BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ed Veldhuizen is directeur bij Integraal Onderhoud & Integraal Kozijnen. Ed heeft in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag gesteld, kan jij hem helpen aan advies?

Voor een inmiddels uitgevoerd project geef ik een garantie van 10 jaar. De opdrachtgever heeft een externe adviseur die voor hem tussentijdse en eind opleveringen uitvoert (was vooraf al bekend). Nu het werk gereed is beweert de externe adviseur dat wij deze garantie niet kunnen waar maken? De opdrachtegever wil nu dat het werk geheel opnieuw wordt uitgevoerd, kan dat zomaar?

Ik heb de klant en de externe adviseur nu herhaaldelijk gemeld dat ik achter ons werk sta en dat wij gewoon de garantie van 10 jaar garanderen, en dat ik het onzin vind mijn werkwijze te veranderen omdat een adviseur hier niet bekend mee is.
Ik wil deze kwestie zo snel mogelijk opgelost hebben maar voel er weinig voor het gehele werk opnieuw uit te voeren, wat zijn mijn rechten in deze?

Help Ed en geef hem advies via deze discussie.

Weergaven: 1214

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Ed,

 

Het gaat hier waarschijnlijk om het feit of de door jouw uitgevoerde werkzaamheden conform de huidige normen en wetgevingen zijn uitgevoerd of niet. Is dit niet het geval dan mag de opdrachtgever eisen om hier alsnog aan te voldoen. Is dit wel het geval dan is het onredelijk om het werk opnieuw te laten uitvoeren.

Waarom denkt men dat jij het werk niet kan garanderen?
Wat zijn volgens hen de tekortkomingen?

 

Groet Frank

Beste Ed,

Wat je rechten zijn, hangt voornamelijk af van welke prestatie je vooraf overeengekomen bent. Oftewel wat is er gevraagd in het bestek, wat heb je geoffreerd en wat staat er uiteindelijk in de opdrachtbevestiging. In deze documenten wordt omeschreven waaraan je geleverde dienst moet voldoen. Dit gaat vaak onder verwijzing naar o.a. het Bouwbesluit (dat publiekrechterlijk is en dus voor eenieder geldt) en normen en/of richtlijnen.

 

De eerste vraag is mijns insziensdus: heb je geleverd wat je contractueel bent overeengekomen?

De tweede vraag is m.i.: voldoe je aan de wettelijke eisen die voor de door jouw geleverde producten gelden?

 

Verder speelt de vraag wat je garantie nu daadwerkelijk inhoudt. Jij geeft immers 10 jaar garantie, maar kun je dat daadwerkelijk waarmaken. Bestaat je bedrijf over 10 jaar nog en zijn er financiele middelen om bij grote gebreken deze garantie na te komen. Veel timmerfabrieken en kunststof kozijn fabrieken leveren onder verzekerde garantie, d.w.z. als ze failliet gaan dan loopt de garantie door.

 

Succes,

Dirk

 

Ed, wat een verschrikking...maar goed, werk uitgevoerd contract ?! Met daarbij de voorwaarden HOE men die 10 jaar garantie kan verkrijgen / hebben....

Een gesprek met een onafhankelijke derde er bij wil helpen....een bouwmediator.nl

Met vriendelijke groet,

 

Ing. René Verlaan........bouwmediator

 

Met mijn beperkte juridische kennis lijkt het mij stellig dat zij alleen op basis van een mening van een adviseur dat u uw garantie niet kunt waarmaken, u het werk opnieuw kunnen laten doen. Als uw werk zoals Frank Koster aangeeft voldoet aan normen en wetgeving en aan de contract(en) zoals u die hebt opgesteld met uw opdrachtgever over kwaliteit, dan is hun eis onredelijk.

Uw garantie heeft volgens mij weinig te maken met het geschil, die geeft u op het door u behaalde eindresultaat en u staat in voor reparaties mocht dat nodig zijn. Dus ik begrijp net als u hun argument niet.

 

Allereerst; die externe adviseur moet zijn inkomen halen uit het adviseren van uw opdrachtgever. Dus als hij niks weet te melden heeft uw opdrachtgever hem voor niks binnengehaald los van de eventuele kosten voor zijn diensten. Een goed gesprek doet dan vaak wonderen.

Er moet duidelijk zijn of er sprake is van het mogelijk niet waar kunnen maken van de garanties. Met kozijnen is dat meestal heel eenvoudig, zijn de funktionele eisen nog in takt op dit moment dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Natuurlijk is het van belang om goed advies te kunnen geven om de afgegeven garanties inhoudelijk te kennen en te toetsen op de huidige situatie.

