BouwProfs

De bouw online verbonden.

Allereerst wens ik namens het BouwProfs team iedereen een geweldig en opbouwend 2014! Uit het onderzoek dat we eerder in onze BouwProfs Linkedin groep hielden blijkt dat 60% van de bouwers verwacht dat 2014 een beter jaar wordt dan 2013. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij door jou te informeren over de meest actuele thema's in de bouw.

We werken iedere dag hard om BouwProfs een actief en actueel netwerk te laten zijn. En daar hebben wij uiteraard jouw hulp ook bij nodig. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik jou te vragen waar jij komend jaar het over wil hebben. Welke thema's wil jij graag behandeld zien op BouwProfs? Welke richtingen moeten we kiezen? Help ons team en laat het ons weten en we gaan er mee aan de slag.

Mocht je andere ideeën hebben, wil je actief worden binnen BouwProfs en bijvoorbeeld regelmatig een expertblog schrijven? Ook dan horen we je graag. Je kunt reageren via deze discussie of stuur ons een mail.

Een ieder alvast zeer bedankt voor de input.

Weergaven: 731

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Naast een gezond en liefdevol 2014 wens ik een ieder een beter zakelijk nieuw jaar. Dat de voorspelde opgaande lijn zich daadwerkelijk voor gaat doen.

Wij constateren een verschuiving naar meer design en construct projecten waarbij een ander competentieprofiel past. De benodigde kennis wordt steeds breder. Zaken als duurzaamheid, energie worden almaar belangrijker naast tools voor statistiek. Hoe breed kan je het maken? Dit biedt natuurlijk ook geweldige kansen voor innovatie van je organisatie. Zelf wordt ik hier enthousiast van.

Derhalve zie ik graag thema's op dit gebied voor 2014. 

 Reactie van Joost Valk via Linkedin:

De richting die ik verder op zou willen is Geluk en Gezondheid in de Bouwpraktijk. Klinkt misschien niet-technisch maar uiteindelijk bouwen we voor mensen en er valt mijns inziens nog veel te winnen qua gezond bouwen.

Wat verstaan we onder gezond bouwen, is het mogelijk gebouwen te verbeteren qua daglichtkwaliteit, luchtkwaliteit, drinkwaterkwaliteit? En welke normen zou je mogen stellen als je werkelijk wilt bijdragen aan de vitaliteit van mensen met de gebouwde omgeving?

Zelf ben ik er een aantal jaren actief mee bezig en ontdek dat alle technische mogelijkheden er wel zijn, maar dat het vooral een andere manier van kijken is. Het gebouw als organisme wat jou moet ondersteunen in plaats van belasten. Wij willen onze kennis op dit gebied graag delen. Is dit een richting?

Goedemorgen Michel Eek,

Uiteraard wens ik iedereen zowel zakelijk als prive een mooi (zonnig en opwekkend) 2014 toe. Ik zou echter graag zien dat dakbedekking en het opwekken van elektriciteit wat meer onder de aandacht komen. Er zijn namelijk erg veel voorbeelden waarbij zonnepanelen op (erg oude) dakbedekking worden geïnstalleerd, terwijl de dakbedekking eigenlijk aan vervanging toe is. Dat deze combinatie tot problemen gaat leiden met betrekking tot de aansprakelijkheid (als er problemen ontstaan achteraf), lijkt mij niet vreemd en had voorkomen kunnen worden.

Ook het fenomeen aansprakelijkheid zou meer aandacht behoeven, bijvoorbeeld vanuit de kant van verzekeraars die zaken uitsluiten als bijvoorbeeld geen constructieberekeningen zijn gemaakt bij asbestrenovatie van daken.

Vriendelijke groet,

Peter van der Zijde

Een succesvol 2014 met voor iedereen kansen.

Interessante thema's voor mij zijn aanbestedingen en certificering (vaak staan die in relatie met elkaar).

Is de bouwwereld klaar voor de nieuwe werkelijkheid?

Zo niet, wat moet er aan veranderen?

PS: Natuurlijk bestaat dé bouwwereld niet. Dé opdrachtgever ook niet. Zowel qua uitvoerende als opdrachtgevende partijen is er sprake van een forse diversiteit aan partijen, allen tot de bouwwereld behorende. Om deze vraagstelling een bepaalde richting te geven, kunnen we beginnen met de mening van diverse personen in relatie tot onderstaande stelling:

"Traditioneel aanbesteden zou bij de wet verboden moeten worden!"

Ja, interessante stelling Leo!

 Leo van de Wal zei:

Is de bouwwereld klaar voor de nieuwe werkelijkheid?
Zo niet, wat moet er aan veranderen?
PS: "Traditioneel aanbesteden zou bij de wet verboden moeten worden!"

