De bouw online verbonden.
Gezien het feit dat dit mijn eerste bijdrage is op BouwProfs, zal ik mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Elske van de Fliert en ik ben grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en mobiliteit. Ik help met groener, schoner en slimmer rijden. Ik doe dit voor diegenen die werkzaam zijn bij een bedrijf waarvan de CO2 uitstoot of kosten voornamelijk in het wagenpark en de mobiliteit zitten. En zo kom ik ook hier terecht, want bij veel bedrijven in de bouw is het wagenpark een grote kostenpost.
Bedrijven spelen een belangrijke rol bij slimmer rijden
Ik geloof dat we nog heel lang kunnen blijven genieten van auto’s, vrachtwagens, motorfietsen en bussen, zonder luchtvervuiling, files en het opmaken van onze grondstoffen. Ik geloof dat bedrijven hier een belangrijke rol in spelen en met name die mensen binnen bedrijven die een uitvoerende rol hebben. Jij als wagenparkbeheerder, KAM manager, MVO manager en noem maar op, kunt hier een verschil in maken.
Wagenpark is CO2 neutraal in te richten
Sinds 2007 heb ik me helemaal toegelegd op groener, schoner en slimmer rijden. Ik heb dit gebundeld in een CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en mobiliteit. Daarin komen kennis, methode en oplossingen samen. Ik geloof dat het uiteindelijk mogelijk is voor elk bedrijf om zijn wagenpark en mobiliteit zo in te richten dat het CO2 neutraal is.
“Oh ja, hoe dan?” Vraag je je misschien af. Daar zijn uiteraard een heleboel tactieken voor. Van het rijden op groengas, tot het telefonisch vergaderen, van het gebruiken van de fiets, tot het begrenzen van de maximum snelheid. Niet allemaal even leuk misschien, maar wel noodzakelijk als je een bepaalde doelstelling hebt op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden.
Bepaal je motivatie op te verduurzamen
Overigens begint dit met de vraag te stellen: “Waarom?”. Waarom zou je überhaupt aan de gang gaan met CO2 reductie of het verduurzamen van het wagenpark. Is dat de CO2 prestatieladder? Een klant die erom vraagt? Je kunnen onderscheiden van concurrenten? Of het kunnen bijdragen aan een betere wereld? Allemaal valide redenen, die mede bepalen welke tactiek uiteindelijk het beste past.
Ik zal in deze artikelen tactieken, voorbeelden, redenen, tips en aanleidingen de revue laten passeren. Dat doe ik natuurlijk het liefst zo relevant mogelijk. Daarom sluit ik dit artikel af met de vraag: Wat wil jij weten over groener, schoner en slimmer rijden? Alle vragen die je er altijd al had over willen stellen, zijn meer dan van harte welkom! Laat het even weten in het reactieveld hieronder.
“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”
Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.
Opmerking
Van acetyleen gas weet ik dat er ook een tussenstof gebruikt wordt om nog meer in de gasfles te krijgen dat zijn chemische eigenschappen. m.a.w. stop er iets in en er kan nog meer in.
wat in de gassfles zit ziet er uit als steenwol.
En een geëmailleerde binnenwand.
Ze zetten zelf in op waterstof door een gas te maken dat weer snel waterstofgas kan worden. Voor de brandstofcel. Dit stond in de bedrijfskrant van Shell het fijne weet ik er uiteraard niet van.
Wie niet waagt wie niet wint, waar gehakt wordt vallen spaanders. ik heb het vermoeden dat er ook nog wel wat onzin verhalen en geheimhouding mee te maken hebben. http://www.groenerekenkamer.nl/1795/windenergie-nederland-de-dodeli... Bij een niet functionerende regering komt er van innovatie ook niets terecht. of het moet zijn met verbeterde oorlogsmiddelen.
Jacques, dank voor al je informatie.
Je schrijft: "Volgens Shell is waterstof zo dun dat je het direct moet opmaken anders vliegt het door de wand heen." Ik denk dat ze zelf wel weten dat dit niet zo zwart-wit is. Niet voor niks zetten ze wel weer in op waterstof (en LNG): http://www.shell.com/global/future-energy/scenarios/future-cities/a...
