BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vermijdbare fouten kosten de bouw miljarden per jaar en de sector slaagt er maar niet in deze faalkosten terug te dringen. Ze lopen eerder op dan terug, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy. Bron: nu.nl

Weergaven: 996

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Duidelijk is dat veel geld te verdienen is met het reduceren van de faalkosten. Samenwerken in de keten en het verhogen van het vakmanschap lijken hierbij belangrijke punten. Wat hierbij enorm kan facliteren is het real-time beschikbaar hebben van geobjectiveerde informatie over de onderhanden processen. Deze informatie moet over de hele, of een relevant deel, keten beschikbaar en geaccepteerd zijn. Met moderne meet, datatransport en datainterpretatie technieken is dat goed mogelijk. De politie doet toch ook aan crowd control door twitter en sms, bij grote evenementen. Dan kunnen we in de bouw ook real-time materiaalstromen beheersen? Of de voortgang en kwaliteit bewaken en versnellen? Kansen genoeg.
Faalkosten een onderwerp dat ieder jaar weer terug komt. Natuurlijk terecht. Zijn de faalkosten wel opgelopen. Want in een rapport van USP over de faalkosten 2008 waren de faalkosten 11,4 % met een waarde van 6,2 miljard. Nu 10,8 % met een waarde van € 5,5 mijlard. Dit is dus even een verwarring voor mij. Van hetzelfde instituut zijn die gegevens. Natuurlijk maakt het niet uit of het 10,8 of 11,4 % is. Diepdroevig. Zo 11 % van je bedrijfsomzet weg gooien. Er is natuurlijk wel veel aan te doen. maar terug brngen naar 0% zal niemand lukken( mij ook niet maar zo ron d de 3 tot 4 % moet kunnen.Over faal kosten hadden we het al toen ik pas begon met werken. Faalkosten moet je zien te herkennen en willen oplossen. Vanuit het NBI (Nederlands Bouwkosten Instituut) geven we veel cursussen en les hierover. Maar de vraag is altijd willen ze het wel of vindt men het wel goed. Grappig is dat bij kleine en eigen bedrijven de faalkosten een stuk lager zijn. Faalkosten zijn vaak voor de directie niet zichtbaar, alleen heeft men een uren overschrijding. Hoe zou dat nu komen?
Een belangrijke factor is herkenning van de financiële gevolgen van handelen en niet te vergeten van nalatigheid.

Enkele voorbeelden uit de praktijk:

-Planning-
Een voorbeeld op kleine schaal: de stucadoor verkeerd inplannen leidde tot twee weken vertraging bij het bouwen van een vrijstaande woning (particulier is opdrachtgever). De oplevering kwam niet in gevaar omdat de aannemer vooraf was ingelopen op de planning. Niets aan de hand? Jawel, want de snellere oplevering had een vroege start bij nieuwe opdrachtgevers kunnen opleveren, tevens grotere klanttevredenheid en meer van dergelijke bijvangst.

-Leegloop-
Tevens is leegloop een kostenpost die niet onderschat moet worden. Als men meer inzicht heeft in de onderlinge tekorten en overschotten van mankracht, machinecapaciteit en dergelijke, kunnen meer declarabele uren worden 'gescoord' door uitwisseling van personeel.

-Motivatie personeel-
Gehoord door de opdrachtgever op de bouwplaats om 15.15 uur:
1:"Dat klusje doen we maar niet meer anders zijn we te moe om vanavond te beunen. We gaan alvast opruimen."
2: "O, daar heb je de uitvoerder, die kan beter wegblijven want die voegt toch niets toe!"

Groet van een (project) controller.
Faalkosten beperken is mogelijk door ketensamenwerken en Leanplannen. Met Lean haal je bottum-up de bedrijfsprocessen door de loep. Uit ervaring sprekende kan ik zeggen dat het zeer interessante "faal" kosten naar voren haalt. Het dient echter wel dynamische te gebeuren en communicatie is ook in deze belangrijk. Met Lean in de rugzak gaat de keten samen werken. Eerlijkheid, openheid, vertrouwen en het elkaar gunnen zijn standaard kreten. Er zijn voorbeelden waarbij dit werkt. Woonwaard en ComWonen zijn 2 woningcooperaties waarbij dit tot goede resultaten heeft geleid. Maar blijf Lean en in een keten denken maar dat is voor sommige nog wel even wennen. Oude stoffige processen moeten wel overboord. Simpele, gestructureerde processen waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft, neemt en krijgt. En afspraak is afspraak.
"Grappig is dat bij kleine en eigen bedrijven de faalkosten een stuk lager zijn. "
Dat komt omdat daar men het geheel nog kan overzien.
Faalkosten kunnen ook terug gebracht worden door het geheel minder complex te maken
door bijvoorbeeld het aantal verschillende onderdelen/materialen soorten te verminderen.
De aansluitings-interactie verminderd dan ook.
Voobeeld : Zoals er in arme landen grote gebouwen worden gebouwd van alleen maar klei of leem.
De materialen lijst wordt dan wel `erg klein`
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071204_creatiefleem01
De helft van de wereldbevolking woont erin als ik die site mag geloven.
Oh jee alweer een moskee.
Bouwvakvakantie zijn ook faalkosten voor mij nu want ik zit te wachten
tot ze over zijn.
Dat de faalkosten in de bouw oplopen verbaast mij eerlijk gezegd niets. Er worden natuurlijk allerhande initiatieven geïmplementeerd in de bouw om processen beter te laten verlopen en om de communicatie te verbeteren.

