BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een veilige bouw: hoe gaan we het aantal bouwfouten nu eindelijk eens effectief terugbrengen?

Een steeds weer terugkerend thema in de bouw is de enorme hoeveelheid bouwfouten dat gemaakt wordt. Ook vandaag is dit weer veelvuldig in de media te horen dankzij een onderzoek dat de TU Delft verrichtte onder bouwvakkers. Volgens de mannen op de vloer ontstaan de meeste bouwfouten door miscommunicatie en slechte samenwerking.

Op dit moment is de bouwplaats één van de meest gevaarlijke plekken om te werken. Hoe gaan we er nu eindelijk eens voor zorgen dat we het aantal bouwfouten effectief gaan terugdringen en we de bouw voor de bouwvakkers een stuk veiliger gaan maken?

Weergaven: 1748

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie van Gertjan Schaap via de BouwProfs Linkedin groep:

Ik denk dat er naast de miscommunicatie op de bouwplaats ook een aanwijsbare schuld gelegd moet worden in het verdienmodel.

Zie deze link.

Hoofdaannemers verdienen op verschillende manieren aan projecten.  Naast hetgeen in de link te lezen is, is er een aanzienlijk inkoopvoordeel te behalen bij onderaannemers.Onderaannemers kunnen nauwelijks iets verdienen anders dan sneller dan begroot werkzaamheden uit te voeren. Op materiaal een marge zien te realiseren is op dit moment voor de onderaannemer niet haalbaar. De marge op materiaal gaat eruit om een scherpere offerte te kunnen neerleggen. (deze marge was sowieso vaak een risico afdekking) 

Blijft over om te kunnen overleven: arbeidskosten zien te beperken.
Dus bijv. voor de onderaannemer metselaar:1000 stenen per dag begroten en verlangen van je medewerkers dat er 1100 worden gelegd dit kan fouten tot gevolg hebben. De electriciën of de loodgieter heeft bijvoorbeeld 2,5 mandag voor een woning begroot en moet ervoor zorgen dat het in 2 dagen uitgevoerd is ook dit kan weer fouten tot gevolg hebben en zo kan je discipline voor discipline beoordelen/checken.

Uiteindelijk zal je zien dat naast de communicatieproblematiek (zie discussie:waarom worden er bestekken geschreven) ook de tijdsdruk op arbeid fouten tot gevolg heeft.

Daar heb je op zich wel gelijk in, Peter, veilig werken heeft niet zoveel met bouwfouten te maken. In mijn betoog noemde ik het wel, omdat het past in het plaatje van de vier-eenheid waar het in de bouw om gaat. Tijd, Kost en Kwaliteit zijn mijns inziens de kern, waarbij Veiligheid een onderdeel van kwaliteit zou kunnen zijn.
BIM kan ook bouwfouten voorkomen, mits BIM vakkundig toegepast wordt.
We gaan nu ook een periode tegemoet waarin waarschijnlijk steeds meer grootschalige renovatie zal plaats vinden dan nieuwbouw. Dit kan de kans op bouwfouten vergroten, omdat uitgegaan kan worden van bestaande tekeningen. Als de maatvoering dan niet in het werk gecontroleerd wordt, kan je ook een probleem hebben.
Ik heb wel eens een renovatie meegemaakt van een kantoorpand van meerdere verdiepingen, waarbij de kolommen in werkelijkheid niet recht boven elkaar stonden, maar op tekening was dat wel het geval. Dat heeft toen wel wat gekost.

Helemaal mee eens Dick. Daarom pleit ik ook voor BIM voor de voorberijding / begelijding / informatie voorziening voor het project en Lean voor de optimalisering van de processen. Overigens begint Lean niet bij de visieke bouw, maar al bij de eerste stappen van de voorberijding. Lean is pas optimaal indien toegepast in het hele proces van eerste pen streep tot en met nazorg. BIM kan een gereedschap zijn om te voor zien in een van de behoeften van het Lean proces m.n. optimalisatie van de informatie stromen.

