BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een veilige bouw: hoe gaan we het aantal bouwfouten nu eindelijk eens effectief terugbrengen?

Een steeds weer terugkerend thema in de bouw is de enorme hoeveelheid bouwfouten dat gemaakt wordt. Ook vandaag is dit weer veelvuldig in de media te horen dankzij een onderzoek dat de TU Delft verrichtte onder bouwvakkers. Volgens de mannen op de vloer ontstaan de meeste bouwfouten door miscommunicatie en slechte samenwerking.

Op dit moment is de bouwplaats één van de meest gevaarlijke plekken om te werken. Hoe gaan we er nu eindelijk eens voor zorgen dat we het aantal bouwfouten effectief gaan terugdringen en we de bouw voor de bouwvakkers een stuk veiliger gaan maken?

Weergaven: 1748

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als een project een gewone prijs krijgt komt de veiligheid ook dichterbij (het een hoort bij het andere)

Dit zijn twee discussies?

n.a.v. Henk : Geloof ik niks van. Als ik een openbaar aanbesteed werk  met een lage prijs vergelijk met een werk dat onderhands of 1-1  met een betere prijs  vergelijk, zie ik geen verschil in de manier van werken.   

Bouwfouten verdwijnen als we de foute manier van bouwen laten verdwijnen.

 

Als het gaat om comunicatie dan zou het handig zijn als iedereen binnen een project een keer met het zelfde planning en informatie pakket ging werken. Of in een ieder geval met systemen die onderling 100% synchroniseerbaar zijn. Het beste zou zijn als elk project zijn eigen planning en informatie systeem krijgt dat iedereen binnen een project verplicht is te gebruiken en bij te houden. Zeg maar BIM+ of voor wie de term kennen PLM (Product Livecycle Management). Als er aantoonbaar fouten ontstaan door dat een van de betrokken partijen het systeem niet goed bijhoud zijn de kosten voor de betrokken partij.

Het is maar een idee.

Matthias, ben ik met je eens maar anderzijds betekenen al die claims toch een prijsverhoging van al die adviseurs want die gaan dat zeker verzekeren; een gedeelte van de winst zal dus toch wel verloren gaan.  Kwestie van rondpompen/verschuiven van geld an sich helpt niet echt. (alleen staat vast dat de verkeringsmaatschappijen meer omzet maken dus er beter van worden; extra kosten)  

Maar per saldo zou het wel beter zijn omdat mensen bewuster zijn van hun gedrag of nalaten van gedrag.

Als we alles goed managen hebben we meer manage-kosten maar zou de total cost moeten drukken.

Maar is ooit ergens bewezen dat dat werkelijk werkt? Het wordt o zo vaak beweerd dat dat zo is, maar echte bewijzen zie ik nooit.  

Is een huis laten bouwen goedkoper geworden ? want er wordt sinds 20 jaar terug toch best wel beter gemanaged. 

Dat is lastig te meten want de regels worden steeds strenger en daardoor wordt een huis ook duurder. Alleen al door alle extra regels valt er al meer te managen.         

Iedereen in de bouwketen draagt bij aan de fouten, van ontwerp, engineering, voorbereiding tot uitvoering. Bijna iedere actie in dit hele proces is tijdgebonden. Overschrijdingen van tijd hebben vaak ook kosten consequenties. Vaak worden planningen te strak en met te weinig float gemaakt, regelmatig worden er ook schaduwplanningen gemaakt door een PM met een nog kortere ontwerptijd, voorbereidingstijd, uitvoeringstijd, enz. Iedereen wordt opgejaagd om maar zo snel mogelijk klaar te zijn. Veel tijd voor controle en waardeoptimalisatie is er dan niet, of er worden dingen bewust "vergeten" en wordt er op vertrouwd dat dit tijdens de uitvoeringsfase wel opgelost wordt. Wanneer een fout of omissie uiteindelijk in de uitvoering beland, wordt correctie en aanvulling heel duur.