Ik wilde je vraag over een groene accu in een artikel uitwerken, maar even kort samengevat: een echt groene accu bestaat, verwacht ik, niet. Dat is natuurlijk afhankelijk van wat jij onder een groene accu verstaat? Als dat is: zonder ook maar een enkele invloed op het milieu, dan denk ik dus dat we daar nog wel even van verwijderd zijn. We moeten nu stappen nemen in de goede richting, maar we hebben het niet allemaal in één keer opgelost. Wil in mijn optiek niet zeggen dat we niet alvast in de goede richting moeten of in ieder geval kunnen, bewegen.
Coulomb Naar welke een natuurkundige eenheid is genoemd.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/coulomb
Zocht al uit welke krachten er uit een windmolen konden komen. En hoeveel power er nodig was om van A naar B te komen.
Hij publiceerde zelfs een studie over arbeidsproduktiviteit (1799), waarin hij stelde dat regelmatig rusten tijdens een werkdag efficiënter was dan doorwerken en dat meer dan acht uren per dag zware arbeid verrichten geen zoden aan de dijk zette.
Dat waterstof filmpje is leuk als je alle dagen op de weg zit zoals autobussen e.d.
Ik geloof niet dat het gezond is als het door de tankwand heen lekt.
Elske mijn vraag blijft Waar koop ik een groene accu?
In Vlissingen bouwt men het eerste accuopslag station ter wereld.
En dan krijgt DeltaNuts het verwijt van de consumentenbond dat het niet groen genoeg is.
Groen =is= business of te wel geld en dan mag liegen wel schande!
Zit net te kijken naar : The yes men are revolting van de VPRO.
Over de zeespiegelstijging. Bij POWnet zouden ze zeggen de gekkies zijn weer bezig.
Over verkeer en rijden , we kunnen het niet individueel oplossen.
Helaas of gelukkig hebben we de multinationals nodig.
Volgens Shell is waterstof zo dun dat je het direct moet opmaken anders vliegt het door de wand heen. De technische kennis van een milieuactivist schat ik niet hoog in.
En wat bouwerijen aangaat : ik gebruik polyester golfplaat lekker goedkoop.
Het komt ook weer van die multinationals. Maar je moet wat als je geen geld hebt. Ik kan niet elke twee jaar een nieuw huis bouwen zoals een Papoea.
Hier nog een mooi filmpje over waterstof opslag & tankstation: https://www.youtube.com/watch?v=usaQrCDORFY
Goede vragen Jacques, daar ga ik eens mee aan de slag. Wat je voor computers zegt, geldt ook steeds meer voor auto's: alhoewel je dan niet je hele auto hoeft te vervangen, maar de gedeeltes die vervangen moeten worden, worden wel steeds groter.
Waterstof is prima op te slaan hoor. Dat is maar goed ook, want industrieel wordt er heel veel waterstof gebruikt.
Vroeger had je accu`s die recyclebaar waren. In een eenvoudig werkplaatsje....Nu niet meer want het milieu zei dat het vies en gevaarlijk was. Waar koop ik een groene accu?
Vroeger had je computers waarvan ieder onderdeeltje herbruikbaar was als het nog goed was.
...Nu amper want aan die laptops en ipads valt nauwelijks te "sleutelen" ze gaan maar een paar jaar mee.
Waterstof is niet op te slaan. Het is wel mogelijk het te gebruiken in samenspel met de eindeloze voorraad kolen op deze wereld. De multinationals kunnen er weer olie van maken.
Ik rijd een schone diesel met bijna drie ton op de teller.
"De lagere bijtellings regeling voor elektisch rijden moet ook rijden op waterstof inhouden."
Dat ben ik helemaal met je eens Sjoerd. En ik vind dat er nog wel meer alternatieve brandstoffen gestimuleerd mogen worden - zoals het 'lichte' broertje van LNG: groengas/CNG.
Ook in denk dat decentrale productie van LNG & groengas voor agrarische bedrijven een mooie aanvulling is op wat ze nu doen. De opslag van waterstof, bij tijdelijke overcapaciteit van PV en wind, is nog een mooie uitdaging. Technisch natuurlijk niet, maar qua financieel rendement.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs