BouwProfs

De bouw online verbonden.

Loont het om bij de aanschaf van een nieuwe bestelbus naar het verbruik te kijken?

De grootste groep gebruikers van bestelbussen is de bouwsector, aldus Gebruikers en inzet van bestelauto’s in Nederland van april 2017. 26% van alle bestelbussen wordt hier ingezet. De op een na grootste groep is de handel. Wat is de derde groep? Dat is 11% particulieren. Er zijn dus behoorlijk wat particulieren met een bestelbus (bijna 100.000). En ja, als je denkt: er rijden ’s ochtends alleen bestelbusjes op de snelweg, dan is dat begrijpelijk. De piek van het aantal bestelbussen dat op de weg zit, ligt tussen zes en zeven uur ’s ochtends. Om vervolgens tussen vier en vijf uur ’s middags weer naar huis te keren. Overigens is 41% van de bestelbusjes in de bouw in het bezit van zzp-ers.

Als je een zuinige auto wilt rijden, dan weet je waarschijnlijk wel dat het label van de auto maar beperkt informatie geeft en je beter naar de absolute CO2 uitstoot kunt kijken. Immers het label zegt iets over het verbruik van de auto, relatief ten opzichte van net zulke grote of kleine auto’s. De Opel Astra-K Sports Tourer 16CDTi met start-stop systeem heeft dan misschien wel een B-label, de Opel Astra-K 5-deurs hatchback 16CDTi, met C-label is zuiniger. Tenminste, in de folder – maar tegenwoordig kun je online goed vinden hoe zuinig de auto in de praktijk is. Deze informatie is ook nog eens allemaal super overzichtelijk te vinden in het Brandstofverbruiksboekje dat door de RDW wordt uitgegeven.

In het Brandstofverbruiksboekje zijn ook bestelbussen opgenomen. En als je kijkt naar “Toptien CNG volgens absoluut gebruik” dan kom je in die lijst een heel aantal bestelbussen tegen! Het zou in mijn optiek wel beter zijn om een aparte lijst met kleine, middel en grote bestelbussen te maken, zodat je ze wat makkelijker kunt vergelijken. Een bestelbus is heel wat anders dan een personenauto.

Als je in de maatregelenlijst van SKAO kijkt, dan worden bestelbussen ook genoemd. Daar wordt geadviseerd de gemiddelde CO2 uitstoot van de bestelbusjes op een bepaald niveau te houden. Maar daar wordt helemaal geen verschil gemaakt tussen kleine of grote bestelauto’s. En het maakt nogal uit of je 80% Doblò’s en 20% Sprinters heb rijden, of dat je alleen maar Transporters inzet!

Bestelbussen zijn in die zin een beetje een ondergeschoven kindje. Ze zijn niet sexy, zoals personenauto’s, ze worden vaak functioneel gekozen en ze moeten vooral spullen heen en weer sjouwen. Ze zijn niet eens erg schoon, want de NOx-uitstoot van een moderne vrachtwagen in vergelijking met een moderne bestelauto is, per gereden kilometer, ongeveer gelijk. En dat terwijl ze minder vracht kunnen meenemen.

Kijken jullie altijd naar het verbruik van de bestelbus bij de aanschaf van een nieuwe? En naar de uitstoot van NOx? En hoe vergelijken jullie die onderling?

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: Klik hier voor meer informatie. Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 80

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+