Ik wil graag eens de mening peilen over kennismanagement. Aanleiding, een lezing volgende week op de beurs in Den Bosch (riolering). Daar zal terughoudend worden gereageerd op dit begrip. Kennismanagement is nog geen gemeengoed in de bouw. Onterecht! Wat mij betreft heeft het sturen op kennis wel degelijk zin. De kennis en kunde loopt weg uit organisaties en daarmee ook het kapitaal. Kennis is een abstract begrip en daarom ook lastig te sturen. Het hebben van een goed informatiesysteem is een voorwaarde , maar zeker geen eindstation. Er wordt veel gevraagd van de leiderschapskwaliteiten.
Wat mij betreft heel duidelijk:
sturen op kennis heeft wel degelijk zin en leidt tot continuïteit, innovatie en winst in de toekomst!
De handicap is volgens mij dat er zoveel kennisinstituten in de bouw voorhanden zijn dat we waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zien. Denk bijvoorbeeld aan de onschatbare hoeveelheid informatie van SBR. Sturen op kennis heeft wel degelijk zin alleen maken we in de bouw te weinig gebruik van de al aanwezige kennis en ervaring. Kennelijk vind men liever het wiel opnieuw uit. Ik denk dat het kanaliseren en bekend maken van de aanwezige kennis zeer nuttig kan zijn.
Als kennis en kunde niet worden gedeeld in en door bedrijven ligt de economie wat betreft Nederland zo op zijn kont. Als je ook maar enigszins bijv. al via LinkedIn gekoppeld bent aan bedrijven in het buitenland die kennismanagement als belangrijkste succes voor hun bedrijf noteren om zichzelf zo staande te houden, lijkt het me logisch dat een tegenargument zo van tafel is geveegd. Flexibiliteit en samenwerking naast kennismanagement zijn de steekwoorden van nu voor bedrijven om elkaar te ondersteunen om de economische motor te laten draaien. Kennismanagement wordt hier nog steeds gezien als lange termijn denken. Mensen willen graag duurzame bouwoplossingen. Dat kan alleen met gedegen kennismanagement.
Met de toenemende vergrijzing is het borgen van het intellectueel kapitaal binnen het bouwbedrijf een must.
Kennisoverdracht speelt daarbij een belangrijke rol. De kennis die aanwezig is bij de uittreders zal overgedragen moeten worden op de opvolgers. Niet aanwezige kennis zal extern verkregen moeten worden. Binnen de bouw zijn extern een scala aan kennisdragers beschikbaar. Maak daar gebruik van!
Kijk eens naar de faalkosten die gemaakt worden en de oorzaak. Dit is meestal te herleiden naar een kennis probleem.
Lijkt mij duidelijk dat dit sturing (management) nodig heeft. Naar mijn mening is de vraag niet of het zin heeft maar hoe dit zinvol wordt ingevuld. Kennismanagement in de bouw steeds belangrijker!
Vanuit SBR, hét kennisinstituut in de bouw ben ik continu bezig met het managen van kennis. Wij kunnen de kennis van een bedrijf aanvullen, maar ook de kennis die een bedrijf heeft ontwikkeld verder verspreiden. Daarnaast natuurlijk ook trajecten voor kennisdeling binnen een bedsrijf. Dit gebeurt op diverse manieren. Hiermee ondersteunen wij de bouwbedrijven om hun eigen kennis op peil te houden.
Vooral in deze tijd is het ook belangrijk om de kennis die mensen binnen een bedrijf hebben te delen. Bij het wegvallen van collega's (vergrijzing, reorganisaties) is het belangrijk dat dit ook niet direct een gat in de opgedane kennis van een bedrijf veroorzaakt en daardoor de martkpositie kan verzwakken. Hiervoor kunnen collega's bijvoorbeeld gevraagd worden om kennis ergens centraal op te slaan waar iedereen bij kan ipv ieder zijn eigen mapje. Ook kan er gedacht worden aan actieve kennisdeling tijdens centrale lunches of vrijdagmiddagborrel.
"Kennis is macht".
