BouwProfs

De bouw online verbonden.

Trekt de nieuwe Postbus 51 campagne "Er valt meer uit je huis te halen dan je denkt" woningeigenaren over de streep om aan de slag te gaan met energiebesparende maatregelen?

Sinds enkele dagen draait de Postbus 51 campagne "Er valt meer uit je huis te halen dan je denkt" over energiebesparing in de woning. Minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie roept via spotjes op radio en televisie alle Nederlanders op om maatregelen te nemen die het energieverbuik terugbrengen.

De campagne houdt mensen een spiegel voor. Er wordt overal gejaagd op voordeel en koopjes, behalve daar waar het voor ons neus ligt. In ons eigen huis. Daar is met wat ingrepen en maatregelen veel voordeel te halen door energie te besparen. Goed voor de portemonnee, de verbetering van het wooncomfort, de stijging van de waarde van het huis en goed voor het klimaat. De televisie- en radiocommercials verwijzen mensen door naar www.meermetminder.nl waar informatie te vinden is over de mogelijkheden, financiële regelingen en hulp bij realisatie. Op de website is ook campagnemateriaal ( http://www.meermetminder.nl/campagnemateriaal )te vinden dat gebruikt kan worden door bijvoorbeeld aannemers, installateurs, energieadviseurs etc.

Het tijdelijke stimuleringspakket van het kabinet maakt het extra aantrekkelijk om juist nu over te gaan tot het nemen van energiebesparende maatregelen. Het pakket voorziet onder meer in een subsidie op isolatieglas, de BTW-verlaging op isolerende maatregelen en de subsidieregeling van het ministerie van Economische Zaken voor duurzame energie en warmte (waar o.a. zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen onder vallen). Ook maakt de overheid het mogelijk om tegen een lager rentetarief een lening af te sluiten voor groene investeringen.

Weergaven: 354

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via Linkedin van Ed van den Eijkel, eigenaar Helios Energie Systemen bv:

"Dit is in ieder geval iets om consumenten duidelijk te maken wat de mogelijkheden zijn om energie besparende maatregelen (gedeeltelijk) gesubsidieerd te krijgen en dat werd hoog tijd ook! Tot dusver is er vooral veel geld uitgegeven aan "consultants" en werd er niets gedaan om de aardige subsidieregelingen onder het grote publiek bekend te maken."
Reactie via Linkedin van Rob Handgraaf, eigenaar Rob Handgraaf - Entreprise de batiment:

"Dit is absoluut een goed initiatief in een periode waarin de bouwsector een positieve impuls kan gebruiken.

In Frankrijk zijn dit soort stimulerings maatregelen al wat langer gaande. Een recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat 97% van de huiseigenaren hun huis comfortabel vinden en niet vinden dat deze campagne op hun van toepassing is. Waarom geld uitgeven aan een huis dat al confortabel is? Het isolatie niveau van de woning wordt vaak zwaar overschat. De mogelijke besparingen vaak zwaar onderschat.

De stimuleringsmaatregelen worden als meevaller gezien maar voor slechts weinigen als aanzet om tot actie over te gaan. Dit wil niet zeggen dat dit geen markt is met een enorme potentie. Maar dat er goed gekeken moet worden naar hoe de communicatie naar huiseigenaren plaats moet vinden. Lessen geleerd in het buitenland kunnen bedrijven die hier oog voor hebben een flinke voorsprong geven!"
Reactie via Linkedin van Meino Weening, eigenaar Ontwerp- en Tekenbureau Uitgetekend (www.uitgetekend.nl):

"De pot met subsidie op het maatwerkadvies (energiescan) is nog lang niet op, geloof ik. De consument kan op deze manier met minimale kosten het maatwerkadvies laten uitvoeren en goed inzicht krijgen in de mogelijke verbeteringen van de woning. Daarna is het natuurlijk aan de woningeigenaar om te beslissen wat wel en niet wenselijk is.

