BouwProfs

De bouw online verbonden.

Marcel Nooijen is bouwkundig thermograaf. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag:

Kan / wil iemand mij helpen met een redelijk vaak voorkomende luchtlekkage?

Ik voer dagelijks luchtdichtheids metingen uit bij woningen , kantoren of in de medische sector en merk een positieve vooruitgang in het luchtdicht maken van gebouwen over het algemeen.

Heel geleidelijk merk ik dat de kozijnen o.a beter luchtdicht worden aangesloten op de geveldelen. e.d. Puntje wat echter steeds meer opmerkelijk begint te worden zijn de luchtlekkages bij de 2 of 3 voudige beglazing, deze uit zich dan voornamelijk via de kieren op de glaslatten. Dit is merkbaar op zowel de houten, kunstof als aluminium kozijnen. Nu kan de lucht deels intreden via ventilatie openingen onder het glas en vandaar in de sponning langs het glas vrijelijk rondom bewegen.

Ik heb daar met leveranciers ook overgesproken en deze schermen met hun keurmerk en stellen dat de constructie voldoet. Echter dan zie je dat het toch een beetje maatwerk is en dat regelmatig een glaslat of stijl net iets korter is gezaagd dan de overige met als gevolg een luchtlekkage.

Nu sprak ik pas een glaszetter hierover en deze gaf aan dat de nederlandse leveranciers van glas niet willen dat beglazing volledig wordt gekit. In onze omringende landen schijnt dit dan weer wel te mogen/gebeuren. Nu is er de eis van hieldichting waarbij de opening wordt gevuld maar men ook zegt dat dit niet volledig rondom mag omadat de kit niet compatibel is met de beglazings kit. (opmerkelijk dat een stukje kitten geen kwaad kan en volledig kit wel tenminste als het aan de gebruikte kit zou liggen).
Omdat de overige bouwdelen steeds beter luchtdicht zijn en de waardes van luchtdichtheid steeds scherper worden gesteld begint het punt te ontstaan waarbij de beglazing van grote invloed is op de totale luchtdichtheid van een gebouw.

Kan iemand mij aangeven hoe het glas luchtdicht zou moeten worden gemonteerd volgens de nederlandse normen en of dit dan ook daadwerkelijk uitvoerbaar is om dit luchtdicht te krijgen. En kan iemand mij aangeven wat de verschillen zijn met het buitenland?

Weergaven: 7387

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Indien je de oplossing in aluminium zoekt kun je contact opnemen met Verhagen ramen in Gemert.

Zij hebben hier oplossingen voor.

Beste Marcel, inderdaad er kan een luchtkiertje aan de zijde van de glaslat ontstaan. Het glas is rondom geventileerd zoals het moet, en je kit de glas lat tegen het glas af, maar niet tegen het kozijn. Er zijn glaslatten ( de meeste) die een soort kit randje hebben aan de kozijn zijde van de glaslat, in principe kan deze afgekit worden. Estetisch wel wat minder maar dan his het probleem opgelost. Groet Peter

In Frankrijk mag niet rondom afgekit worden. In het algemeen hebben we hier een klein rubber profiel. Maar dit is ook niet luchtdicht. Voor onze passieve gebouwen vragen we een smalle "plakband" (bv Illbruck) die rondom het glas op het kozijn geplakt wordt. Deze band verdwijnt vervolgens achter de glaslat. glaslat die in Frankrijk overigens aan de binnezijde zit. Deze oplossing werkt goed. 

Beste Marcel,

Ik herken deels de problemen die je ondervind en beschrijft. Reden dat men verweist naar hun certificaten is dat deuren en kozijnen getest worden als element, als totaal element wordt de luchtdichtheid bepaald en die wordt gedeeld door oppervlak en kierlengte voor de karakteristieke waarden en de klasse indeling. Een klasse 4 product conform NEN-EN 12207 (beste luchtdichtheid) is echter geen garantie dat er niet plaatselijk toch een klein sterk luchtlekje zit, zoals bijvoorbeeld een verstek.

De luchtdichtheid van een binnenbeglazing kan alleen gegarandeerd worden als er een rondgaande hieldichting aangebracht wordt, of als de aalsluiting van de glaslat op de deur of het kozijn rondom afgekit wordt. Droge of natte beglazing, het maakt niet uit, de luchtdichtheid wordt bij beide alleen goed door een doorgaande rondom hieldichting aan te brengen.

De glasleveranciers hebben hier geen probleem mee, mits een kit gebruikt wordt die goed compatibel is met de randafdichting van het isolatieglas. Daar zijn legio keuzes in.

Voor de glaszetter is het echter een hoop werk, en kost erg veel kit. Duidelijk is dat niet de hele spouw rond het glas dicht gekit hoeft te worden, maar doordat de glasindustrie zelf aangegeven heeft een speling van ten minste 5mm om het glas te hanteren, is het erg lastig geworden om de kitril sluitend te leggen zonder de hele spouw vol te blubberen. Gevolg is dat een groot deel van de spouw dus wel vol gekit wordt en er veel kit nodig is, die onherroepelijk dus ook in contact komt met de kitnaad in het glaspakket.

