BouwProfs

De bouw online verbonden.

Laten we de tussenhandel dan maar vallen als een baksteen?

Marco Gort heeft een prachtig idee, hij wil de tussenhandel in de baksteenmarkt uitschakelen door fabrikanten en afnemers rechtstreeks met elkaar in contact te brengen via internet. Het is immers de tussenhandel die de prijs van bakstenen en dakpannen onnodig opdrijft.en zo de markt hervormen. Dit staat deze week te lezen op cobouw.nl.

Dick Winkelmeijer, directeur van Wienerberger zegt zelf ook wel eens te merken dat stenen die hij aan handelaar A heeft geleverd worden doorverkocht aan handelaar B en pas dan naar de afnemer gaan waardoor het product (te) duur wordt. "Maar" zegt Winkelmeijer, "zulke praktijken zijn eerder regel dan uitzondering. "Als de aannemer rechtstreeks bij mij zou kopen, moet ik een heel circuit optuigen van transport en kredietbewaking. Dat kost ook geld." Bovendien twijfelen Winkelmeijer en een aantal van zijn klanten eraan of Gort de persoon is om de markt te hervormen. "Bij stenenhandel Bricx heeft Gort twintig jaar gewerkt volgens de methode waar hij nu op afgeeft." Het faillissement van Bricx vinden sommigen evenmin een aanbeveling.

Ok, dus we hebben een oud werknemer uit de stenenhandel die de markt wil hervormen. Nu vind ik hervormen een wat groot woord in dit geval. Ik zou het eerder een mooi woord willen noemen voor de tussenhandel eruit halen en er zelf geld aan verdienen. Niets mis mee, maar onder hervormen versta ik iets anders. Uiteindelijk positioneert Gort zich met zijn concept zelf ook als tussenhandelaar want uiteindelijk zal of aan leverancierzijde of aan klantzijde een commissie betaald dienen te worden. Voor niets gaat de zon op.

Anderzijds hanteert Gort een principe dat al jarenlang gewoon een beproefd recept blijkt te zijn, vraag en aanbod online bij elkaar brengen. Niet voor niets heeft de tussenhandel het sinds de komst van internet het erg zwaar. Partijen die feitelijk geen toegevoegde waarde in de keten hebben, vallen er keihard (vergeef me de woordspeling) tussenuit. Je kunt dus ook zeggen dat Gort een bijdrage levert aan de tranparantie van een deelmarkt in de bouwkolom.

Waar staat u als bouwprof in deze zaak? Vindt u het een goede zaak dat iemand als Marco Gort zijn eigen markt tranparanter wil maken en zo de markt wil hervormen? Of vindt u het een typisch voorbeeld van je eigen nest bevuilen en zou Marco Gort zich hier niet aan moeten wagen?

Weergaven: 824

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Ing. René Verlaan op 25 Oktober 2010 op 11.29
Ik denk niets meer aan toevoegen, gewoon over een paar maanden kijken of dit idee hout snijdt....
Reactie van BouwProfs Redactie op 25 Oktober 2010 op 11.06
Reactie via BouwProfs op Facebook van Kol Tegels:
" Dezelfde tussenhandel die ze groot gemaakt heeft. Top id! Hoe helpen we de markt volledig naar de ........ Verzin iets waar iedereen wat aan heeft! Dit is korte termijn politiek.... "
Reactie van Tjitske Hilhorst op 21 Oktober 2010 op 22.00
Ik denk dat deze stelling dieper gaat dan alleen op stenengebied. Ik stel de vraag andersom; Wat zal de rol van een "Tussenhandel" zijn wanneer iedere fabrikant rechtstreeks zal gaan ? Dir. van Wienerberger zegt het correct; onderschat het risico van transport en krediet niet. evenals de adviserende rol van de toeleveranciers. Er gaat immers een behoorlijk traject aan de uiteindelijke productkeuze vooraf, ik denk aan bemonstering en callamiteiten of claims.( Tja , stenen worden vaak in een bestek "gekocht") Eigenlijk zie ik niet hoe de prijs door de toeleveranciers TE hoog kan worden wanneer ALLES via de tussenhandel loopt; immers gaan dan alle producten via dezelfde stroom en zal het prijsniveau via deze kanalen nagenoeg gelijk zijn?!? Een tussenhandel zal bij rechtstreekse handel nimmer met deze prijzen kunnen mee komen en dit leidt naar mijn idee alleen tot kanibalisering van de markt. daarbij; wanneer hr Gort rechtstreeks besluit te gaan zal zijn product evengoed een prijsstijging ondergaan omdat hij dan de risico's en kosten van transport en kredietverzekeringen zelf gaat dragen ?? Ben benieuwd!
Reactie van Michel Eek op 17 Oktober 2010 op 18.50
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Enrico van den Beuken:

"Bij de "steenspecialisten" is er gelukkig voor de fabrikant nog steeds een absolute toegevoegde waarde. Deze tak van sport moeten we in de toekomst ook vooral blijven koesteren !! Dus laten we vooral niet de hele tussenhandel over dezelfde kam scheren.

