BouwProfs

De bouw online verbonden.

Jeroen Gietema werkt aan integrale projecten bij Trebbe Bouw. In de BouwProfs groep op Linkedin heeft hij de volgende posting geplaatst:

Kunt u zich het voorstellen? U koopt een nieuwe fiets en bij aflevering doet de versnelling het niet en is een band lek. U neemt de fiets keurig mee naar huis en krijgt er een briefje bij waarop staat dat de gebreken de volgende week worden verholpen. Of het blijkt dat de nieuwe auto ineens om de 15.000 in plaats van 30.000 kilometer een grote beurt moet hebben. Ook het benzineverbruik is fors meer dan de verkoopbrochure doet geloven.

Wat in de ‘normale wereld’ gebruikelijk is, blijkt in de ‘bouwwereld’ ineens geheel anders te zijn. In tegenstelling tot de hierboven genoemde voorbeelden van de fiets en de auto zijn in de bouwwereld opleverpunten een vanzelfsprekendheid en zijn garanties op prestaties tijdens het gebruik een zeldzaamheid.

Als bouwbedrijf van de 21e eeuw slaan wij een nieuwe weg in. We nemen bewust nog meer verantwoordelijkheid voor de door ons geleverde producten en diensten. En buiten dat zal er nog meer veranderen. Contractvormen, samenwerkingsvormen en technieken wijzigen door de veranderende vraag. En dat werd tijd! Verandert u mee?

Weergaven: 1385

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Complimenten!! dit zijn doelstellingen waar kritische consumenten naar op zoek zijn!

Domme consumenten gaan maar voor delaagste prijs en de onzekerheid. Slimme consumenten gaan voor kwaliteit en zekerheid. Om deze reden zal er vast en zeker ook een elektra installatie van Hager in zijn opgenomen.

Hierdoor kunnen opties voor extra stopcontacten, slimme schakelaars en bijvoorbeeld automatische zonwerking zonder extra hak- en breekwerk worden meegenomen.

Pieters Bouwtechniek is een groot voorstander van nieuwe samenwerkingsvormen en technische innovaties. Wij zijn er van overtuigd dat dit leidt tot een beter product voor minder geld en blije klanten. Ik kom graag in contact met de bouwvernieuwers.

Beste Jeroen,

Mooi streven, maar anders dan bij het kopen van een auto of fiets waar het product van te voren is gedefinieerd naar de gebruiker (door marktonderzoek ed) is dat bij het realiseren van een bouwwerk niet het geval. Hier woren de wensen en eisen van de gebruiker vaak pas echt duidelijk tijdens het proces omdat deze niet goed zijn gedefinieerd of simpelweg nog niet bekend zijn. Wij (Aldus bouwinnovatie) hebben een dudielijke visie over de rol van de gebruiker en de realisatie van een gezond, comfortabel en duurzaam gebouw. Ik ben benieuwd hoe jullie daar concreet tegenaan kijken. Daar prata ik graag eens met jullie over door.

Hallo Jeroen,

Helemaal mee eens, dat er structureel iets moet worden verbeterd met opleverpunten en nazorg. Hierover heb ik me de afgelopen jaren enorm aan geërgerd en opgelost. Vandaar dat ik nu een internationale houtskeletbouwer vertegenwoordig, die dit van belang vindt en waar tot 50 jaar(!) garantie kan worden gegeven. Welke Nederlandse aannemer doet dat? 

We komen jaarlijks langs om het gebouw te inspecteren en eventueel (volgens afspraak) het onderhoud na te komen. Volgens mij een pro-actieve manier om zaken te doen.

B & O solutions

Dag Jeroen,

een prachtig streven en eentje van formaat om 2012 mee te starten. Ik ben blij dat jullie als realisator van projecten de daarbij horende verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk willen nemen. Ik hoop alleen dat het ook gaat lukken. Ik ben geen pessimist maar er zijn al vele initiatieven in het verleden geweest dit soort zaken structureel te verbeteren. Helaas merk ik daar in de praktijk te weinig van.

Toch moet er ooit weer een 1e stap gemaakt worden, jullie doen dat en delen dat voornemen met de wereld.
Hulde.

Succes met de implementatie daarvan!

groet, Paul

Beste Jeroen en anderen,

 

@Dennis, wij zijn van mening dat je als aannemer in de bouw (of in het groen en verhardingen zoals wij) dat je je product aan de consument/eindgebruiker definieerd. Sterker nog je zult moeten definieren waar het aan voldoet en welke specificaties het heeft na afloop van de onderhoudsperiode. Wij doen dat bv op basis van een beeld/kwaliteitsplan wat gekoppeld wordt aan het ontwerp. Tevens wordt hieraan de meerjarenonderhoudsplanning gekoppeld zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn.

 

Hoe meer je hiermee integraal door 1 partij kunt laten verzorgen hoe korter de lijnen zijn en hoe groter de winst die is te behalen voor de opdrachtgever/klant als voor de aannemer.

Beste allemaal.

 

Ik kan niet anders zeggen dan er mee eens te zijn. Hopelijk lukt het dat de beloofde kwaliteit ook garanties biedt.