De NPR 3577 geeft aan dat een hieldichting tot 20cm opstaand nodig is bij alle situaties als waterslot, en bij een gebouwhoogte boven de 45m deint het rondom te gebeuren. Hierin wordt eigenlijk al gesuggereerd, hoe hoger de winddruk, hoe meer last van luchtlekkage, dus rondom hieldichting.

Bij Kegro Deuren, worden om bovenstaande reden dan ook ten alle tijden alle passiefhuis gecertificeerde KegaPro+ deuren rondom van een hieldichting voorzien

 

Tot slot. Denk bij het maken van de hielafdichting aan uitstekende glasblokjes, onderbreken van de hielafdichting is direct een luchtlek en dus zonde van de kit en moeite. Zorg er daarom voor dat het glasblokje net iets terug ligt zodat de kitril onafgebroken doorlopen kan.

 

 

Een regendichting wordt altijd aan de buitenkant van het glas aangebracht en een
luchtdichting (bij binnenbeglazing) aan de binnenkant. Zonder adequate
luchtdichting is geen waterdichting mogelijk.

Conform NPR 3577dient men de hieldichting bij binnenbeglazing rondom de gehele binnenruit aan te brengen.

Of kan er gekozen worden voor een rondgaande luchtdichting middels de glaslatten in combinatie met een hieldichting van 10 - 20 cm hoog.

De luchtdichting middels de glaslatten aan de binnenzijde wordt aangebracht door het afkitten van de (speciale) sponning in de glaslatten.

Om een goede onderlinge afdichting tussen de glaslatten (ook aan de binnenzijde) te krijgen dienen de verticale glaslat ca. 3 à 4 mm korter te houden ter plaatse van de horizontale glaslat zodat er correct afgekit kan worden.

Gezien de NPR het uitgangspunt is voor de glasgarantie, is het aan te bevelen een en ander conform de NPR uit te voeren.

 

 

Beste Marcel,

 

Ik zou je in verbinding kunnen brengen met een zeer ervaren en ook deskundig glaszetter uit mijn omgeving, die onder meer de verantwoordelijkheid heeft gedragen voor de kwaliteit van het beglazingssysteem in complexe projecten. Ik weet vrijwel zeker dat hij open staat voor kansen om zijn praktijkkennis te delen.

 

Met vriendelijke groet, Joost Pothuis

Beste Paul, Marcel, willen jullie in de gaten houden dat het kozijn vaak eerst gemonteerd moet worden voordat het glas geplaatst kan worden, meestal zet je de schroeven om het kozijn vast te zetten in de sponning van het glas. En als je het glas al meteen in de bouw monteert heb je ook al verschillende nadelen. tenminste zo ervaren wij dat. Groet Peter

SBR schrijft:
Bij een natte (gekitte) beglazing zal, mits uitgevoerd volgens de voorschriften, een goede luchtdichtheid worden gerealiseerd. Er moet met name op worden gelet dat de voeg schoon en droog is voordat de (overschilderbare) kitvoeg wordt aangebracht. Het is daarom ook noodzakelijk om de voeg direct na het plaatsen van het glas aan te brengen.
Wat betreft de beglazingskit moet er uitsluitend gebruik worden gemaakt van klasse 20 of klasse 25. Klasse 20 heeft een vervormingsvermogen van 20 procent en klasse 25 van 25 procent.

Daarbij is het plaatsen van het glas DIRECT na het plaatsen kozijn belangrijk. O ja, de schilder moet op de hoogte gebracht worden dat het vol en zat moet kitten. Anders brengt hij ventilatie aan onder het glas, daar zijn toch die extra gaatjes voor? Dat heeft hij jaren langs zo moeten doen om een KOMO keur op zijn werk te krijgen. Ik denk dat daar het grootste probleem zit.

Ik werk vaak met buitenbeglazing en heb het idee dat als je een te dikke kitnaad maakt, de kit niet genoeg meer kan werken en aan een kant zal losscheuren, dat zal de kant met de minste hechting zijn. Als je een dikke kitnaad moet maken moet je ook altijd om deze reden een rugvulling gebruiken, zodat de kitnaad in de midden dunner is en op deze plek gaat uitrekken bij werking. Dus als je een ruit moet afkitten dan lijkt het me niet goed om de hele sponning dicht te zetten. Het glasband een mm of 6 van af de bovenkant van de sponning zetten en deze ruimte volkitten is erg mooi en zeker bij buitenbeglazing luchtdicht. Bij binnenbeglazing moet je gewoon de latten met een randje kit in de sponning zetten. en nog beter is een speciaal plakband gebruiken van bijvoorbeeld SIGA en deze plakken van de sponning naar het glas.  http://www.siga.ch/de/inhalte.html?no_cache=1 de corfum is hier uitermate geschikt voor deze is op 12 mm gehoekt en is dus prima tegen je glas met een  sponninghoogte van 17 mm te plakken. Het gedeelte van 48 mm kun je gewoon binnen het hout afsnijden en dan je glaslat monteren.

Veel succes. Groeten Erikjan Heijink

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+