BouwProfs

De bouw online verbonden.

Dick Ottervanger werkt bij Breijer Bouw. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag:

Stel: Ik wil zonnepanelen op mijn dak, maar de hellende zijden zijn naar oosten en westen gericht en aan de oosten zijde staan hoge bomen.

Aan de overkant van de straat staat een gebouw met een zaagtand dak, waarvan de hellende zijden pal op't zuiden liggen. Hellingshoek is 45 graden. Bij uitstek geschikt om daar zonnepanelen op te leggen. Totale hellend dakoppervlak ca. 230m2.

Hoe pak ik het aan om "mijn" zonnepanelen op het dak van mijn buurman te plaatsen en dat zowel hij als ik en de rest van de straat daar voordeel aan heeft?

Weergaven: 3984

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het is simpeler dan er aangegeven wordt, zoals Jan Broekman schrijft. Virtueel salderen is technische mogelijk via Alliander echter staat de wetgeving het nog niet toe.

Verdelen via een VVE of gebouwgebonden woningen doen wij met Herman

 

zie hiervoor www.zonnestroomverdeler.nl

 

Of mail mij, regelen wij het mk@patina.nl

Het antwoord van Jan Broekman geeft het grootste gedeelte van het probleem aan.

Wettelijk is er nog te weinig of niets mogelijk om als collectief ergens een een groot dakvlak te gaan benutten in de vorm van bv een coperatie.

Het lijkt bijna of de energiebedrijven beschermd worden terwijl we eigenlijk moeten denken aan het opwekken van energie zonder verdere verspilling van natuurlijke bronnen, hier ligt dus een taak van onze politiek om monopoly's te gaan doorbreken.

Beste Jan,

Salderen niet mogelijk, wettelijk neit en administratief ook nog niet.

De proeven: zon op VVE in Amsterdam ben je verplicht gebonden aan NUON, het Zonneveld in Nijmegen geeft een garantie van slechts 3 jaar en is de enige proef die met toestemming doorgaat doordat ze in het Lenteaccoord benoemd werd, de proef in Leeuwarden mislukte op de administratie die niet inregelbaar bleek door Ennexis.

Allemaal problemen dus. Daarvoor heb ik Herman bedacht. Alle situaties met VVE's en gehuurde gestapelde bouw kunnen we salderen 'achter de meter'. Omdat we heel groot uitpakken kunnen we ook bijzonder scherpe aanbiedingen doen voor turn key projecten. Zie onze site www.zonnestroomverdeler.nl of neem even contact op.

Beetje afhankelijk van waar het project zit in Nederland hebben we wat subsidies liggen voor onze ontwikkelingen.


Christiaan Brester

christiaan@zonnestroomverdeler.nl

Beste lezers,

 

Nog even ter aanvulling op mijn vorige bijdrage.

De kern van het probleem zit bij onze bestuurders, en met name de bewakers van de schatkist.

Ik heb ooit een antwoord mogen ontvangen toen ik eens ergens ging vragen en dat luidde zo:

 

Het wettelijk vastleggen van de mogelijkheid om te salderen, waardoor een open einde regeling ontstaat, vinden de bestuurders "niet verantwoord" omdat de overheden ook niet ruim in het geld zitten momenteel. De "structurele derving van belastinginkomsten" is voor het kabinet een probleem. Daarbovenop vreest het kabinet nog eens dat er een fraudegevoelige situatie ontstaat. Administratief zou lastig dicht te timmeren zijn dat samen opgewekte energie op correcte wijze wordt vereffend op individuele energierekeningen van deelnemers. Missers onmogelijk maken zou gepaard gaan met "zeer hoge administratieve lasten en uitvoeringskosten".

 

De meeste klanten of andere belangstellenden vragen mij dagelijks hoe het toch kan dat er in Duitsland zo veel panelen liggen en hier naar verhouding niets ? Dat is heel simpel. In Duitsland snapten ze al heel lang dat er een energietransitie moest komen. Ze zijn toen iedere aansluiting zwaarder gaan belasten en uit de extra inkomsten is men de vergoedingen voor zelf opgewekte (zonne)stroom gaan betalen. Kost de schatkist dus niets. Het zal gefaseerd moeten gebeuren, echter met zachte dwang duw je de mensen op die manier richting bijvoorbeeld zonnepanelen. Iets wat hoog nodig is.

 

Als we terugpakken op het hierboven staande antwoord waarin staat "omdat de overheden ook niet ruim in het geld zitten momenteel" dan kunnen we volgens mij nog heel lang wachten. De overheden komen volgens mij nooit ruim in hun geld te zitten. Dus als dat het argument is.

 

Wederom bedankt voor uw aandacht.

 

Met vriendelijke groet

Er zijn wel mogelijkheden om saldering te ontwijken. Juridisch goed uitgezocht. Kijk onder bedrijf zoekt buur in Deventer of andere plaatsen.

Succes Peter

Bedankt iedereen voor alle bruikbare tips, hier kan ik wat mee.

Bedankt iedereen voor de vele nuttige reacties. Er valt nu veel te overwegen.

Beste Dick, in oktober vorig jaar zei je dat je voldoende had om te overwegen, maar ik ben nu wel benieuwd naar de uitkomst van je overwegingen, wil je die met ons delen?

Met GPX timmeren we eveneens aan de weg, om waterdicht van bepaalde bron naar bepaalde bestemming te boeken via een "energiebank". Zie http://www.gpx.nl/ voor als je daarin interesse hebt.

Mvg

Egbert Bouwhuis

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+