Ik verwacht niet dat BIM en LEAN daar veel in zullen veranderen. Natuurlijk zullen deze systemen wel enige kostenbesparende invloed hebben, maar ik denk dat de verwachting is, dat door toepassing van deze systemen de bouw nog sneller kan en de tijd voor kwaliteitscontrole nog steeds onvoldoende ingepland wordt.

Het is net als met de kosten, het moet steeds goedkoper en het moet steeds sneller. In de bouw gaat het om vier dingen: Tijd, Kost, Kwaliteit en Veiligheid (lees: korte tijd, lage kost, hoge kwaliteit en hoge veiligheid). De wet van de natuur zegt, dat deze vier elementen niet goed samen gaan.

Mijns inziens kunnen veel bouwfouten voorkomen worden, wanneer iedere schakel in de bouwketen voldoende tijd heeft om een kwalitatief goed product, op tijd, voor een redelijke prijs, veilig te realiseren. Opdrachtgevers dienen zich te realiseren dat het eens ophoud. Wil je het nog sneller, dan vereist dat meer middelen t.a.v. arbeid en materieel, of verlenging van de ontwerp, engineering, voorbereiding of uitvoeringstijd en daar moet voor betaald worden.

@Ron Je kunt het pas bewijzen als je het hebt gedaan. Iemand (opdrachtgever ? ) moet dus de eerste zijn.


Ron Reijnders zei:

Matthias, ben ik met je eens maar anderzijds betekenen al die claims toch een prijsverhoging van al die adviseurs want die gaan dat zeker verzekeren; een gedeelte van de winst zal dus toch wel verloren gaan.  Kwestie van rondpompen/verschuiven van geld an sich helpt niet echt. (alleen staat vast dat de verkeringsmaatschappijen meer omzet maken dus er beter van worden; extra kosten)  

Maar per saldo zou het wel beter zijn omdat mensen bewuster zijn van hun gedrag of nalaten van gedrag.

Als we alles goed managen hebben we meer manage-kosten maar zou de total cost moeten drukken.

Maar is ooit ergens bewezen dat dat werkelijk werkt? Het wordt o zo vaak beweerd dat dat zo is, maar echte bewijzen zie ik nooit.  

Is een huis laten bouwen goedkoper geworden ? want er wordt sinds 20 jaar terug toch best wel beter gemanaged. 

Dat is lastig te meten want de regels worden steeds strenger en daardoor wordt een huis ook duurder. Alleen al door alle extra regels valt er al meer te managen.         

@Dick. Lean heeft zich in heel veel Branches al lang bewezen en kan zorgen voor grote kosten besparingen, mitz goed toegepast. Overigens heeft dit niets te maken met tijdsbesparing enkel met het omlaag brengen van de proces kosten. Controlle van het product is juist een onderdeel van het Lean proces. Het is niet de bedoeling dat we dergelijke proces onderdelen laten vervallen om tijd te besparen, dat is juist niet LEAN. Dat lijd weer terug naar de gaos. Echter door gestructureerd te werken met minder fouten kan men ongemerkt tijd besparen en daarmee dus ook kosten, dat mag echter niet het uitgangspunt zijn. Ik ben het met je eens dat elk proces onderdeel tijd kost en deze ook moet krijgen. Als iedereen de planningssoftware goed bijhoud is het voor ieder ander inzichtelijk wanneer een bepaald proces is afgerond. Daardoor wordt het ook voor een ieder duidelijk wanneer een proces uitloopt en waarom. Daar kan men dan weer op anticiperen, waardoor de schilder niet al komt schilderen als de muren nog niet gestuct zijn of de deuren afhanger komt afhangen als er nog geen kozijnen staan, etc.

Dick Ottervanger zei:

Iedereen in de bouwketen draagt bij aan de fouten, van ontwerp, engineering, voorbereiding tot uitvoering. Bijna iedere actie in dit hele proces is tijdgebonden. Overschrijdingen van tijd hebben vaak ook kosten consequenties. Vaak worden planningen te strak en met te weinig float gemaakt, regelmatig worden er ook schaduwplanningen gemaakt door een PM met een nog kortere ontwerptijd, voorbereidingstijd, uitvoeringstijd, enz. Iedereen wordt opgejaagd om maar zo snel mogelijk klaar te zijn. Veel tijd voor controle en waardeoptimalisatie is er dan niet, of er worden dingen bewust "vergeten" en wordt er op vertrouwd dat dit tijdens de uitvoeringsfase wel opgelost wordt. Wanneer een fout of omissie uiteindelijk in de uitvoering beland, wordt correctie en aanvulling heel duur.