Feit blijft echter dat bouwen een complex proces is, waaraan erg veel partijen met allerlei belangen deelnemen. Die belangen zijn niet altijd gelijkluidend. Daarnaast is het zo dat uit de bouw, na de intreding van de crisis, een enorme hoeveelheid kennis is weggevloeid. Niet alleen in de bouw is dit het geval, maar ook in de toelevering van de bouw zijn bedrijven (terecht) actief met het mes door de organisatie gegaan. gevolg ook hier is weggevloeide kennis.

Wanneer we in een hoogconjunctuur zitten dan worden we geconfronteerd met een vrij snel oververhitte arbeidsmarkt, waardoor mensen erg bewegelijk worden en geregeld wisselen van werkgever. Dus voordat zij goed en wel de wijze van werken bij hun werkgever doorhebben stappen zij alweer over naar de volgende werkgever. Ook hier is het gevolg dat organisaties door onrust slecht op zichzelf afgestemd zijn.

Bouwen zal nooit een gestandaardiseerd proces worden. De wens van de opdrachtgever/ gebruiker van het gebouw wordt steeds unieker en hierop zal geanticipeerd moeten worden. Het is maatwerk.

Voeg daar tot slot aan toe dat de taken in het bouwproces steeds meer verschuiven. Een bouwwerk wordt steeds meer prefab aangeleverd, zodat het meer en meer een assemblageproces op de bouwplaats wordt. Dit is slechts het verschuiven van de faalkosten naar een stap eerder in de bouwketen. En juist hier is het percentage bouwkundigen niet groot. De stap eerder in de bouwketen is nog onvoldoende klaar om meer en meer bouwkundige verantwoordelijkheid te dragen. Al doet zij dit wel in haar gretigheid om de opdracht, zeker in deze tijd.

Ik ben geen pessimist, het zal ooit best verbeteren, maar daar is veel meer een integrale aanpak in de hele keten voor nodig. En tot die tijd zullen de faalkostenpercentages niet dalen vrees ik.

Wie heeft gezegd dat de bouw niet dynamisch is?! :-)

Wim Arnoldus
bouwbinder.nl
De aannemer heeft van alle partijen de meeste invloed op de faalkosten. Mijn stelling: Faalkosten zijn een enorme kans. Als de concurrentie 10% accepteert, dan kun je je dus met twee vingers in de neus positief onderscheiden. Je moet er wel wat voor doen. Samenwerken als recept alleen is niet genoeg. Als aannemer wil je ook weten hoe. Slimbouwen geeft m.i. nuttige spelregels, maar ik verwonder mij er al lang over hoe weinig aannemers hierop inspelen. Af en toe kom ik er een tegen of is er een bedrijf die op de Slimbouwen cursus komt. Aannemers zijn dermate kosten gestuurd dat ze zelfs daarop lijken te bezuinigen. Ook nu er kansen zijn. Feit is dat veranderen pijn kost, zeker als je het 30 jaar niet hebt gedaan. In branches waar de levenscycli kort zijn (GSM, Popmuziek, laptops, etc) is innoveren deel van het bestaan en gaat het als vanzelfsprekend. In de bouw kost het pijn. Toch hangt het fruit in dit geval wel erg verleidelijk laag. Investeren en weten dat je 10% meer rendement kunt draaien. Wellicht moet je juist geen aannemer zijn om dat te zien? Of zie ik wat over het hoofd?
Gezien het huidige prijsnivo waarop aannemers inschrijven om een project binnen te halen kan het niet anders dan dat de faalkosten de komende jaren oplopen. Werkvoorbereiding wordt als eerste uit de begroting geschrapt want dat zijn alleen maar kosten terwijl faalkosten juist met een goede werkvoorbereiding terug gedrongen kan worden.
Van risico-inventarisatie is al helemaal geen sprake meer want risico's begroten doe je niet want dan pak je het werk niet.
De aannemers zijn wat dat betreft door de huidige crises jaren teruggezet in de ontwikkeling.
Dit is een beeld dat wij in de dagelijkse praktijk ervaren. Opdrachtgevers profiteren op korte termijn nu van de lage prijs maar zullen dat op de lange termijn gaan betalen, dat is duidelijk.
Ketenintegratie waarbij men niet voor de laagste prijs gaat is beter want dan profiteert de opdrachtgever uiteindelijk ook van een lagere prijs en heeft de aannemer een prijs om het werk op een verantwoorde manier te maken.
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Frank Geukemeijer:

" Het is inderdaad vaak schrijnend te zien hoe geld 'down the drain' gaat door een verkeerde of geen afstemming tussen betrokken partijen. toch betaalt uiteindelijk iemand deze rekening. bij overheidsprojecten kan dat 'makkelijk' bij de belastingbetaler terecht komen. wanneer partijen budgetverantwoordelijk gehouden worden en de opdrachtgever een goede controle heeft worden mijns inziens projecten 'prettiger' tot een einde gebracht; bijv. in de industrie wordt hier wat strikter de hand aan gehouden, hoewel ook hier zeker afstemmingsverliezen zijn. verschil is wel dat de opdrachtgever een private onderneming is die wel oplet wat er uit zijn portemonnee verdwijnt.

in mijn vakgebied, technische isolatie, merk ik duidelijk dat de druk op de kosten bij isolatiebedrijven flink toeneemt en daardoor de kwaliteit onder druk staat.... terwijl het resultaat van het werk (isolatie=energiebesparing) alleen maar geld oplevert.... "
Reactie via de BouwProfs groep op Linkedin van Hans Lammerts:

" De manieren waarop een bouwwerk tot stand komt is in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Contract- en samenwerkingsvormen wijzigen, de voorbereidingstijd is drastisch verminderd (.. niet toegenomen!) en de tijdsdruk neemt toe (..niet af!). Ik vind het niet zo vreemd dat er wat meer 'vermijdbare fouten' worden gemaakt. Wel zonde!

Het is misschien wel een van die onaangenaam bijverschijnselen van marktwerking en een probleem van de markt zelf (geworden)... "
Als claimconsultants worden we vaak geconfronteerd met de gevolgen van faalkosten. De rekening daarvan moet uiteindelijk een keer betaald worden en vaak leidt dit tot oneigenlijke discussies of conflicten. Dit is goed voor de werkgelegenheid van claimconsultants, advocaten en rechters maar is oneindig zonde van het geld en de enorme hoeveelheid negatieve energie die hiermee gepaard gaat. Ook wij hebben de indruk dat de faalkosten alleen maar toenemen. In sommige takken van sport hebben we het niet over 10 of 11 procent maar over 15 tot 20 procent. Voor een gedeelte wordt dit veroorzaakt door teruglopende kennis en ervaring, mede veroorzaakt door de uitstroom van de babyboomers. Een groot gedeelte echter heeft te maken met het onvermogen om tot duidelijke afspraken te komen, confrontatiemijdend gedrag en gebrekkige communicatie. In mijn artikel "Conflicten op projecten in tijden van crisis" Europoortkringen april 2010 ga ik hier wat dieper op in. Vanuit de praktijk van 20 jaar claim management geven wij trainingen aan project leiders, project managers en projectteams waarin aandacht wordt besteed aan de technische, contract, planning, risk en document control processen. Daarnaast besteden we aandacht aan het aspect gedrag. Hoe stevig sta je in je schoenen als je duidelijkheid wilt hebben.
Er verdwijnt dagelijks heel veel geld onnodig in het putje zonder dat we daar actief wat mee doen. Lees mijn artikel op www.vijverbergadviesgroep.com.

Huib Roskam, CEO Vijverberg Advies Groep
(Huib Roskam heeft naast zijn werk als CEO en claim consultant een praktijk voor lichaamsgerichte psychotherapie)
Henk Klein Poelhuis geeft terecht aan dat er een oplossing in de ketensamenwerking beschikbaar is en dat deze manier van werken slechts moeizaam tot stand komt. Dat is niet zo gek. We hebben het immers over een totaal andere manier van werken.

In andere sectoren wordt efficienter samenwerken (zowel binnen als buiten je eigen organisatie) ook wel 'het nieuwe werken' genoemd. En veranderen vinden wij mensen lastig, zeg maar gerust moeilijk. Dit heeft m.i. met een aantal menselijke eigenschappen te maken, waarover ik al eens een blog heb geschreven: http://www.portiva.nl/Blog/tabid/342/EntryId/5/Naief-Of-overkomt-he...

Maar het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Gewoon doen. Zoals Willy Peelen hierboven ook al aangeeft: de technieken zijn er, kansen genoeg! Het terugdringen van faalkosten is waarvoor wij Bouwlogics gemaakt hebben. Zonder investeringen (dure consultants, ict-hardware) direct besparen door real time, transparante informatie over het bouwproject en de bijbehorende processen (zoals bijvoorbeeld tekeningroiulaties). Documentmanagement in combinatie met ketenintegratie 2.0........

groet, Carolien
www.bouwlogics.nl

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+