BouwProfs

De bouw online verbonden.

Impact van social media wordt vaak overschat.

Ludan Schmid is vestigingsmanager bij Ten Hag Makelaars. In de BouwProfs groep Social Media in de Bouw schrijft hij een bijdrage over de impact van social media in de bouwkolom.

Mijn overtuiging is dat de impact van social media vaak wordt overschat. Niet de social media maar de veranderende markt maakt de omschakeling van pandgericht naar klantgericht werken noodzakelijk.

Als NVM WoningMarktConsultant bij ten Hag Consultancy ondervind ik dagelijks de vele ontwikkelingen die er op de (woning)markt gaande zijn. Een van die ontwikkelingen is de snelle opkomst van social media. Mijn overtuiging is dat de impact van social media vaak wordt overschat. Niet de social media maar de veranderende woningmarkt maakt de omschakeling van pandgericht naar klantgericht denken en werken noodzakelijk. Social media kan hierbij wel dienen als middel om op een gemakkelijke manier de wensen van de klant te achterhalen. Hiermee is en blijft social media een middel en dus geen doel. Het doel is klantgericht bouwen.

Het eigenaardige is dat in de ´de goede tijd´ bijvoorbeeld nieuwbouwhuizen bijna altijd met behulp van een makelaar werden verkochten. Juist nu de markt om veel expertise en kennis vraagt zijn er partijen die stellen dat, door het inzetten van social media, de marktkennis van de makelaar niet meer nodig is. Het gevaar hiervan is dat daardoor ook in deze tijd te weinig naar de wensen van de klant en de op gang zijnde marktontwikkelingen wordt geluisterd en er dus wederom niet voldoende klantgericht wordt gebouwd.

Dat social media hierbij een belangrijke rol kan spelen is een feit. Natuurlijk benut ook een actieve makelaar dit middel bij de interactie met de klant en helpt het om de actuele woonwensen te achterhalen. Echter, niet alle potentiële klanten zijn bereikbaar via deze media en de informatie uit het daadwerkelijke (face to face) klantcontact blijft het meest accuraat, betrouwbaar en daardoor essentieel.

Weergaven: 301

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Arno Schipper op 23 Mei 2011 op 12.51
Met de stelling van Ludan Schmid kan ik het wel eens zijn. Het gebruik van sociale media is een van de middelen die je bij communicatie met de klant ter beschikking staan. Bij de rest van zijn notitie bekruipt mij het gevoel dat makelaars het 'in de goed tijd' wel erg gemakkelijk gehad hebben. 'Klantgericht in plaats van pandgericht denken' (in mijn vak klantgericht in plaats van productgericht denken) was iets dat zijn intrede deed in de tachtiger of negentiger jaren van de vorige eeuw, maar geldt uiteraard nog steeds. Een makelaar dient net als alle andere verkopers goed te luisteren naar zijn klant en zijn/haar behoefte te vertalen in een oplossing op maat. "Het leiden van de klant in zijn eigen behoefte' is een kreet die ik wel eens heb opgevangen. Een koper gunt zijn adviseur de opdracht. Lange tijd zijn kopers afhankelijk geweest van de marktkennis van de makelaar. Tegenwoordig is de aanbodsdatabase direct te raadplegen. De makelaar zal dus iets moeten toevoegen om een opdracht gegund te krijgen.
Reactie van Menno Lam op 23 Mei 2011 op 10.40

Klantcontact is inderdaad essentieel voor een  goed eindresultaat,dat kan face to face, maar ook via de social media. hoe dan ook het is essentieel aan te sluiten met de manier van communiceren bij de klant/doelgroep. Een goed eindresultaat is er m.i. alleen als de klant tevreden is. Essentieel daarvoor is luisteren naar die klant, dus klantgericht werken en ontwerpen. Daar kan social media bij helpen. Pandgericht werken was natuurlijk al heel lang achterhaald, veranderende markt of niet. De veranderende markt brengt kennelijk wel met zich mee dat meer mensen gaan zien dat de klant voorop staat.  

 

 

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+