Ik verwacht niet dat BIM en LEAN daar veel in zullen veranderen. Natuurlijk zullen deze systemen wel enige kostenbesparende invloed hebben, maar ik denk dat de verwachting is, dat door toepassing van deze systemen de bouw nog sneller kan en de tijd voor kwaliteitscontrole nog steeds onvoldoende ingepland wordt.

Het is net als met de kosten, het moet steeds goedkoper en het moet steeds sneller. In de bouw gaat het om vier dingen: Tijd, Kost, Kwaliteit en Veiligheid (lees: korte tijd, lage kost, hoge kwaliteit en hoge veiligheid). De wet van de natuur zegt, dat deze vier elementen niet goed samen gaan.

Mijns inziens kunnen veel bouwfouten voorkomen worden, wanneer iedere schakel in de bouwketen voldoende tijd heeft om een kwalitatief goed product, op tijd, voor een redelijke prijs, veilig te realiseren. Opdrachtgevers dienen zich te realiseren dat het eens ophoud. Wil je het nog sneller, dan vereist dat meer middelen t.a.v. arbeid en materieel, of verlenging van de ontwerp, engineering, voorbereiding of uitvoeringstijd en daar moet voor betaald worden.

Iedereen moet 'gewoon' zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Probleem is echter dat iedereen hiervoor geen tijd krijgt, iedereen denkt dat de volgende het wel oplost, iedereen meent dat de opdrachtgever dit toch niet ziet,  iedereen aan de slag moet zonder dat het hem goed wordt aangeleerd, iedereen gewoon aan kan klooien zonder enig toezicht, iedereen de manager tevreden houd met mooie cijfertjes en iedereen maar zijn mond houdt, er wordt toch niet geluisterd.

Dus aannemer en architect moeten de opdrachtgever ervan overtuigen dat er niet zonder steiger/valbeveiliging gewerkt wordt, de aannemer moet zorgen dat de bouwvakker niet het dak opkruipt zonder steiger/valbeveiliging en de bouwvakker moet de steiger/valbeveiliging goed gaan gebruiken.  

Dit geldt ook voor de blokkenlijmer, deze moet zorgen voor een rechte kozijnaansluiting, hiervan profiteren de timmerman bij het stellen en aftimmeren van het kozijn, de stucadoor bij het aanbrengen van de stuclaag en uiteindelijk ook diegene die de gordijnen op komt hangen zodat deze in steen kan boren ipv in het stucwerk.

en zo kan ik nog heel lang doortypen..............maar alles begint bij een doordacht ontwerp.

@Matthias - Ik weet dat LEAN kostenbesparend is, omdat er met deze methode beter met elkaar gecommuniceerd en gecoördineerd wordt.  Echter, dat is maar een deel van de oplossing om fouten in de bouw te voorkomen. Daar poets je jaarlijks geen €7 miljard mee weg, ca. 15% van de omzet. Buro BOV beweert: "Faalkosten in de bouw ontstaan vooral door fouten in de ontwerp- en voorbereidingsfase. Dit blijkt uit het themaonderzoek over faalkosten voor het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2012/2013."

Mijn ervaring met LEAN is dat het vooral toegepast wordt met onderaannemers en leveranciers, wanneer de contracten al getekend zijn. De fouten zijn dan dus al aanwezig en LEAN moet nog beginnen.  Ik blijf er bij dat fouten significant gereduceerd kunnen worden, door meer tijd in ontwerp en voorbereiding te steken. Verder is het ook van belang dat deelnemers in het projectteam niet te snel gewisseld worden, om vervolgens op andere projecten te gaan werken. Daarmee gaat kennis verloren tijdens de overdracht.