Beste Erik,
Wat mij betreft zit je helemaal op het goede spoor, maar in je vraagstelling geef je eigenlijk zelf al de reden waarom er op het begrip kennismanagement terughoudend wordt gereageerd; het is abstract. Ik zal een recent voorbeeld geven. In een woningbouwproject dat een aantal jaren geleden was begonnen werd een volgende fase gestart, sterker nog, het kunstje dat eerder was gedaan werd herhaald, te weten hetzelfde type woningen werd weer gebouwd. Het was mijn taak om een aantal voorbereidingen te beoordelen en tot mijn schrik kwamen ook de oude risicoanalyses op tafel. Ik vroeg spontaan of dit risicopercentage niet direct naar het resultaat moest worden geschreven, juist omdat het een herhaling van zetten was. Verbazing was de reactie, er zitten immers altijd risico's aan een project. Mijn opmerking dat er door de ervaring tenminste een aantal risico's konden worden uitgesloten werd terzijde geschoven omdat er een nieuwe projectleider was aangenomen. Impliciet kreeg deze persoon groen licht om de eerder gemaakte fouten nog een keer te maken. Kortom: het gaat in de bouw nog vaak alleen over beton, stenen en hout, terwijl met een oog voor kennis, niet alleen opgedaan in eerdere projecten maar ook door op een forum als dit kennis te delen en beheersbaar te maken en niet te vergeten de kennisinstituten, veel winst en dus continuiteit in de toekomst kan worden gehaald. Innovatie is naar mijn idee meer voor nodig, maar als "de bouw" rijp is voor kennismanagement, dan komt innovatie vanzelf.
Ik ben het dus helemaal met je eens, maar er is nog een lange weg te gaan. Kleine stapjes en blijf aansluiting houden met het primaire proces.
Met vriendelijke groet en veel succes met je lezing, Rob Schouten
Kennismanagement is volgens mij een van de moelijkste onderdelen van de bedrijfsvoering. Vaak merk je dat er binnen een bedrijf heel veel kennis is, maar dat het versplinterd is over alle werknemers. Iedereen weet een beetje en samen komen we er wel uit, toch? In de praktijk werkt dit natuurlijk niet omdat je nooit precies weet wie hetgeen weet wat jij nodig hebt. Is de persoon niet aanwezig (vakantie, afspraak, ziekte) dan kom je het dus niet snel te weten en moet je er zelf weer veel tijd insteken.
Zoals Cindy Vissering al schreef is het belangrijk om kennis centraal op te slaan. Praktijkprobleem is dat regelgeving regelmatig verandert en daarmee je opgeslagen waardeloos is geworden en voor problemen kan zorgen. Iemand moet dus de verzamelde kennis zorgvuldig bij gaan houden...
Een andere oplossing is het specialiseren van mensen mbt kennis. maar ook hier weer het probleem: mensen verkassen naar andere werkgevers en de kennis (diploma's en specialisatie) is weer weg...
Er is dus geen makkelijk antwoord en al helemaal geen makkelijke oplossing mbt het beheren en onderhouden van kennis. Hoe belangrijk dit ook is.
Kennis is volgens mij de "kunst om op het juiste tijdstip de relevante informatie ter beschikking te hebben om een oplossing te vinden'. Het lastige in de bouw is dat je werkt in een netwerk ( adviseurs, architect, aannemers, onderaannemers, leveranciers) van mensen uitverschillende bedrijven en dat de kennis dus uit dit netwerk moet komen. Een extra complexiteit is dat deze netwerken meestal bestaan voor de duur van een project. Kennismanagement gaat volgens mij over de grenzen van een bedrijf heen. Een informatiiesysteem zal dus niet meevallen. Ik denk dat een cultuurverandering meer impact kan hebben. Samenwerken in de keten en informatie open met elkaar delen. Ik weet dat hier al lang en veel wordt gepraat. De oplossing ken ik ook nog niet.
ik denk dat het een goed idee zou zijn als je ons je ervaringen zou willen vertellen n.a.v. jouw lezing op de vakbeurs. Zie je hier een mogelijkheid toe?
Michel,
De lezing is gehouden tijdens een vakbeurs Rioleringstechniek. Gezien de opkomst, laag dus, wordt mijn beeld weer versterkt. Er is nog teweinig aandacht voor dit fenomeen. Het delen van kennis zou eenvoudig kunnen via een medium als LINKEDin. Daar levert de term 'riool' slechts 1 groep op met welgeteld 1 deelnemer. Een paar weken later is dat nog steeds zo. Waarom de techneuten nog niet optimaal gebruik maken van dergelijke media is niet helemaal helder. Maar je kwetsbaar opstellen met een vraag is nogal lastig. Maar goed we houden vol!!!!