BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hele provincies verdwijnen, heeft de grootheidswaanzin toegeslagen?

Voortaan enkel nog gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, de twaalf provincies moeten er vijf worden, en de waterschappen gaan onder de provincies vallen: het nieuwe kabinet veroorzaakt niet minder dan een aardverschuiving onder de lagere overheden.

In 2017 moeten die al met ruim 1,5 miljard euro minder rondkomen. Dat geld komt bijvoorbeeld uit het aan banden leggen van de inkomens van bestuurders en topambtenaren. Geen burgemeester en wethouder mag straks meer verdienen dan een minister. Ook worden de salarissen van ambtenaren de komende jaren bevroren. De belangrijkste bezuiniging moet echter komen uit het verminderen van het aantal gemeenten, provincies en waterschappen. Nu zijn er nog 415 gemeenten, in 2017 rekent het kabinet op minstens 75 minder. Uiteindelijk moeten er tussen de 100 en 150 gemeenten overblijven.

Samenvoegen
In gemeentehuizen zullen de plannen voor hoofdbrekens zorgen. Om het inwoneraantal van een gemeente tot boven de 100.000 te tillen, zullen vaak meer dan twee gemeenten samen moeten worden gevoegd, oplopend tot een fusie van wel zeven gemeenten. In de kop van Noord-Holland moeten vijf gemeenten samen om de 100.000 te halen; de drie gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen halen samen de limiet maar net, en in het noorden van Friesland zullen zeven verschillende gemeentebesturen hiervoor om tafel moeten.

"De grootheidswaanzin heeft toegeslagen", reageert de Brabantse gedeputeerde Ruud van Heugten (CDA) op het plan voor vijf landsdelen en grotere gemeenten. "We hebben in zorg en onderwijs gezien waar dat toe leidt. Dat is geen bruggen bouwen maar gaten slaan. We dreigen een uitvoeringsdienst van Den Haag te worden."

Het provinciebestuur is ook bezorgd over besparingen bij de regionale omroep. Van Heugten vreest voor het huidige Omroep Brabant door de integratie van taken met de landelijke publieke omroep. "We willen Omroep Brabant in Brabant houden en niet op het Mediapark in Hilversum." (bron: BNdestem.nl)

Wat vind jij van de nieuwe plannen van het toekomstige kabinet? Is het samenvoegen van provincies en gemeenten een goede zaak? En hoe logisch is het dat de Waterschappen straks onder de provincie gaan resorteren? Is de grootheidswaanzin inderdaad toegeslagen in Den Haag of spreken we hier van realiteitszin?

Weergaven: 1122

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Schaalvergroting is reeds langer zeer dringend gewenst en een strakke regie vanaf de diverse Ministeries getuigt van een enorm realiteitsbesef. Er blijven in de nieuwe situatie meer dan genoeg bestuurders en ambtenaren over om onze landsdelen op het juiste spoor te houden. Het zal tot gevolg hebben dat kwaliteit meer gecentreerd en dus effektiever georganiseerd in de landsdelen en grotere gemeenten aanwezig is. Sentiment over het kwijtraken van lokale en provinciale specifieke culturen en talen is niet van deze tijd. Deze reorganisatie zal plaatsvinden met behoud van cultuur-historie en ambtsdragers vinden hun roots in de betreffende landsdelen. Wel graag zoveel als mogelijk bestaand vastgoed blijven gebruiken in de nieuwe organisatie, zodat er niet eerst gigantische aanloopkosten gemaakt gaan worden. Waterschappen zullen dus straks in een landsdeel worden ingebracht... bestuurlijk perfekt, mooie korte lijnen. Ik zou zo zeggen niet langer wachten... gewoon DOEN.

Omgekeerde aanpak; niet het rijk en niet de gemeente zijn HET probleem. Ook stadsdelen opheffen van 135.000 inwoners is een omgekeerde wereld. Het probleem dat wederom NIET aangepakt wordt, zit in de 3 soorten midden bestuur die naast elkaar blijven voortbestaan:

- regionale delegaties van het rijk los van elkaar;

- samenwerkingsverbanden van gemeenten per onderwerp (gemeenschappelijke regelingen);

- provincies en waterschappen.