Matthias de Vries zei:

@Dick. Lean heeft zich in heel veel Branches al lang bewezen en kan zorgen voor grote kosten besparingen, mitz goed toegepast. Overigens heeft dit niets te maken met tijdsbesparing enkel met het omlaag brengen van de proces kosten. Controlle van het product is juist een onderdeel van het Lean proces. Het is niet de bedoeling dat we dergelijke proces onderdelen laten vervallen om tijd te besparen, dat is juist niet LEAN. Dat lijd weer terug naar de gaos. Echter door gestructureerd te werken met minder fouten kan men ongemerkt tijd besparen en daarmee dus ook kosten, dat mag echter niet het uitgangspunt zijn. Ik ben het met je eens dat elk proces onderdeel tijd kost en deze ook moet krijgen. Als iedereen de planningssoftware goed bijhoud is het voor ieder ander inzichtelijk wanneer een bepaald proces is afgerond. Daardoor wordt het ook voor een ieder duidelijk wanneer een proces uitloopt en waarom. Daar kan men dan weer op anticiperen, waardoor de schilder niet al komt schilderen als de muren nog niet gestuct zijn of de deuren afhanger komt afhangen als er nog geen kozijnen staan, etc.

Dick Ottervanger zei:

Iedereen in de bouwketen draagt bij aan de fouten, van ontwerp, engineering, voorbereiding tot uitvoering. Bijna iedere actie in dit hele proces is tijdgebonden. Overschrijdingen van tijd hebben vaak ook kosten consequenties. Vaak worden planningen te strak en met te weinig float gemaakt, regelmatig worden er ook schaduwplanningen gemaakt door een PM met een nog kortere ontwerptijd, voorbereidingstijd, uitvoeringstijd, enz. Iedereen wordt opgejaagd om maar zo snel mogelijk klaar te zijn. Veel tijd voor controle en waardeoptimalisatie is er dan niet, of er worden dingen bewust "vergeten" en wordt er op vertrouwd dat dit tijdens de uitvoeringsfase wel opgelost wordt. Wanneer een fout of omissie uiteindelijk in de uitvoering beland, wordt correctie en aanvulling heel duur.

Ik verwacht niet dat BIM en LEAN daar veel in zullen veranderen. Natuurlijk zullen deze systemen wel enige kostenbesparende invloed hebben, maar ik denk dat de verwachting is, dat door toepassing van deze systemen de bouw nog sneller kan en de tijd voor kwaliteitscontrole nog steeds onvoldoende ingepland wordt.

Het is net als met de kosten, het moet steeds goedkoper en het moet steeds sneller. In de bouw gaat het om vier dingen: Tijd, Kost, Kwaliteit en Veiligheid (lees: korte tijd, lage kost, hoge kwaliteit en hoge veiligheid). De wet van de natuur zegt, dat deze vier elementen niet goed samen gaan.

Mijns inziens kunnen veel bouwfouten voorkomen worden, wanneer iedere schakel in de bouwketen voldoende tijd heeft om een kwalitatief goed product, op tijd, voor een redelijke prijs, veilig te realiseren. Opdrachtgevers dienen zich te realiseren dat het eens ophoud. Wil je het nog sneller, dan vereist dat meer middelen t.a.v. arbeid en materieel, of verlenging van de ontwerp, engineering, voorbereiding of uitvoeringstijd en daar moet voor betaald worden.

Reactie van Peter Gerdes via de BouwProfs linkedin groep:

Volgens mij zijn bouwfouten en veiligheid in de bouw twee verschillende dingen. Bouwfouten zijn fouten in het proces van het gebouw. Zoals details die niet uitvoerbaar zijn. De tekening geeft mooie gebouw details maar als deze in de hoek bij elkaar komen, zitten ze niet op het zelfde niveau. De uitvoering moet dat oplossen en daar ontbreekt de kennis voor het geheel.

Bouwveiligheid is het proces om het realiseren van een gebouw uit te uitvoer te brengen. Een opgeruimde, georganiseerde bouwplaats. Op papier zie je dat het geld kost, maar je ziet niet dat het veel geld opleverd. De taal die gesproken wordt op de bouwplaats kan al onveilig zijn, mis communicatie.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+