In die uitspraak kan ik me wel vinden.
Aanbesteding en gunning worden minder waard als mensen elkaar niet vertrouwen of betrouwbaar zijn.
Daarom om het niet te complex te maken :
"Aanbesteding per meter" . . materiaal & urenkosten maken de kostprijs.
Het van te voren opdelen in kleinere porties met vervolgopdracht.
dat geeft de continuiteit die we zo grraag willen hebben.
Want hoe kan er gegund worden als de partijen er elkaar niet kennen?
De gegunde partij kan wel een slechterik zijn.
Als ze elkaar wel kennen is kan er gemakkelijk sprake zijn van vriendjes politiek.
Hier zit een tegenstrijdigheid in.

geachte medebouwers 

Graag wil ik het in 2014 hebben over de opleidingen in de bouw De huidige opleidingen zijn te log en worden gegeven door een bedrijf die winst moet maken ,dit mag nooit de insteek zijn voor een opleiding vind ik 

Nu het minder gaat in de bouw komen alle jongens terug naar de opleidingsschool daardoor moet het orgaan de loonkosten gaan betalen Terwijl die jongens niets inbrengen Dat doen ze wel als ze bij een leerbedrijf zijn geplaatst 

de school is vroeger opgezet door plaatselijke aannemers en was een stichting Ik zou graag zien dat deze aannemers de koppen weer bij elkaar steken en er voor gaan zorgen dat we niet een hele lichting kennis  kwijtraken door het verkeerde beleid wat is gevoerd graag jullie mening hierover 

Groeten Ko Min PROFBOUW Heiloo


je moet het niet zo diep zoeken Jacques , zolang je eerlijk blijft met de prijzen kan er traditioneel aanbesteed worden Want eerlijkheid duurt het langst 

Mocht je ervaringen hebben met slechterikken in de bouwwereld moet Je dat wereldkundig maken zijn we ook zo van ze af 
jacques serle zei:

 Leo van de Wal zei:

Is de bouwwereld klaar voor de nieuwe werkelijkheid?
Zo niet, wat moet er aan veranderen?
PS: "Traditioneel aanbesteden zou bij de wet verboden moeten worden!"

In die uitspraak kan ik me wel vinden.
Aanbesteding en gunning worden minder waard als mensen elkaar niet vertrouwen of betrouwbaar zijn.
Daarom om het niet te complex te maken :
"Aanbesteding per meter" . . materiaal & urenkosten maken de kostprijs.
Het van te voren opdelen in kleinere porties met vervolgopdracht.
dat geeft de continuiteit die we zo grraag willen hebben.
Want hoe kan er gegund worden als de partijen er elkaar niet kennen?
De gegunde partij kan wel een slechterik zijn.
Als ze elkaar wel kennen is kan er gemakkelijk sprake zijn van vriendjes politiek.
Hier zit een tegenstrijdigheid in.

Beste wensen voor het nieuwe Bouwjaar 2o14!!

Ons bouwkundig adviesbureau houdt grote interesse voor de transformatie van overtollige kantoorgebouwen en overige bedrijfsruimten naar woningen, hotels en andere doeleinden waar wél vraag naar is en de bijbehorende veranderingspolitiek van overheden; wij hielden ons afgelopen jaar opnieuw met een paar van dergelijke projecten bezig.

Ook daarom ben ik geinteresseerd naar statistieken:

- hoeveel m2 is er al getransformeerd?

- hoeveel procent is dit?

- welk percentage van het leegstaande volume zal nooit meer  

in gebruik worden genomen door de functie waar het eens voor bedoeld was?

- wat kunnen wij doen om dit in de toekomst te voorkomen?

- wie had verantwoordelijkheid voor het toestaan van zoveel nieuwbouw,  

en wie kan deze nu en in de toekomst beter krijgen?

- is er inderdaad behoefte aan minder regulering?

- hoeveel bedrijfsruimte [van dezelfde soort als waar we teveel van hebben]  

is er sedert de aanvang van de kredietcrisis nog bijgekomen?

- wat is er anders aan deze nieuwe bedrijfsruime zodat deze niet  

over een paar jaar bij het leegstaande volume behoeft?

- is overheidbemoeienis op dit moment eigenlijk wel gewenst?

- is een stop op nieuwbouw van bedrijfsruimten een logische stap?

- is het nog steeds "waar" dat nieuwbouw [veel] goedkoper en efficienter  

is dan het bouwfysisch verbeteren van het bestaande volume? is er intussen niet voldoende know-how aangedragen zodat oud nu wel kan worden getransformeerd naar nieuw maar vooral bruikbaar?

- hoe zit het dat oude, leegstaande bedrijfsruimten prima kunnen worden  

getransformeerd naar hotels, woningen, studentenwoningen, wonen-en-werken-aan-huis,  

ateliers, etc. maar nooit naar dezelfde soort bedrijfsruimten [kantoren] als waar ze voor werden bedoeld?

Een voorbeeld zijn de verouderde kantoren langs Beethovenstraat en Prinses Irenelaan op een toplocatie aan de Zuidas in Amsterdam die al jaren leegstaan en kennelijk nieuwbouw steeds maar blijft renderen en prevaleren. Terwijl de locatie gewoon fantastisch is? En de bouwkundige toestand vd gebouwen verre van zorgwekkend?

Groeten,

FREDRIKSSON bouwkundig ontwerp- & adviesbureau

 

"Traditioneel" dat woord trof me wel deze week.