En al rijden deze "extra mannetjes" in een RollsRoyce met ingebouwde PC. Zolang ze zich optimaal en met veel passie in blijven zetten voor de industrie is dit niet relevant !!"
Reactie van Michel Eek op 17 Oktober 2010 op 18.48
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Hans Rietveld:

" wat is de toegevoegde waarde dan van de tussenhandel? De naam zegt al genoeg. Dat vast tussen de handel. Zolang er geen daadwerkelijke toegevoegde waarde zit, is het niet nodig, want het drijft de kosten op (extra mannetjes met een Audi en een pda die rondracen..."
Reactie van Ing. René Verlaan op 16 Oktober 2010 op 7.51
Prima idee, maar de handelaar doet meer dan alleen maar van A naar B verkopen...maar goed als je als koper die expertise niet nodig hebt, dan is dit een andere mogelijkheid. Ik wens Marco Gort succes met dit idee en wie weet.....
Reactie van Robertjan Pijpers op 15 Oktober 2010 op 17.51
Tussenhandel eruit??? lijkt me niet echt verstandig!!!!
Reactie van BouwProfs Redactie op 15 Oktober 2010 op 17.23
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Hans Rietveld:

"Wat is de toegevoegde waarde dan van de tussenhandel? De naam zegt al genoeg. Dat vast tussen de handel. Zolang er geen daadwerkelijke toegevoegde waarde zit, is het niet nodig, want het drijft de kosten op (extra mannetjes met een Audi en een pda die rondracen... "
Reactie van BouwProfs Redactie op 15 Oktober 2010 op 17.22
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Hubert Sistermans:

"De discussie over de tussenhandel in stenen is al heel lang aan de gang.
Met tot nu toe veel geroep en weinig wol.

Wanneer Marco van zijn visie overtuigd is stel ik voor dat hij die proef ondervindelijk in de markt bewijst.

En zo mogelijk aantoont dat multi channel distributie voor stenen een reële marktoptie is.

Mijn visie is dat er ook voor deze markt meerdere marktinterfaces die kansrijk zijn."
Reactie van Denis John de Haan op 15 Oktober 2010 op 16.18
De Hangende tuinen van Babylon, een van de zeven wereldwonderen; de Chinese Muur, het grootste door mensen gemaakte object op onze planeet; de Hagia Sophia, een van de mooiste kerken ooit gebouwd; het grote middeleeuwse kasteel Malbork in Polen, dat de omvang heeft van een kleine stad; de tweeduizend tempels in Pagan in Birma, die negenhonderd jaar intact zijn gebleven; de technische virtuositeit van Brunelleschi’s Dom in Florence; de 1900 kilometer riolering die in de Victoriaanse tijd in London is aangelegd; het onvergetelijke silhouet van het Chrysler Building in New York – al deze monumenten hebben één belangrijk ding gemeen: dat ze in baksteen zijn gebouwd!

Baksteen is tegelijkertijd het simpelste en veelzijdigste materiaal, het meest gangbaar,
o zo vertrouwd en nu toch ( door toedoen van enkelingen, aangewakkerd door de financiële crisis en zorgwekkende situatie in de bouw ) zo veronachtzaamd.

Baksteen is en blijft een prachtig product en het is hoog tijd voor een herwaardering van zijn verbazingwekkende geschiedenis, de thans bijna onbegrensde mogelijkheden, en, want daar gaat het nu om, de nog echte en eerlijke Baksteen- en Metselwerkspecialisten.
Enthousiaste adviseurs die voor u dat enorme aanbod in kaart brengen, kritisch voor u de verschillen duiden in kwaliteit, verwerking, maatvoering en logistiek. En daarnaast voor u ook nog unieke condities bedingen bij de desbetreffende fabrikanten.

Deze mensen met echt toevoegde waarde en die belang hebben bij een duurzame relatie, zullen u geen stenen proberen te verkopen, maar een onderscheidend mooi en duurzaam gebouw. Of beter, een toekomstig monument!

Met hardgebakken groeten,

Denis de Haan – www.de-nis.com

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2019   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+