BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ik wil een verdiepingsvloer maken met fijn bezaagd eiken balken. Deze wil ik graag geheel in het zicht houden.

Op de balklaag komen houten vloerdelen en daarop zou ik de brandisolatie kunnen toepassen, door bijvoorbeeld fermacell elementen te gebruiken. Probleem is dan dat mijn vloer vanaf de onderkant geen brandwering heeft.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld de balken dikker te maken dan dat de constructeur heeft berekend? Ik hoor graag jullie reactie.

Weergaven: 5311

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Gertjan,

Wat is de maat van de balken die je gaat gebruiken?

Kopmaat 200*200 eiken

Voordat eikenhout van 20 x 20 zo ver is ingebrand dat het kan breken moet de brandweer zich allang gemeld hebben. Als je er voor zorgt dat het vuur niet snel door de verdiepingsvloer heen komt, door zoals je aangeeft brandwerend materiaal op de plankenvloer te gebruiken, lijkt het me allemaal wel veilig.

Kees bedankt voor het antwoord

Dat was inderdaad de gedachtegang.

Vraag is wel of dit ook officieel aangemerkt kan worden als 60 minuten brandwerend

Ik moet dit namelijk in mijn principedetails voorstellen.

Er kan gerekend worden aan inbranddiepte na 60 minuten brand, de overgebleven na 60 minuten moet nog sterk genoeg zijn om tijdens omstandigheden van brand de dan te verwachten belasting te dragen. Doorbuiging is niet relevant.

Ook de fermacelplaten (met evt. een dunne construtieve toevoeging bovenop die platen) moeten genoeg draagkracht over hebben,omdat de houten delen aan onderzijde theoretisch weg zijn.

Als dit met berekeningen onderbouwd moet worden kun je even rechtstreeks contact opnemen...

 

Twee zaken. Doorslag en bezwijken.

 

Doorslag door middel van twee lagen promatec o.g gelijk om 60 min te kunnen aantonen.

Bezwijken volgens NEN 6073 en TNO 97-cvb-r0711

De balk brand 3 zijdig in circa 10 mm per uur dus is de sterkte van 18 x 19 cm voldoende om belasting te weerstaan.

 

Let wel, alles kunnen aantonen aan de ambtenaar.

En daar zit hem de kneep. Wat hier voorgesteld wordt, is het op praktische gronden zoeken naar een oplossing voor een bouwkundige uitdaging /probleem. Maar of deze constructie volledig voldoet aan de 60 minuten brandwerendheid?

Er is een methode om dit te bepalen: Neem contact op met het TNO in Delft, maak een afspraak voor het uitvoeren van een brandwerendheidstest, lever een proefmodel aan, en laat TNO de proef uitvoeren. Het kost natuurlijk ettelijke duizenden Euro's, maar dan weet je het ook. Ook de situatie dat het niet zou blijken te voldoen, weet je dat je naar een volgende oplossing kunt gaan zoeken! En wederom laten testen. Houd dan ook nog rekening met alle afwijkende situaties (denk aan trapgaten, sparingen, aansluitdetails tegen muren etc.), zodat ook daar de vloer aan de 60 min. eis blijft voldoen.

Kortom: ik denk niet dat dit gaat gebeuren. Fabrikanten die hun product laten testen, kunnen deze kosten accepteren. Deze kunnen hun product dan aanbieden met een officieel certificaat, en de kosten over meerdere producten en langere tijd uitsmeren. Het lijkt hier over een incidentele situatie te gaan, en dat maakt het allemaal wat lastiger.

Een officieel antwoord kan, mag en zal echter niet anders luiden. Kom je er op een andere manier mee weg: Succes.

De brandweer kan waarschijnlijk uitsluitsel geven over het hoe aan te tonen dat e.e.a. voldoet. Als ze testrapporten eisen, kun je inderdaad niet om de door Leo omschreven oplossing heen.

 

Succes!

Gewoon aan de regelgeving houden die ik aangeef. De Nen is helder en duidelijk. het rapport van TNO sluit hierop aan. Geen enkel probleem, mits de sterkte bewezen kan worden.

Ik kwam na 2 sec. googlen op :http://www.brandwerendeconstructies.nl/

Er is nl. zelfs een transparante brandwerende coating voor hout die de onderkant van de planken vloer en eventueel de balken, een behoorlijke extra brandwerendheid kan geven hoeveel kon ik na een paar minuten nog niet ontdekken op hun site.

Ik ga er even van uit dat je de houten vloer ook in het zicht wil laten, hoewel je daar niet over rept. Als dat niet nodig zou zijn dan weet je zelf ook wel hoe je het moet aanpakken.

Heren

Bedankt voor jullie reacties

Ik ga hiermee aan de  slag.   

Dank je Guido

vloer wil ik inderdaad ook in het zicht laten

Die brandwerende coating heb ik ook nodig voor de buitengevel aangezien we die ook gaan bekleden met hout.

Wat het overige betreft heb ik net mijn constructeur nog een keer gesproken.

Hij gaf aan dat hij het een en ander wel met berekeningen kan onderbouwen.

Blijft de opmerking van Hay nog staan wat betreft de draagkracht van de fermacelplaten

Ik wil daar uiteindelijk ook weer een houten vloer overheen leggen.

Deze zou dan de draagkracht op de balklaag kunnen geven aangezien de fermacel er tussen zit.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+