BouwProfs

De bouw online verbonden.

Op deze woning uit 1938 is ca 40 jaar geleden een niet-dampdoorlatende verf aangebracht. De verf zit er nog zeer vast op. Omdat de woning niet geisoleerd kan worden is de vraag of er een deskundige is die weet of er een manier is om deze verf te verwijderen, zonder dat de stenen aangetast worden.

We hebben een gevelreinigingsbedrijf laten beoordelen en die gaf aan dat zandstralen niet werkt. Wellicht een chemische behandeling. Wie kan ons adviseren?

Weergaven: 5513

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ook silicaatverven en minerale verven zijn te verwijderen door middel van zuren, het is een kwestie van ontkalken.

BouwProfs Redactie zei:

Reactie van Ernst DeNobel via Facebook:

Hangt er maar helemaal vanaf wat voor een verfsysteem er op zit. M.a.w. is het een silicaatverf die verkiezelt is met de stenen ondergrond, daar helpt geen chemisch reinigen c.q afbijt tegen. Waarom moet de verf er eigenlijk af?

Dank allen voor de reacties en betrokkenheid! 

Redenen verf eraf:

1. ivm uitbouw rekening gehouden met woning in met oorspronkelijke kleur stenen

2. willen spouwmuren kunnen isoleren

3. woning links (2-onder-1 kap) heeft nog wel oorspronkelijke bakstenen = niet mooi 1 wit huis...

Wij hebben inmiddels een middel dat we gaan uitproberen. Vista Lakweg. Ik houd u op de hoogte of dit werkt (proefstukje) 1 pot is trouwens voor 1 m2..dus zijn er nog (veel meer nodig indien het werkt).

Klopt Mathilde, vandaar ook mijn vraag waaarom de verf er af moet. Zelfs indien er een niet damopen verfsysteem op zit kan naisoleren nog steeds, echter wel met de juiste materialen. Vbr/>

Mathilde Wansdronk zei:

Als het een silicaatverf is, zoals hierboven gesuggereerd wordt, dan hoeft deze er niet af, want deze is dampopen.

Silicaatverven zijn hoog alkalisch (PH 10 - 13). Deze zijn dus te verwijderen door de alkaliteit af te breken. Het afbreken doe je met een sterk zuur. En inderdaad zijn deze minerale verven dampopen en waarschijnlijk werd er 40 jaar geleden geen silicaatverf toegepast.

F.W.M. Liebregts zei:

Ook silicaatverven en minerale verven zijn te verwijderen door middel van zuren, het is een kwestie van ontkalken.

BouwProfs Redactie zei:

Reactie van Ernst DeNobel via Facebook:

Hangt er maar helemaal vanaf wat voor een verfsysteem er op zit. M.a.w. is het een silicaatverf die verkiezelt is met de stenen ondergrond, daar helpt geen chemisch reinigen c.q afbijt tegen.

tot nog toe , vind ikzelf de oplossing van Dennis de Groot de meest aantrekkelijke, wellicht omddat ik zelf geen voorstander ben voor het gebruik van allerlei chemische middelen. Dan zou ikzelf nog eerder opteren om e.e.a opnieuw op te metselen. Mbt wat er nu opzit, dat kan inderdaad alleen door te gaan testen , alkyd op een muur zou ik zelf vreemd vinden, maar het kan, wellicht zijn er ook meerdrere verfsystemen over elkaar gezet. Er zijn zat schilders die niet kijken naar de soort verf maar de ondergond alleen visueeel beoordelen op vochtproblemen ( blazen,zouten). Het zou ook zomaar kunnen dat een bv een solsilicaat over een acrylaat heen is gezet. Vooralsnog lijkt mij de zinvolste methode , eerst kijken wat er op zit. En dan een optie kiezen met zo goed mogelijk resultaat en zo laag mogelijke milieubelasting.

Etienne Oldeman zei:

Dank allen voor de reacties en betrokkenheid! 

Redenen verf eraf:

1. ivm uitbouw rekening gehouden met woning in met oorspronkelijke kleur stenen

2. willen spouwmuren kunnen isoleren

3. woning links (2-onder-1 kap) heeft nog wel oorspronkelijke bakstenen = niet mooi 1 wit huis...

Wij hebben inmiddels een middel dat we gaan uitproberen. Vista Lakweg. Ik houd u op de hoogte of dit werkt (proefstukje) 1 pot is trouwens voor 1 m2..dus zijn er nog (veel meer nodig indien het werkt).

de verf is wel te verwijderen ,maar de stenen beschadigen sowieso ,maar u laat de muur toch isoleren ?of wilt u de spouw muur isoleren dmv korrels?

met warmwater en hogedruk is het te doen ,reeds vaker gedaan, dan de muur voorzien van een buitenisolatie anders kunt u ook peal away gebruiken is wel kostbaar 

veel succes 


spuwmuur isolatie moet u niet doen !!! want isolatie heeft dan een directe verbinding met de buitenmuur en dan krijg je vochtdoorslag dus een vochtige isolatie welke doortrekt naar de binnen muur en dan zal de muur koud aanvoelen en de kou in de kamer brengen , beter is een voorisolatie toe te passen de muur zal dan dikker worden plm 2 tot 5 cm  
Ernst de Nobel zei:

tot nog toe , vind ikzelf de oplossing van Dennis de Groot de meest aantrekkelijke, wellicht omddat ik zelf geen voorstander ben voor het gebruik van allerlei chemische middelen. Dan zou ikzelf nog eerder opteren om e.e.a opnieuw op te metselen. Mbt wat er nu opzit, dat kan inderdaad alleen door te gaan testen , alkyd op een muur zou ik zelf vreemd vinden, maar het kan, wellicht zijn er ook meerdrere verfsystemen over elkaar gezet. Er zijn zat schilders die niet kijken naar de soort verf maar de ondergond alleen visueeel beoordelen op vochtproblemen ( blazen,zouten). Het zou ook zomaar kunnen dat een bv een solsilicaat over een acrylaat heen is gezet. Vooralsnog lijkt mij de zinvolste methode , eerst kijken wat er op zit. En dan een optie kiezen met zo goed mogelijk resultaat en zo laag mogelijke milieubelasting.

Etienne Oldeman zei:

Dank allen voor de reacties en betrokkenheid! 

Redenen verf eraf:

1. ivm uitbouw rekening gehouden met woning in met oorspronkelijke kleur stenen

2. willen spouwmuren kunnen isoleren

3. woning links (2-onder-1 kap) heeft nog wel oorspronkelijke bakstenen = niet mooi 1 wit huis...

Wij hebben inmiddels een middel dat we gaan uitproberen. Vista Lakweg. Ik houd u op de hoogte of dit werkt (proefstukje) 1 pot is trouwens voor 1 m2..dus zijn er nog (veel meer nodig indien het werkt).

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+