Dick Ottervanger zei:

@Matthias - Ik weet dat LEAN kostenbesparend is, omdat er met deze methode beter met elkaar gecommuniceerd en gecoördineerd wordt.  Echter, dat is maar een deel van de oplossing om fouten in de bouw te voorkomen. Daar poets je jaarlijks geen €7 miljard mee weg, ca. 15% van de omzet. Buro BOV beweert: "Faalkosten in de bouw ontstaan vooral door fouten in de ontwerp- en voorbereidingsfase. Dit blijkt uit het themaonderzoek over faalkosten voor het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2012/2013."

Mijn ervaring met LEAN is dat het vooral toegepast wordt met onderaannemers en leveranciers, wanneer de contracten al getekend zijn. De fouten zijn dan dus al aanwezig en LEAN moet nog beginnen.  Ik blijf er bij dat fouten significant gereduceerd kunnen worden, door meer tijd in ontwerp en voorbereiding te steken. Verder is het ook van belang dat deelnemers in het projectteam niet te snel gewisseld worden, om vervolgens op andere projecten te gaan werken. Daarmee gaat kennis verloren tijdens de overdracht.

Matthias de Vries zei:

@Dick. Lean heeft zich in heel veel Branches al lang bewezen en kan zorgen voor grote kosten besparingen, mitz goed toegepast. Overigens heeft dit niets te maken met tijdsbesparing enkel met het omlaag brengen van de proces kosten. Controlle van het product is juist een onderdeel van het Lean proces. Het is niet de bedoeling dat we dergelijke proces onderdelen laten vervallen om tijd te besparen, dat is juist niet LEAN. Dat lijd weer terug naar de gaos. Echter door gestructureerd te werken met minder fouten kan men ongemerkt tijd besparen en daarmee dus ook kosten, dat mag echter niet het uitgangspunt zijn. Ik ben het met je eens dat elk proces onderdeel tijd kost en deze ook moet krijgen. Als iedereen de planningssoftware goed bijhoud is het voor ieder ander inzichtelijk wanneer een bepaald proces is afgerond. Daardoor wordt het ook voor een ieder duidelijk wanneer een proces uitloopt en waarom. Daar kan men dan weer op anticiperen, waardoor de schilder niet al komt schilderen als de muren nog niet gestuct zijn of de deuren afhanger komt afhangen als er nog geen kozijnen staan, etc.

Dick Ottervanger zei:

Iedereen in de bouwketen draagt bij aan de fouten, van ontwerp, engineering, voorbereiding tot uitvoering. Bijna iedere actie in dit hele proces is tijdgebonden. Overschrijdingen van tijd hebben vaak ook kosten consequenties. Vaak worden planningen te strak en met te weinig float gemaakt, regelmatig worden er ook schaduwplanningen gemaakt door een PM met een nog kortere ontwerptijd, voorbereidingstijd, uitvoeringstijd, enz. Iedereen wordt opgejaagd om maar zo snel mogelijk klaar te zijn. Veel tijd voor controle en waardeoptimalisatie is er dan niet, of er worden dingen bewust "vergeten" en wordt er op vertrouwd dat dit tijdens de uitvoeringsfase wel opgelost wordt. Wanneer een fout of omissie uiteindelijk in de uitvoering beland, wordt correctie en aanvulling heel duur.

Ik verwacht niet dat BIM en LEAN daar veel in zullen veranderen. Natuurlijk zullen deze systemen wel enige kostenbesparende invloed hebben, maar ik denk dat de verwachting is, dat door toepassing van deze systemen de bouw nog sneller kan en de tijd voor kwaliteitscontrole nog steeds onvoldoende ingepland wordt.

Het is net als met de kosten, het moet steeds goedkoper en het moet steeds sneller. In de bouw gaat het om vier dingen: Tijd, Kost, Kwaliteit en Veiligheid (lees: korte tijd, lage kost, hoge kwaliteit en hoge veiligheid). De wet van de natuur zegt, dat deze vier elementen niet goed samen gaan.

Mijns inziens kunnen veel bouwfouten voorkomen worden, wanneer iedere schakel in de bouwketen voldoende tijd heeft om een kwalitatief goed product, op tijd, voor een redelijke prijs, veilig te realiseren. Opdrachtgevers dienen zich te realiseren dat het eens ophoud. Wil je het nog sneller, dan vereist dat meer middelen t.a.v. arbeid en materieel, of verlenging van de ontwerp, engineering, voorbereiding of uitvoeringstijd en daar moet voor betaald worden.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+