Want op de oude wijze lukt het niet meer zo goed.
Bij de isolatievraag zou ik zeggen een luchtdichte (Waterdichte !) schil van binnen uit
Waarna het isolatimateriaal volgt dat nog altijd kwetsbaar en teer is waardoor het makkelijk beschadigen kan. Om die reden is het niet duurzaam 
het direct aan de binnenkant te monteren.
Als de cellen openbreken waar lucht of gas in zit komt er vervuiling in en het aftellen begint.
Stucen en verven helpen op den duur weinig.
Houtskeletbouw hoe mooi het er ook uit ziet zie ik niet zitten.
Afkomstig uit "moderne landen" waarde huizencrisis vandaan komt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtskeletbouw.
(Hout is de voedingsbodem voor schimmels en rot.)
Wat nog traditioneler is, is de muren-bouw van China.
Daar hebben ze al een tijdje ervaring in. Over duurzaam gesproken.
En voor Min (Lee Min Ho?) 
Zei : bedrijf die winst moet maken Nederlands: Het is het bedrijf dat . . . De persoon die . . . 
Afijn, enfin voel me niet te min.  `K zou dag-werk hebben met zoveel zin om alles wereldkundig te maken.

j.g min zei:


je moet het niet zo diep zoeken Jacques , zolang je eerlijk blijft met de prijzen kan er traditioneel aanbesteed worden Want eerlijkheid duurt het langst 

Mocht je ervaringen hebben met slechterikken in de bouwwereld moet Je dat wereldkundig maken zijn we ook zo van ze af 
jacques serle zei:

 Leo van de Wal zei:

Is de bouwwereld klaar voor de nieuwe werkelijkheid?
Zo niet, wat moet er aan veranderen?
 

Waar ik het in 2014 over wil hebben?

Over Bouwwerken die gezond zijn om in te slapen.

En dat is bij mij al langere tijd niet het geval.
Op dit moment slaap ik nog het liefst in een geheel metalen container die niet helaas warmte geisoleerd is.
Dat is wel koud. maar het is niet anders.
Ik stook electrisch met enkele straal kacheltjes koken, geiser, alles elctrisch met een driefasenkabel 230v16amp.
Het viel me op dat bij ongelijkmatige belasting van de fasen er nogal wat aardestroom weg loopt.
Omdat ik niets geaard heb zie ik aan de lampen dat ze nog feller of donkerder worden vanwege het spanningsverschil rond de nul. Ik zorg er voor
dat er niets per ongeluk naar aarde kan lekken.
Alles wordt benut met zo dik mogelijke kabels.
Als ervaren (gedip.) electromonteur weet ik wel waarover ik praat en ben voorzichtig.
Het heeft me inzicht gegeven in grote aardestromen.
De normaal vertinde dikke koperen aard-staven per huis zijn niet voor niets zo dik.
Op die plaats staan ze dertig meter ver weg. Geen last dus van het volgende verhaal :

Waar ik op dit moment slaap en waar ik me nogal ongerust over maak dat als ik anders normaal in een huis slaap pal naast een electriciteitshuisje
de stromen wel driehonderd maal groter zijn dan van een enkel "particuliertje."
Het gevolg is het ontstaan van waterstofgas diep onder de grond door elektrolyse dat komt normaal gesproken naar boven omdat het zelfs veel
lichter is dan lucht.
Nu is het ook nog eens zo dat de vloer zodanig armoedig en vanuit de middeleeuwen betegeld direct op een mengsel van zand en wat klei, het gas
kan daar tussen de tegels door vrijelijk naar boven kan komen.
Het gevolg van dit agressieve corrosieve gas blijft dan ook niet uit : bloedneuzen, hersenbloedingen, constante hoofdpijn. Ik kan het weten want ik
merk de verschillen in goede nachtrust.
Van de veronderstelde machnetische straling ben ik niet bang. Daar heb ik wat metingen naar gedaan en dat valt wel mee.
Dat neemt kwadratisch af er zijn zelfs tabellen waarbuiten het velig geacht wordt te bivakkeren.
Desondanks hoop ik dat we met de waterstof maatschappij aan de slag kunnen.
De bouw en veiligheid moet zich hieraan wel aanpassen.
Het huis waarin ik zit heeft ook jarenlang leeg gestaan en is daarom ook wel als vakantiehuis gebruikt.
Het pleit er allemaal niet voor. Velen liepen er al "met een boog omheen"

Nu is mijn wens een compleet water en gas dicht vloer te krijgen. (Ook nog eens tegen radon !)
Het zal of een huis op palen moeten worden of een geheel metalen vloer.
Een paar luchtroostertjes vanwege een kruipruimte zal niet genoeg zijn.
Op enige medewerking van de overheid kan ik niet rekenen die ervaringen heb ik al lang genoeg opgedaan.
Hetzij mondeling advies of vergunning hier of daar voor.
Ze laten het zelf al zwaar af-weten op alle gebieden die hun toebedeeld zijn (o.a. riolen) omdat er nergens geld voor is.
Eigen plan trekken dan maar. . . .

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+