BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vraag over van binnenuit isoleren van woning met massieve buitenmuren.

Harry Gulpers is ruimtelijk planner en architect. Harry stelt in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag.

Bij een beeldbepalende woning met massieve buitenmuren (d=38cm) is van binnenuit isoleren een must. Hoe kan je het beste om gaan met het knooppunt buitenmuur-binnen(draag)muur met d=28cm, ook ten aanzien van de stabiliteit?

Kan jij Harry helpen aan antwoord? Geef je advies door via deze discussie op BouwProfs.

Weergaven: 2919

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Een staalskelet in het gebouw voegen om de constructieve functie van de buitenmuren over te nemen. Daarna alle constructieve verbindingen met de buitenmuur verbreken, zodat er geen thermische lekken meer bestaan. Je moet skelet en muur nog wel aan elkaar vastzetten vanwege de stabiliteit van de muur, maar met goed ontworpen ankeroplossingen is een thermisch lekken tot een minimum te beperken

Is het dan niet raadzaam om het hele gebouw te slopen en een nieuw gebouw nee te zetten?:-)

Jelke Boonstra zei:

Een staalskelet in het gebouw voegen om de constructieve functie van de buitenmuren over te nemen. Daarna alle constructieve verbindingen met de buitenmuur verbreken, zodat er geen thermische lekken meer bestaan. Je moet skelet en muur nog wel aan elkaar vastzetten vanwege de stabiliteit van de muur, maar met goed ontworpen ankeroplossingen is een thermisch lekken tot een minimum te beperken

Voor dit probleem heb ik een zelfdragende binnenconstructie gemaakt.

Zodoende kan zelfs naderhand de dikte gevarieerd worden van de isolatie.

Deze opmerking is verwijderd omdat deze in strijd is met ons forumreglement. Het is niet toegestaan rechtstreeks reclame te maken voor een product. Dit om ons forum leesbaar en objectief te houden.

BouwProfs redactie

Als de breedte breder is dan +/- 3.5Mtr à 4Mtr dan kan er volop de ruimte genomen worden

voor isolatie.
Zodanig dat men de binnekant van de buitenmuur nog kan zien indien nodig.
Hierop condenseert vuil en vocht dit kan als het nodig is schoongespoeld worden zo houd men altijd een ruimte fris en nieuw.

Is het dan niet raadzaam om het hele gebouw te slopen en een nieuw gebouw nee te zetten?:-)

:-) Hierbij gaat het om een grapje zo zie ik.
slopen zou uitermate dom zijn.
Het is juist een confortabele positie omdat het buitencasco al zelfdragend is. 
Bij een doe-het-zelf-winkel zag ik heel mooi noppenfolie. à €3pm het leek wel vitrage.
Een kleine berekening voor wat betreft een ruimte van 10X10 Mtr
Wanden + plafond, kwam ik op een goede dubbele isolatie voor pakweg €1200.
met wat latjes en schroeven is dit simpel op te hangen omdat het weinig weegt
Voorwaarde is dat men ruimte genoeg heeft.
Daarbinnen is het mogelijk later een stevigere ruimte te maken met gipsplaat, trespa enz.
In oude pakhuizen is vaak volop ruimte. Aangenomen dat het om zo`n gebouw gaat. In één stookseizoen terug verdiend als men er warmpjes bij wil zitten.

De ambitie is het streven naar een E-peil van 40, indien mogelijk nul-energie.

Het is een bestaande woning uit 1930 in een dorpskern, met een karakteristieke voorgevel.

De buitengevels zijn van massiefmetselwerk, ook de binnenmuren.

Beate Bouwman zei:

dampopen, reversibel, professioneel, tijdsbesparend en duurzaam:

http://unger-diffutherm.de/udiproduktesystem/verbundsysteme/udireco/

Je geeft geen ambitie aan. Welk Rc wil je bereiken? Gaat het om een monument of historisch gebouw? Uit welk jaar? Welk materiaal hebben de bestaande muren?

Volg geen standaard advies. Het is altijd maatwerk.

Interessant bij deze overwegingen zijn de keuzes uit DUMO (duurzame monumentenzorg).

Groet,

Beate Bouwman

www.ecoscala.nl

Heel belangrijk is dat de massieve buitenmuur slagregenbestendig is. Wanneer dat niet zo is, zal er na plaatsing van  binnenwandisolatie,  cumulatieve vochtophoping in de constructie plaats vinden.  Het blijkt namelijk dat bij een niet slagregenbestendige massieve constructie veel uitdamping naar binnen toe plaats vindt en wanneer je dan binnenwandisolatie plaatst (veelal minder dampopen) ontstaan onherroepelijk vochtproblemen.  De binnenmuren en vloeren moeten inderdaad ook thermisch over minimaal ca. 1,0- 1,25m1 ingepakt worden. Hiervoor bestaat een kant-en-klaar isolatie systeem (Lamba 0.019), bestaande uit combinatie van Aerogel en steenwol met een toplaag van Fermacell. In dit systeem zijn ook wigvormige platen beschikbaar, welke onzichtbaar weg gestucadoord kunnen worden. Hierdoor zal een onmerkbare overgang gecreerd wordt van het geisoleerde deel van de wand/vloer naar het ongeisoleerde deel:

http://www.aerowool.nl/dl/BR_Aerorock-ID_NL.pdf

Ik heb wel een oplossing t.a.v. isolatie waarde ben wel details nodig om je verder te helpen. De h.s.b. die ik je kan aan bieden is nog niet op de Nederlandse markt maar heeft wel een rc 5.0 met een dikte van 142 mm

Je kan de binnen wand direct afwerken met gipsplaat naar keuze. Dit komt er dan nog bij op de totaalmaat.

Het wandsysteem is zonder regelwerk (cls of Metalstud). Het is een zelfdragen wandsysteem en gemakkelijk te bewerken en te verwerken. gr Richard Kindermann

Voor de buitenmuur beveel ik een minerale thermische mortel aan bij 5 cm dikte al een lambdawaarde van  0,08. Dit materiaal is duurzaam en recyclebaar bij sloop. Volledig duurzaam verantwoord.

Beste Harry,

ik begrijp niet hoe een architect zulke vragen kan stellen. De aansluiting blijft een koudebrug en moet ook geisoleerd worden, dat moet je toch weten. Bepaal eerst de f-factor van deze aansluiting. (Nadat je een cursus bouwfysica hebt gevolgd) of schakel een adviseur in.

Voor de tweede vraag geldt hetzelfde als voor de eerste: zonder volledige gegevens is geen antwoord mogelijk.

Bouwplaat van 14,2 cm dikte, met Rc waarde 5, makkelijk te verwerken, snel te verwerken :

www. kinspantek.nl

met vriendelijke groet,

Hans Rutte

0643 664 770

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+