BouwProfs

De bouw online verbonden.

Moeten zonnepanelen wel opgenomen worden in het energielabel?

Steeds vaker zie ik dat woningeigenaren die verhuizen hun zonnepanelen meenemen. Het energielabel dat die woning heeft met zonnepanelen is 10 jaar geldig. Als de panelen meegenomen worden staat er dus een onterecht een te gunstig label afgemeld. Kortom: zijn zonnepanelen nagelvaste onderdelen van de woning?

Weergaven: 1466

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ja natuurlijk zijn zonnepanelen een onderdeel van het vastgoed.

 

Als je het vergelijkt met een keukenkastje, dan vormt dit ook een wezenlijk onderdeel van de woning.

Ook een bovenkastje van een keuken hangt net als een schilderij maar op aan een paar haakjes.

De notaris is hier dan duidelijk over.

 

Verder bestaat de installatie niet alleen uit zonnepanelen. De inverter zit vaak geschroefd op een muur. En de bekabeling met de extra groep(en) in de meterkast zijn echt een onderdeel van de woning. Bij een schuin dak zijn trouwens de panelen altijd mechanisch bevestigd.

Nadere toelichting op discussie: de hoofdvraag (zonnepanelen in het energielabel?) is belangrijker dan de vraag of ze als nagelvast kunnen worden beschouwd.

Beste Chris,

Alle wijzigingen, die van invloed zijn op het Energielabel, die een eigenaar aanbrengt ná het afgeven van een Energielabel zijn v.r.v. de eigenaar. Dit geldt niet alleen voor PV-panelen. Ik begrijp wel dat dit een onderdeel is dat eenvoudig te verwijderen is en daardoor ook vaker zal wordt gedemonteerd en meegenomen naar een volgende woning. De verantwoording hiervoor ligt bij de eigenaar.

In dergelijke gevallen is het zo dat het Energielabel is afgegeven mét in de berekening opgenomen PV-panelen. Wijzigingen hierop zichtbaar zijn voor de oplettende (maar dat spreekt voor zich lijkt me) koper.

Groet

Met andere woorden zal in de lijst van zaken bij verkoop moeten worden opgenomen of de PV-panelen worden meegenomen of blijven? Met daaraan gekoppeld de mogelijke effecten op het energielabel?

Terechte vraag.

Verzekeringen aanzien vaak zonnepanelen op een hellend dak als nagelvast (dus bij de opstal) en op een platdak, meestal een frame met ballast, als niet nagelvast. 

Dezelfde lijn zou je bij het label kunnen volgen. Verhuizen van panelen op een hellend dak is vaak duurder dan een platdak en zal dus ook minder voorkomen.

Verder verwacht ik wel dat het verhuizen zal afnemen naarmate de acceptatie toeneemt. Door de gestage prijsdaling per kWpiek zal de (her)installatiekost relatief zwaarder gaan wegen. 

Kortom, ik denk dat het probleem maar tijdelijk is.

Beste Chris,

daar een PV installatie wezenlijk bijdraagt aan het energie gebruik van een gebouw, hoort dit duidelijk in het energielabel. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een cv ketel.

Als een eigenaar na verkoop de pv installatie mee neemt, terwijl bij deze verkoop een energielabel is geleverd waarbij de pv installatie is meeberekend, kan men hem in gebreke stellen en eisen dat deze terug geplaatst wordt. Een goede reden om een energielabel te eisen bij aankoop van een woning!

Groet

Beste H. ter Haar

Het meenemen van de installatie door de verkoper kan onderdeel zijn van de prijs (= praktijk). De vraag is of de koper dan een belang ziet in het afwaarderen van zijn energielabel naar een lager label.

Zonnepanelen worden afgestemd op de woning ivm de ligging en de hoek van de panelen, daar is het komplete systeem op berekend.
PV panelen worden meegenomen in de EPA berekening dus de EPA berekening klopt niet meer indien deze worden verwijderd.
Buiten het feit dat de panelen volgens mij zonder toestemming van de nieuwe eigenaar niet meeverhuisd mogen worden is het ook niet erg zinvol. Er worden kosten gemaakt voor dé- en remontage en op een nieuw dak is het nog maar de vraag of ze goed presteren. Bovendien zijn er lichte montagerails in de handel (klikrails) waar de panelen op gemonteerd worden en die laten een tweede montage vaak niet toe. Het materiaal is simpelweg te slap.



 

Beste Chris,

je vraagt of een gemiddelde koper een belang heeft in het afwaarderen van de energetische waarde van zijn vastgoed? Het energielabel is hiervan een afspiegeling. Lijkt mij toch dat een pv installatie in het energielabel thuis hoort.

Dat er weinig draagvlak is om het label na verwijdering aan te passen, of uberhaubt een label te hebben, doet niet af aan het feit dat de aanwezigheid van een pv installatie hierin thuis hoort.

stellen we hier het label niet wat te hoog in aanzien?

Het is wat Chris B zegt; je kan daar over onderhandelen.

Maar als men er niets over heeft gezegd wil ik wel de rechter zien die dat zo maar zou goedvinden ; geloof ik niks van. Zelfs op een plat dak vermoed ik dat rechter de koper gelijk zal geven ondanks dat een verzekeraar dat anders ziet en anders toedeelt.

Maar dan gaat het w.s. over het geval dat hij van een plat dak zou worden gestolen. (dat zal eerder gebeuren dan bij een hellend dak) en daarom mogelijk anders toebedeeld.

Ik heb zelf weleens een discussie gehad over een gestolen buitenlamp; eerst afgewezen later toch vergoed.

Dat soort grensgevallen hou je altijd. tis mij ook de vraag of alle verzekeraars dat op dezelfde wijze zien bij een plat dak. als dat niet zo is  kan je je daar lijkt me niet op beroepen.

Nb een snelle zoektocht op internet krijg ik de indruk dat  99% dat als opstal ziet. (maken geen onderscheid)

Beste J. Paul Cantineau,

Juist deze voordelen zullen bij de nieuwe eigenaar de reden zijn om niks te doen aan een te gunstig energielabel, omdat overeengekomen is dat de verkoper de installatie meeneemt! M.a.w.: hoe gaan we om met die verhuispanelen? Idee van Bas van Bussel overnemen?

Beste J. Paul,

Juist de door jou aangegeven mogelijke voordelen, zullen bij de koper van de woning met een te gunstig label niet de aanleiding zijn om deze naar beneden te laten bijstellen. De vraag daarbij is of de koper aansprakelijk is voor een te gunstig label op zijn woning. Zo niet, dan geniet hij onterecht (10 -x) jaar van het belastingvoordeel dat gebaseerd is op het afgemelde label. Net als hij wellicht ook (10-x) jaar een te gunstige Triodos hypotheek zou kunnen krijgen.

J Paul Cantineau zei:

Het belang van het energielabel zal pas worden ingezien door de eigenaar van de woning als dit gekoppeld is / wordt aan de WOZ waarde en de energiebelasting op gas en elektriciteit.

Het C-label wordt als neutraal beschouwd en daarvoor verandert er niets in de berekening/hoogte van de WOZ bijdrage en hoogte van de energietax, nu  € 0,14/KWh en € 0,23/m3 

Voor < C label is er n voorstel om de WOZ wat lager te berekenen en de energieTax met  € 0,07/KWh en € 0,11/m3 te verlagen.

Voor alles > C-label hogere WOZ  en  € 0,23/KWh en € 0,38/m3;  nogmaals dit alles is nog een idee , 

maar schrik niet als t ingevoerd wordt in 2014.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+