De bouw online verbonden.
Iedere week belichten wij op BouwProfs ( http://www.bouwprofs.net ) een collega bouwprof in de rubriek "In de Schijnwerper".
Deze week is het de beurt aan Kees Borst. Kees is werkzaam als Projectmanager bij Active Case Management.
In deze rubriek stelt de betrokken bouwprof een dringende vraag aan zijn of haar collega bouwers. Kees heeft niet zozeer een vraag, maar een stelling welke hij wil deponeren.
Zijn stelling luidt:
" Projectmanagement met meerdere partijen vanaf ontwikkeling is de basis om op een economische wijze onderscheidende kwaliteit te kunnen leveren."
BouwProfs, en natuurlijk Kees Borst zijn benieuwd naar uw reacties op de stelling!
Tags:
Edwin Blijie zegt;
Ik ben het voor een groot deel met de heer Ang eens. De valkuil zit in de terminologie Projectmanagement. Ik geef de voorkeur aan Procesmanagement. Mijn ervaring is dat projectmanagers heel goed kunnen werken binnen vastgestelde kaders. Het bewaken en aansturing daarvan geschiedt dan ook (helaas) op de onder de projectmanagement bekende criteria (Prijs, Kwaliteit, Planning, Organisatie, Informatie). Wordt de opdracht voorzien van meerdere onzekerheden in combinatie met het verlangen om op verschillende abstractieniveaus na te kunnen denken dan haakt het projectmanagement al gauw af. Een procesmanager zal in staat moeten zijn om op integrale wijze de dwarsverbanden te kunnen leggen en de projectmanagers aan te sturen zodat invulling wordt gegeven aan de vraagstelling. Met bovenstaande kan ik mij volledig conformeren. Het gedachtengoed achter de stelling wordt echter ook door andere proffessionals beoogd en nagestreeft. Dat dit niet altijd goed van de grond komt is helaas ook een feit. Ik wil u graag op de column van Joop Jacobs in het blad "De Architect" van februari 2010 wijzen. Het artikel handelt over de noodzaak voor architecten om in een zeer vroeg stadium op gelijkwaardige basis samen te werken met de overige ontwerpende partijen. Niet eenieder is deze zienswijze toegedaan,..... helaas. Het is echter de basis van oprecht integraal bouwen. Dit is een begrip dat al een tiental jaren door onze gelederen dwaalt en nog steeds niet voldoende voeten in de aarde heeft weten te krijgen.
Een goede procesmanager kan hier als de bekende "haarlemmer(smeer)olie" functioneren en de zaak vlottrekken. Want we weten al lang dat samenwerking, vertrouwen en integratie van disciplines tot kostenreductie en tijdversnelling leidt.
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Edwin Blijie (Ing. MRE), BVG proces- en projectmanagement BV:
" Beste Hotze,
We delen voor een groot deel dezelfde conclusie. In jouw laatste alinea heb je het o.a. over de aansturing van "leken". Indien je hiermee de procesmanagers en projectmanagers bedoelt wil ik daar heel graag op reageren. Anders denk ik dat ik je verkeerd begrepen hebt, excuses dan daarvoor.
Ik word regelmatig ingehuurd door partijen als procesmanager / projectontwikkelaar waarbij het project / proces stroef verloopt of helemaal vastzit, het project onhaalbaar is of dat partijen met elkaar over straat rollen. Vaak blijkt dat het ontwerpteam heel krampachtig heeft getracht een project vorm te geven, zonder dat daar duidelijk en goed sturing werd gegeven door de projectmanager / procesmanager. Dit wordt vaak voor een belangrijk deel veroorzaakt omdat deze "managers" geen inhoudelijke kennis hebben van de materie, daardoor niet hun project te kennen en dus ook niet in staat zijn leiding te geven aan het ontwerpteam.
Mijn ervaring is dat veel procesmanagers en projectmanagers zijn blijven hangen in algemeenheden. Projectmanagers fungeren vaak als een doorgeefluik. Vaak komen ze niet verder dan een op basis van een lijstje (GOTIK) het project te bewaken en leven in de veronderstelling dat, wanneer binnen de uitgangspunten wordt geopereerd, je automatisch een goed project creëert. Procesmanagers verschuilen zich vaak achter het feit dat zij " op hoofdlijnen" het project aansturen en bewaken en dus niet inhoudelijk hoeven aan te sturen. Resultaat is dat projectteams terugvallen op de ontwerpers die aan tafel zitten en verwachten dat zij het project van de grond trekken. Dit mag nooit het geval zijn, vind ik.
Misschien komt het omdat ik in de bouwput gestart ben en mijn ervaring in het hele bouwproces heb opgedaan, maar wanneer ik aan tafel zit blijken de projecten snel weer soepel te lopen. Achteraf delen partijen mij mee dat ze blij waren dat iemand o.a. de leiding nam. Toch een van de vereiste als je als manager binnen een project fungeert. Leiding nemen binnen projecten kan je alleen als je inhoudelijk op alle niveau's kunt communiceren, is mijn ervaring. Begrijp ik jou goed dan weet ik ook wat je bedoelt met " leken. Ik zou dan niet de indruk willen wekken dat ontwerpers van de toekomst ook voor kwaliteit kunnen zorgen.
Met name de integraliteit kan voor de gewenste economische kwaliteit zorgen. Om deze te kunnen bereiken dient iedere betrokkene bij een project zijn rol goed te vervullen, maar ook te kunnen vervullen. Dit betekent naar mijn mening dat procesmanagers / projectmanagers de leiding van een moeten kunnen nemen, inhoudelijk moeten kunnen en willen communiceren met alle partijen en er voor moeten zorgdragen dat voor iedereen een situatie wordt gecreëerd waarbinnen de desbetreffende persoon zijn vakdiscipline het beste kan uitoefenen. "
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door