Goed dat de overheid eindelijk begint met deze campagne."
Reactie via Linkedin van Christine Algera, tekstschrijver, communicatieadviseur en illustrator. Communiceert over duurzaamheid in woord en beeld:

"Mooi idee, jammer genoeg is de site niet zo goed uitgevoerd. Er is te weinig vanuit de huizenbezitter gedacht. Die wil misschien wel iets doen aan energiebesparing als het wat oplevert, maar hij/zij wil vooral niet teveel gedoe. Maak het makkelijker voor mensen! Bijvoorbeeld op de MMM website zou je moeten kunnen zoeken op een klus ('ik wil mijn dak isoleren en welk bedrijf/bedrijven in mijn regio kan ik daarvoor benaderen') in plaats van op een type bedrijf of aanbieder zoals nu het geval is.

Toen ik zelf 8 jaar geleden mijn eerste zonneboiler aanschafte, zei de leverancier tegen me dat hij de boiler alleen op het dak legde, voor het aansluiten op mijn CV ketel moest ik weer iemand anders regelen (die vervolgens de boiler verkeerd aansloot en ik bedrijf nummer 3 moest bellen)."
Reactie via Linkedin van Wim van Oosterhout, Projectleider bij Coenradie GTC:

"Ik heb een goed geïsoleerd huis te koop van slechts 4 jaar oud, maar niemand komt kijken. Dus dat helpt mij in elk geval niet."
Reactie via Linkedin van Sjoerd Veenstra, NVM makelaardij Makelaarswerk:

"Leuke discussie,
Als NVM makelaar merk ik dat er weinig van de verplichting wordt aangetrokken om bij iedere woning een energielabel te verstrekken. Men is in sommige gevallen zelfs niet bereid wanneer een koper er specifiek om vraagt. Dat dit gelegen is in het feit dat een label wel verplicht is maar er geen sanctie wordt opgelegd wanneer er geen label wordt verstrekt is naar mijn mening het hoofdprobleem. Mijn conclusie: We hebben genoeg maatregels en mogelijkheden maar er wordt niet voldoende op gewezen en/of men controleert niet."
Reactie via Linkedin van Sjoerd Veenstra, NVM makelaardij Makelaarswerk:

"Als makelaar sta je boven de transactie, wij hebben bij 90% van ons aanbod een energielabel en soms zelfs een maatwerkadvies klaar liggen. Bij aankoopbegeleiding sturen wij altijd aan op het meeleveren van een label. Je gedachte dat een label gratis is, is helaas niet waar. De kosten varieren tussen € 150,- en € 200,-. Bij het laten maken van een maatwerkadvies is er gelegenheid om subsidie aan te vragen, maar dan is het nog niet gratis.
In Nederland moeten we niet alleen regels opstellen maar ze ook nakomen, anders heeft geen enkelle discussie zin. In Duitsland is de notaris verantwoordelijk bij het niet afgeven van een label..reken maar dat het daar nu standaard is gworden.
Maar je gedachte kan ik wel volgen: jammer dat mensen niet beseffen waarvoor het bedoeld is."
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Marja Gladon, eigenaar Giftskikker:

"Buiten dat.Het lijkt allemaal zo simpel maar dat is het niet.
Spouwisolatie door injecteren lijd tot schimmelvorming omdat de spouw hier niet op berekend is. Het leverd wel energiebesparing op maar is voor de bewoners heel ongezond. Voor hr glas heb je meestal ook nieuwe kozijnen nodig en het is dus pas milieuvriendelijk als je toch al nieuwe kozijnen nodig hebt. Voor de kleinere en simpelere ingrepen is geen subsidie.
Vind de spaarlampenactie van de postcodeloterij een beter initiatief.
Iedere belastingbetaler bij de energiebelasting gratis spaarlampen?
Dat is voor iedereen een stimulans, ook voor weinigverdieners etc."

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+