consultant
Kraan Bouwcomputing
Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik heb al een afspraak gepland staan bij Ballast Nedam, dus dat moet zeker wel goed komen. Voor mijn onderzoek lijkt het me verstandig om zo breed mogelijk onderzoek te doen. Dus hoe Dura Vermeer zich bezig houdt met logistiek op de bouwplaats lijkt me zeer zinvol. Ik zou dus ook graag in contact komen met de juiste mensen binnen Dura Vermeer. Ik wacht dus op je reactie.

Groeten,

Mark ten Thije

Jeroen nagel zei:
Hallo Mark,

Bekijk de bijgevoegde presentatie eens. Vooral het artikel op de laatste pagina kan je wat aanwijzingen geven. Zie op je foto's dat Ballast Nedam bij eht project betrokken is, dus daar kan je vast info halen. Hier nog een aan deze presentaite gelinkt artikeltje: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id27539-Bouwsector_vindt_z...

Als je wilt kan ik ook vast de juiste mensen voor dit onderwerp binnen ons bedrijf voor je vinden.

Vriendelijke groet,
Jeroen Nagel
Trainee Dura Vermeer Divisie Infra
Beste Corné,

Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk dat je mij in contact brengt met mensen die momenteel aan een schip bouwen of hiermee te maken hebben? Of heb je nog andere aanbevelingen? Ik hoor graag van je.

Groeten,

Mark ten Thije

Corné Perin zei:
Hallo Mark,

ik denk dat een bouwplaats aardig te vergelijken is met een scheepswerf.
Er zijn natuurlijk wel een aantal verschillen.
Na afloop van de bouw vaart het schip weg, terwijl het gebouw statisch is en blijft staan.
Vaak wordt een schip of delen van een schip in een hal gebouwd maar de bouw van grote schepen vindt toch ook vaak in de open lucht plaats.
Ik denk dat er op een scheepswerf vaak wat meer ruimte is om (prefab) onderdelen tijdelijk op te slaan.
Maar het punt van transport, hoe komen de onderdelen op zijn plaats, het werken met bijvoorbeeld kranen, vertoont grote gelijkenis.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.
Veel succes,

Ing. Corné Perin
Consultant
Kraan Bouwcomputing
Hallo Mark,

Voor mijn onderzoek naar "Logistiek op en rond het dak". een onderzoek voor de dakdekkerbedrijven-pannen heb ik veel artikelen gelezen, o.a. op www.logistiek.nl. In verschillende artikelen wordt de bouw daar met andere branches vergeleken, hoewel een sluitende vergelijking niet op gaat.
Kijk ook eens op:
http://www.logistiek.nl/dossierartikelen/id11302-De_rol_van_de_supp...
Behalve het voornoemde document staan er meer interessante artikelen op die website.
In de gesprekken die zijn geweest, voor mijn onderzoek, is een hulpmiddel, zoals jij beschrijft, aan de orde geweest. De reactie was bijna altijd: "Dat is nergens voor nodig, als je voldoende ervaring hebt weet je wel welk materieel je moet gebruiken."
De gesprekken zijn gevoerd met dakdekkersbedrijven die zo'n 90 personeelsleden hadden en met dakdekkersbedrijf met maar 3 man personeel.
De enquête (nog niet compleet afgerond) laat een ander beeld zien. Materieel en hulpmiddelen worden toegepast, maar de problemen in de logistiek, vanaf de fabriek, zijn legio. Veel wordt geaccepteerd als "normaal" en "onveranderbaar". Naast het ontwikkelen van een hulpmiddel zal dat hulpmiddel ook gebruikt moeten gaan worden en het lijkt dat daar een cultuur-omslag voor nodig is.

groet

Pauw Vianen
adviseur
Piron advies
Beste Mark,

Ik heb de juiste mensen binnen de organisatie nog niet weten te traceren. Wel kreeg ik de naam van Willem Pel door, nu werkzaam bij Balance & Result, via Frens Pries als lector nauw verbonden aan Hogeschool Utrecht. Hij lijkt de juiste man om te benaderen, zie: http://www.balance-result.nl/index.php?pid=54.

Groet, Jeroen
Beste Jeroen,

Het idee van Corne brengt me op nog een ander idee, welke misschien ook wel te vergelijken is.
In Rotterdam komen dagelijks vele schepen binnen vanaf alle kanten van de wereld. Op deze schepen zitten duizenden containers, die allen met andere schepen en/of vrachtwagens doorgetransporteerd worden. En dat terwijl al die containers ook nog door de douane moeten. De kunst is om de containers in de juiste volgorde van het schip af te halen (je kunt slecht beginnen met de onderste container) en gelijk op de juiste plek neer te zetten voor het volgende transport (vrachtwagen of schip). Hierbij wil je natuurlijk voorkomen dat containers omgepakt moeten worden of elkaar in de weg staan, dus dat de container die het eerst wordt opgehaald ook vooraan staat.
Bij het inpakken van deze schepen, wordt er, voor zoevr ik weet, deels al rekening gehouden met dit soort gegevens (voor zover bnij laden al bekend). Echter er moet ook rekening gehouden worden met gewicht en vorm, anders gaat je schip scheef of je lading schuiven.
Ik heb pas iemand over dit verhaal horen praten en dat'hij had meegedacht in het maken van een softwareprogramma hiervoor. Ik zal 'm eens vragen of hij nog iemand weet naar wie ik je zou kunnen doorverwijzen. Zodra ik meer weet, laat ik het je weten.

Beste Mark,

 

Inmiddels ruim een jaar verder is dit onderwerp voor mij ineens weer relevant. Ik werk nu bij Ballast Nedam Sustainability Services en ben bezig met een (R&D/Demo) project met als doel bouwlogistiek te optimaliseren, en daarmee te verduurzamen.

 

Dit doen we ism het instituut http://www.dinalog.nl/, dat werkt met het Cross Chain Control Center (4C) concept. We willen dit concept toepassen op de logistiek rondom de in aanbouw zijnde 'woningenfabriek', zie www.iqwoning.nl. Ik ben benieuwd of jij je onderzoek inmiddels hebt afgerond en de resultaten zou willen delen. Wellicht dat we daar interessante zaken uit kunnen meenemen.

 

Carolien, ik ben ook zeer benieuwd of jij nog verder bent gekomen. De scheepvaartlogistiek is denk behoorlijk geoptimaliseerd ivm de bouwlogistiek, dus daar zijn ongetwijfeld paralellen te leggen. Zie ook de mooie plaatjes op de home-page van DINALOG!

 

Groeten, Jeroen Nagel (j.nagel@ballast-nedam.nl)

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+