Ik denk bij kozijnen in de onderhoudssituatie aan; Werken alle draaiende delen naar behoren, maken de kozijnen  de gevel nog wind en regendicht etc. Als die funktionele eisen worden gehaald is er meestal niks aan de hand.

 

Je kunt me ook altijd eens mailen als je meer details kwijt wilt.

 

 

Een wat vreemd verhaal. ...

Uit het verhaal zoals ik het lees, wordt niet duidelijk waar het nou 'knelt'.

Voorgaande suggesties zijn allen valide denk ik - in essentie komt het er op neer dat een dergelijk opmerking toch echt een onderbouwing nodig heeft. Ergo,  heeft de leverancier zich aan de contractuele afspraken gehouden, en is de garantiestelling helder en duidelijk omschreven. Het geven van garantie, anders dan dat dit vooraf in de opdracht verwerkt was, heeft in feite niets van doen met de uitvoering van het werk. Wel zou een opmerking over de geleverde kwaliteit kunnen zijn ontstaan, hetgeen tot uiting zou moeten zijn gekomen in de nota van oplevering.

Hoop dat het helpt.

Laat even weten hoe het afloopt?

Raar verhaal dat riekt naar 'hoe kan ik achteraf over de prijs onderhandelen...' Mijn advies is altijd om zaken zo eenvoudig en helder mogelijk te houden. Door alleen zijn twijfels uit te spreken over de garantie is de adviseur/uw opdrachtgever impliciet akkoord gegaan met het geleverde werk anders had hij kunnen aangeven wat er technisch niet zou deugen en wat er zou moeten worden verbeterd. Wanneer een goed gesprek geen uitkomst biedt zou ik gewoon de rekening sturen en betaling verlangen.

 

succes/sterkte!

Ed,

Gaat het om de garantie of om de manier waarop het uitgevoerd is? Als het enkel om de garantie gaat, dan betekend dat voor mijn gevoel het volgende: bij defecten door verkeerde producten of materialen moet je dit kostenloos herstellen. Dit als het binnen de periode van 10 jaar valt. Bij verkeerd gebruik is de opdrachtgever zelf aansprakelijk.

Het lijkt mij sterk dat de externe adviseur kan claimen dat alles opnieuw moet worden gemaakt omdat jij de 10 jaar niet kan garanderen (volgens de externe adviseur). Jij geeft gewoon jouw garantiecertificaat af en daar moeten beide partijen het mee doen.

 

 

Goede middag Ed,

Bij mij komen de volgende vragen op,

* De garantie voor het werk heb jij die schriftelijk vastgelegd?

* Heb jij deze garantie voor de start van het werk afgegeven?

* Is het nog mogelijk om je garantie nog te verzekeren?

* Op grond van welke gegevens heeft de adviseur aangegeven dat hij niet akkoord gaat. Ik bedoel met welke argumenten hij je om je oren slaat.

 

Groetenv Johan Bruikman 

Beste Ed,

Na ruggespraak met een van onze specialisten kan ik je het volgende melden:

Indien de werkzaamheden uitgevoerd zijn zoals in het bestek omschreven, kan er geen andere werkwijze afgedwongen worden. Als de opdrachtgever een bepaalde werkwijze wil, dan zal deze voorgeschreven moeten zijn. Als de werkwijze niet omschreven is, is de wijze van uitvoering aan de aannemer.

 

Groet,

 

Arno

secretariaat BNB

Beste Ed,

1. Vraag de externe adviseur waarop hij zijn oordeel baseert. Objectief en meetbaar. Eerst dan is e.e.a. met argumenten te weerleggen.

2. Gaat het om een verzekerde garantie?

3. Zoniet, probeer dan de garantie achteraf nog te verzekeren.

Karel Dekker

Beste Ed,

 

Het is belangrijk dat de argumenten schriftelijk op tafel gelegd worden. Het beoordeling/toetsingcriteria dient vooraf duidelijk te zijn overeengekomen. Indien je 10 jaar garantie geeft en het werk is uitgevoerd conform opdracht is er geen basis om het werk opnieuw te doen. 

Is er sprake van een gebrek in uitvoering?

Is het gevraagde product niet geleverd? (leveringsgeschil?)

Zijn de garantievoorwaarden niet acceptabel voor de opdrachtgever?

 

Ik verneem graag je terugkoppeling in deze.

Wellicht kun je met de opdrachtgever een second opinion doen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Rutten

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+