Natuurlijk, duurzaamheid is niet meer weg te denken in deze huidige tijd.
Hoe ver staan we inmiddels met de verduurzaming van de bouw? Tijd voor het stellen van een dringende vraag:
"Welke maatregel moeten we nu nemen om de bouw blijvend te verduurzamen?"
Als u hierop een visie heeft, hoor ik graag uw antwoord. Als u tevens kunt onderbouwen hoe haalbaar uw maatregel is, is dat uiteraard meegenomen. Dit zal de discussie zeker verdiepen.
Waar gaat het om? Als ik mij beperk tot BOG en bestaande objecten willen huurders lage service kosten en verhuurders renderende investeringen die bijdragen aan de verhuurbaarheid. Voor het duurzaam maken van een gebouw zal de gehele samenhang van elementen moeten worden afgewogen. Of het nu gaat om de toepassing van duurzame materialen of energie besparende maatregelen, ze gaan bijna altijd gepaart met forse investeringen. Een goede analyse, een doelstelling voor een bepaalde tijd en slimme innovatieve oplossingen bieden uitkomst.
" Duurzaam bouwen is het begin. Duurzame levensloop van een gebouw is veel belangrijker. Bouw duurt 2 jaar. leven gebouw 30 jaar.
Ik probeer via ledverlichting de duurzaamheid in de levensloop van gebouwen te realiseren. Dus verlichten ipv verwarmen betekent minder energie naar airco. factor 6 minder energie factor 4 minder onderhoud 400-600 gram minder co2 perkwh en voor de investeringen aantrekkelijke terugverdientijd(bij vernieuwbouw) en 11%subsidie van de overheid. "
"LCM (life cycle managment) moet natuurlijk meegenomen worden. Materialen toepassen die langer meegaan, ook meewegen de CO2 ladder. Ook aan de natuur denken wanneer je bepaalde materialen gebruikt.`'
" Bestaande gebouwen meer geschikt maken voor de functionaliteit in de toekomst. Niet steeds maar weer nieuwe kantorenparken uitrollen in weilanden, maar inventief inspelen om de bestaande gebouwen te upgraden.
Dat kan bij leegstand, maar ook bij gebouwen die in gebruik zijn.
De bouwmethoden moeten dan aangepast worden aan de bedrijfsprocessen.
Bij dat up-graden kunnen dan weer duurzame materialen gebruikt worden.
Daarnaast kunnen bouwbedrijven zich afvragen waarom men de bouwvakkers vele km's laten rijden. Zoek je bouwprojecten in de buurt. Dat scheelt al snel veel brandstofverbruik, je bent minder tijd kwijt en je kan de projecten beter managen. "
@ Michel Eek: Dit is wel een heel erg open vraag. Als je verwacht dat zo de ideeën binnenrollen, dan heb je het mooi verkeerd. Bestudeer de mogelijkheden en kansen eens. Dan kan je zelf al heel snel uitmaken waar het heen zal gaan. Voorwaardelijk is wel dat onze rijksoverheid (het nieuwe kabinet dan maar?!) net als onze Duitse buren een grote stimulans voor nieuw denken lanceert. Dat zal ondernemers motiveren hun nek uit te steken. Wie nog in olie en gas gelooft zal vast veel aandelen in de Koninklijke Olie hebben. Ik zou ze maar verkopen.