De bouw online verbonden.
Een klant van mij wil een begane grond betonvloer op zand gaan storten en deze isoleren (dus zonder kruipruimte) omdat zijn woning uitgebreid wordt.
Mijn vraag is hoe ik het beste deze op zand gestorte betonvloer kan isoleren? Is dat door eerst drukvaste isolatie te leggen en dan de beton te storten + afwerkvloer, of eerst beton storten dan te isoleren + afwerkvloer? (er wordt geen vloerverwarming gebruikt).
Lees in dit artikel op BouwProfs nog meer tips over het isoleren van een op zand gestorte betonvloer.
Tags:
Beste Marcel,
Als je beton stort op de (harde) isolatie kan je de isolatie gebruiken mits voorzien van folie als werkvloer. De afstandhouders drukken hier niet in het zand of grond weg. Bespaart dus een werkvloer afhankelijk van de bodemgesteldheid en soms eisen van gemeente.
Verder is er op deze manier minder kans op "bomijs" afwerkvloer, en minder kans op koude bruggen.
Vr gr Jan Thieme
Goede optie is schuimbeton van ongeveer 30/40 cm dik geen capulaire werking t.a.v. vocht, thermisch zeer hoog (Rc-waarde bij 30 cm schuimbeton= 2,5), e.v.t. vloerverwarming en een cementdek vloer van 10 cm als afwerk laag.
Hoi Marcel,
Op zand storten zou ik er voor kiezen eerst drukvaste iso, dan stort en afwerkvloer ( 50mm).
De reden hiervoor is dat de afwerkvloer een normale D 20 vloer kan worden zonder daar extra wapening te hoeven te gebruiken of de vloer moet naar de 70mm tot 90 mm gaan om geen scheuren te krijgen.
Dus een praktische overweging.
Beste Marcel,
Zie http://www.toonn-bouwmaterialen.nl/SituatieBeschrijvingen/1265/Vloe...
Met vriendelijke groet,
Paul Kuypers
dag Marcel,
Wij bouwen nu 2 woningen op Duitse wijze. Grundlich und Punktlich.
Eerst een betonlaag, dan een bitumen laag voor eventuele vochtkering, dan isolatie, dan een zwevende betonvloer, welke naar wens kan worden afgewerkt.
Wordt gerealiseerd door Van Campen Bouw uit Zelhem ism een Duitse partner.
Hans Olthaar
Olthaar Ontwerpen
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door