De eerste twee zullen altijd blijven bestaan, doch kunnen voor bijna alle gemeenschappelijke regelingen uit dezelfde gemeenten bestaan, waarbij waterschappen vanuit de logica van de zwaartekracht een redelijke indeling geven. Dus er rest er maar EEN oplossing:

Provincies worden regionale delegaties van het rijk en waterschappen gemeenschappelijke regelingen van gemeenten. De ambtelijke eenheden zijn nuttig en worden behouden, de bestuurlijke taken en haar controlerende organen worden verlegd. Daarmee een stevige vermindering van de bestuurlijke drukte.

Natuurlijk kan men vervolgens kijken naar een lichte herschikking van taken onderling.

Het is goed de onevenredigheid enigzins uit de bestuursorganen te halen. Flevoland en N-Holland vertegenwoordigen een totaal ander inwonertal en economisch gewicht terwijl Utrecht niet veel meer is dan de stad alleen. Toch moet daar ook een complete organisatie met voldoende niveau instant gehouden worden. Afstanden spelen geen (grote) rol meer en steden komen ook terug van de deelraden en stadsdelen. De plaatselijke bekendheid kan ook door vertegenwoordigers overgenomen worden. De grote steden laten zich toch al niet veel gelegen liggen aan de provincies laat staan aan de waterschappen. Is dat pad nu van het waterschap, de provincie of de gemeente en wie is voor het water verantwoordelijk? Waterkwaliteit, peilbeheer en scheepvaart zijn nu vaak in verschillende handen. Met de digitale mogelijkheden kunnen grote bestanden opgezet worden die beter centraal beheerd kunnen worden. Het knusse gaat er wel af maar een stedeling voelt zich vaak nu minder dan iemand van het platteland om de belangen van een kleine gemeente onevenredig opwegen tegen een grote buurgemeente waar toch veel meer mensen wonen. Als dan de salarisschalen van de ambtenaren worden aangehouden ook voor de hogere bestuurslagen komt het allemaal goed. Dat had overigens ook bij andere overheid gerelateerde instanties moeten gelden, dan was niet zoveel rumoer ontstaan bij ziekenhuizen, woningcoorporaties, zorginstellingen enz.

Ik woon op een eiland (Hoeksche Waard) met een stuk of zes al samengevoegde gemeenten. Met dit voorstel wordt de Hoeksche Waard dus één gemeente. Het is hoofdzakelijk een agrarisch gebied, dat vergrijsd en dreigt te krimpen. Over het algemeen spelen er op het hele eiland dezelfde belangen, dan lijkt het mij eenvoudiger om van het hele eiland één gemeente te maken. Vergelijkbare situaties zullen zich in heel Nederland voordoen. Voorwaarde moet wel zijn dat de individuele burger toch eenvoudig en laagdrempelig toegang blijft houden tot bestuurders en die niet in Kafka achtige situaties terecht komen.

In dit voorstel mis ik eigenlijk om van de Randstad één metropool te maken, of is dat nog een brug te ver?



Dick Ottervanger zei:

 

In dit voorstel mis ik eigenlijk om van de Randstad één metropool te maken, of is dat nog een brug te ver?

Hallo Dick,

Het lijkt me niet belangrijk hoe uitgestrekt het gebied is maar meer hoeveel mensen wonen er en idd de binding en gemeenschappelijke belangen zijn belangrijk van de gemeenschap in een streek. Van de randstad een metropool maken is iets dat vanzelf ontstaat. Het gaat meer om hoe een gebied bestuurd wordt met veel of weinig bestuurslagen c.q. organen. Als je de randstad vergelijkt met Londen, Parijs, NewYork, Ruhrgebied e.d. is de conclusie dat wij gezegend zijn met ruimte, groen en relatieve rust...........

ps Ik denk dat de gemiddelde plattelander niet te klagen heeft over de bereikbaarheid van bestuurders in vergelijking met een Randstedeling..........  

 

 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+