Krijg je vlekken in je nek bij het lezen van de titel? Aan de slag moeten met een groener wagenpark, Je moet namelijk helemaal niks! Toch? Maar je wil misschien wel wat. Of je klant wil wat. Of het MT wil wat. Of de overheid wil wat. Of je concurrent doet wat en je kunt niet achterblijven… En ja, wat dan? Toch maar aan de gang met een groener, schoner of slimmer wagenpark? Ik sprak vorige week een KAM manager bij een installatiebureau. 90% van hun CO2 uitstoot was aan het wagenpark en de mobiliteit gerelateerd. En ze willen naar niveau 5 van de CO2 prestatieladder. Reden genoeg om aan de slag te gaan.
Er zijn nog heel veel meer redenen, zoek er eentje uit:
- Omdat jullie veel meedoen in aanbestedingen waar duurzaamheid in gunningscriteria een steeds belangrijkere rol speelt.
- Omdat de klant er om vraagt.
- Omdat je concreet aan de slag wilt met de MVO prestatieladder of ISO 14001.
- Omdat je zo op de kosten kunt besparen.
- Omdat subsidie kan helpen om nieuwe ontwikkelingen uit te proberen, en daarbij het risico kan beperken.
- Omdat het wagenpark voor jullie de meeste kansen biedt als het gaat om CO2 reductie. Denk aan de relatieve CO2 uitstoot.
- Of even zo goed de mobiliteit (woon-werkverkeer, thuiswerken, etc.), het beleid, het gedrag van medewerkers of de keten, dan wel het verminderen van de milieu-impact.
- Omdat je graag een bijdrage wilt leveren aan het minder afhankelijk zijn van alsmaar duurder wordende fossiele brandstoffen, die opraken.
- Omdat je graag een bijdrage wilt leveren aan een schonere leefomgeving, een betere luchtkwaliteit en daardoor minder sterfte.
- Omdat bedrijven die concreet met MVO bezig zijn, betere resultaten laten zien dan zij die dit niet doen.
- Net als een slimme meid, zijn jullie op de toekomst voorbereid.
- Omdat je zo meer aandacht krijgt voor het bedrijf.
- Omdat je wilt dat ook jouw kinderen en kleinkinderen nog prettig kunnen leven.
- Omdat je mee wilt werken aan het nog lang kunnen blijven genieten van auto- en motorrijden.
- Omdat het rijden met bestelbussen en vrachtwagens een noodzaak is voor een florerend bouwbedrijf, maar geen zekerheid.
- Omdat je leiderschap wilt tonen.
- Omdat je proactief beleid wilt voeren en niet achter de feiten aan wilt lopen.
- Omdat je het wagenpark al stelselmatig aan het vergroenen bent, maar zaken als flexwerken, het gebruik van het OV en de vergoeding van het woon-werkverkeer nog niet aangepakt zijn.
- Omdat het helpt bedrijfsprocessen, kosten en kwaliteitsproblemen inzichtelijk te maken.
- Omdat je daarmee innovatie in uw bedrijf kan stimuleren.
- Omdat jullie binnenkort gaan verhuizen en dit een uitgelezen mogelijkheid is.
En? Zijn jullie bezig op dit vlak? En wat is jullie reden?
Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs