De bouw online verbonden.
Nederland moet de snelheid van verduurzaming verhogen in plaats van de maximumsnelheid op snelwegen. Dat schrijft ir. Paul Oortwijn in een artikel in Cobouw deze week. Een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur is volgens de directeur van NLingenieurs een onnodige en dure maatregel.
Volgens Oortwijn laat het kabinet het afweten op het gebied van milieu en klimaat. “Verhagen blijft een tweede klimaatcentrale doordrammen en het kabinet gaat voor slechts 20 procent minder CO2 -uitstoot.” De regering verwijst standaard naar internationale regels, maar Nederland hoort zich niet te verschuilen achter de noodzaak tot een Europese of globale aanpak, vindt Oortwijn. “Bijvoorbeeld in bouwsector kan Nederland gemakkelijk het voortouw nemen.” Hij citeert hoogleraar Hennis de Ridder die in zijn boek ‘De legolisering van de bouw’ schrijft dat de bouwbranche verantwoordelijk is voor 40 procent van het afval, 35 procent van het wegverkeer en 50 procent van het energieverbuik.
Ben jij het eens of oneens met de stelling dat het Kabinet de snelheid van verduurzaming moet verhogen in plaats van het verhogen van de maximum snelheid op wegen? Geef je mening op BouwProfs en reageer in deze discussie.
Tags:
@paul,
kijk en lees eens http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming, misschien ga je dan je eigen standpunt herzien.
Paul van Hoeven zei:
Ik vind de vergelijking van het verhogen van de snelheid op de wegen met het verduurzamen van de bouw niet zo'n goede. Zoals reeds vermeld ben ik een van de weinige voorstanders (in deze discussie dan) van het verhogen van de snelheid. Dat je dan meer brandstof verbruikt is een inkoppertje, je moet niet harder rijden, dat mag je. Dat fossiele brandstoffen eindig zijn en er alternatieven gevonden moeten worden is ook een feit en volgens mij wordt ook daar hard aan gewerkt. Als je praat over verduurzaming van de bouw en passief wonen is dat beslist een uitdaging en inmiddels ook goed te realiseren, ik denk dat het een veel grotere uitdaging is om de bestaande bebouwing van 7.000.000 eenheden (meen ik) ook te verduurzamen en dat ook nog eens betaalbaar te houden. En ter afsluiting, het is nog steeds niet bewezen dat Co2 de aarde opwarmt dan wel afkoelt en of wij debet zijn aan de klimaatverandering, ik merk in deze discussie dat ik hier ook enigszins alleen in zal staan.
Het is een goede zaak dat we naar structurele oplossingen gaan zoeken voor een duurzame wereld, waarin ook onze kinderen en kleinkinderen fijn en toekomstgericht kunnen leven. een duurzaam gebouw dat aanpasbaar is aan de wensontwikkeling van onze maatschappij is daarvoor cruciaal. Dit vereist een goede visieontwikkeling en daarvoor draagkracht verkrijgen. Dit betekent dat we veel aandacht moeten geven aan de weg naar een duurzame toekomst. En acties als verhoging van de maximum snelheid zijn korte termijn symptomen die op geen enkele wijze bijdragen aan de weg naar een duurzame toekomst. Alleen voor de korte termijn mogelijk een aantal extra stemmers trekken. Terwijl de doorloop tijd om van A naar B te gaan via de snelweg wordt overheerst door inhalende vrachtwagens en teveel auto's per meter weg. De maximum snelheid is daarbij slechts een symptoom. Dus profileren via symptomen is een slechte bijdrage aan een duurzame toekomst.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door