Dag Jeroen,

De hele organisatie en haar mensen verdienen een pluim en alle waardering. Het getuigd van visie en durf. Ook ik ben geen pessimist en hoop dat jullie het volhouden. Een eerste stap kan zijn om dit streven op te nemen in jullie 'mission statement' en visie. Het moet wel verankerd worden in al jullie handelen en denken van alle medewerkers. En dat is een hele klus.

Uiteraard zal de buitenwereld nauwlettend toezien of het streven wordt waargemaakt. Als de directie erachter gaat staan en er daadwerkelijk op gestuurd zal worden kan het succesvol zijn. Je toelichting en voorbeeld zijn uit mijn hart gegrepen en irriteren mij, en vele anderen, al jaren. Het bevreemd mij nog steeds dat we 21 eeuwen hebben moeten worstelen om tot dit (nieuwe?) inzicht te komen. Ik hoop van harte dat het niet bij marketing leuzen alleen blijft en dat jullie vanaf 2012 (waarom niet nu?) gaan presteren. De markt vraagt hier al jaren om. Veel succes en draag het uit, deel kennis en enthousiasmeer uw collega's en concurrenten. Verander het denken, dan veranderd de wereld. Veel succes en we horen graag van je hoe het zich ontwikkeld.

Mocht je meer willen weten over verandermanagement, organisatieontwikkeling of optimalisatie van je organisatie dan kun je altijd contact met mij opnemen.

Jeroen, het gegeven dat wij als bouwsector mijlen achter lopen tov de industrie, wat betreft Lean en ketensamenwerking om tot een veel beter eindproduct te komen, heb ik al enkele jaren geleden geroepen in beperkte kring. Het was roepen in de woestijn en de dooddoener " onze sector is niet te vergelijken met de industrie" was een veel voorkomende opmerking.

Gelukkig is de sector tot bezinning gekomen, we hebben een lange, maar bovenal een uitdagende weg te gaan! Dat heeft onze organisatie enorme veel energie en inspiratie gegeven. Wij als leverancier van hoog geschoold bouwpersoneel hebben onze betrokkenheid. Wij zitten in een pilot project samen met een aannemer, architect, ontwikkelaar en constructeur waarin BIM en Lean belangrijke aspecten zijn. BIM en Lean moet leiden tot een beter eindproduct, just in time en van hogere kwaliteit, zo wat de klant wenst. Ik ben voorstander van kennis delen en zou daarover graag met Trebbe Bouw in discussie gaan. Verder ben ik voorstander kennis op het gebied van Lean te delen met specialisten uit de industiële sector, daar kent men de "valkuilen" en processen om succesvol te zijn om dat gebied.  

Ik ben het met Jeroen eens. Maar als je echt wilt veranderen moet je wel degelijk naar de productie processen van de fiets en auto kijken. In deze wereld is het heel normaal om met leveranciers (producten, onderdelen, diensten ed) langdurige verbanden aan te gaan > echte keten integratie noemen ze dat. Deze partners worden geselecteerd op hun solvabiliteit, engineering, innovatief denken, leverbetrouwbaarheid en ga zo maar door. Aannemers dienen hetzelfde te doen. ga eerst kijken naar je eigen bouwproces, bepaal op basis daarvan je eisen pakket en selecteer je partners dmv audits. Pas dan ontstaat een levendig proces waarbij de prijsontwikkeling in de loop van de tijd achterblijft bij de economische ontwikkelingen (lees goedkoper worden) en de kwaliteit waar de opdrachtgever om vraagt sterk omhoog schiet. Ter illustratie: in 1960 koste een auto op basis van 15.000 km 12% van het toenmalige gemiddelde gezinsinkomen, dit is in 2010 gezakt naar 3 % maar wel met een aanzienlijk hogere kwaliteit en meer luxe!

Beste Jeroen,

Prima initiatief! Er vindt in de bouw de laatste paar jaar inderdaad een inhaalslag plaats. Het lijkt me goed om ook de ontwikkelingen van Lean (en SixSigma) te blijven volgen. Omdat de bouw op een aantal punten wel met de industrie te vergelijken is, kan het overnemen van Lean denken in eerste instantie een one-way-ticket naar succes lijken. Vanuit mijn achtergrond in de service industrie kan ik je verzekeren dat de werkelijkheid weerbarstiger is. De bouw zit wat dat betreft op een kruispunt van disciplines. Er is een duidelijke productie, maar ook een servicevraag van klanten.

Het lijkt me goed om hiervan in de aanpak bewust te zijn en op de juiste momenten de goede verbeteraanpak te kiezen. Dat is soms nog wat pionieren, maar levert uiteindelijk wellicht veel meer op dan een kopie een standaard aanpak.

Ik ben al blij te zien dat je niet de aanpak kiest vanuit een kostenbesparingsperspectief, maar vanuit de klant. Dat is in mijn beleving een essentiële eerste stap.

Hi Jeroen, Helemaal mee eens, kern is om de keten te integreren en samen naar optimalisatie van projecten te kijken en dus ook samen de verantwoordelijkheid te nemen.

Precies wat er verbeteren kan.

Wij hebben daar, als een van de ketenpartners, een duidelijke visie over!

Met vriendelijke groet,

Rob Schut

www.nijlstaalconstructies.nl

Bijlagen:

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+