BouwProfs

De bouw online verbonden.

Voor de bouw kan de crisis kan niet lang genoeg duren...

Voor Geert Hurks kan de crisis niet lang genoeg duren. Volgens de bestuursvoorzitter van de Hurks Groep moet de bouw eerst leren beter naar zichzelf en de klant te kijken. Dat valt te lezen op cobouw.nl deze week.


"Het zou jammer zijn als de crisis nu al ten einde liep", provoceerde Hurks in Putten op de jaarvergadering van de NVB, de brancheorganisatie van de ontwikkelende bouwers. "Laat de crisis maar even doorduren. We hebben een transformatie nodig. Anders gaat de bouw na de crisis gewoon op de oude voet door. De bedrijven in onze sector moeten zeggen: de markt heeft altijd gelijk. En wij ondernemers moeten eens goed naar onszelf in de spiegel kijken." Hurks constateert in de bedrijfstak nog altijd veel conservatisme. We hebben het altijd zo gedaan, dus gaan we daar mee door. "De oude aanpak is capaciteitsgestuurd. Daar kun je je niet mee onderscheiden. We moeten meer productgericht worden, gericht op wat de klant wil." De topman van de Hurks Groep ziet hoe in korte tijd het hele bouwlandschap op de schop gaat. "We komen uit een tijd dat de bomen tot in de hemel leken te groeien. Iedereen trad toe tot de markt want ontwikkelen en bouwen kon plotseling iedereen. Die tijd is gelukkig geweest en het aantal aanbieders zal afnemen."

Partners

Zoek samenwerking, zo is het devies van Hurks. Toeleveranciers en onderaannemers moeten hechte partners worden die van dezelfde klantwaarden uitgaan. Wat de bestuursvoorzitter van Hurks betreft komt zo snel mogelijk een einde aan het gemopper van aannemers op de buitenwacht. "Als er wat mis is, geven we anderen de schuld. Het ligt altijd aan de buitenwereld, de klanten of de politiek. Vaak kunnen we echter de oorzaak van dat iets mis gaat bij onszelf vinden." Professor integraal ontwerpen Paul Rutten (TU Eindhoven) riep in Putten de bouwers op hun creativiteit aan te boren. "Als je op het oude spoor blijft zitten, mis je de goudmijntjes die je laat liggen. Doorbreek bestaande patronen, verken de waaier van oplossingsrichtingen. Als je denkt dat bouwen slechts woningen neerzetten is, verander je niet. Als je beseft dat bouwen het scheppen van wooncomfort is dan ontstaan nieuwe mogelijkheden om iets te ondernemen."

Wat vindt u van de stelling van Hurks, is het voor de bouw goed als de crisis nog even voortduurt zodat een transformatie kan plaatsvinden? Geef uw mening op BouwProfs.

Weergaven: 866

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Iemand een crisis toewensen gaat mij te ver. Deze crisis benadrukt nog sterker dat het anders moet en kan. Marjet Rutten schreef in het boekje Kansen in beton al enkele suggusties hoe een verdere verharding in de bouw tegengegaan kan worden en hoe er meer ruimte wordt gegeven voor betere resultaten voor onze klanten. Helaas hebben we een crisis nodig om hier bewust van te worden.
Een crisis betekent vaak terug naar je "roots", relativeer je bestaansrecht, je toegevoegde waarde als ontwikkelaar, bouwbedrijf of handelsbedrijf, zowel voor de klant, stakeholders als voor het eigen bedrijf. Verzet bakens wanneer dit nodig mocht zijn, versterk je kernwaarden. Ja, de crisis zo bekijkend mag de "dip" nog wel even voortduren. Van marktfailure naar een effectieve MVO marktbenadering gaan vergt tijd. Een implementatietraject soms van jaren. Doch het lijkt wel noodzakelijk.
Kan ik me geheel aansluiten bij de meningen van Geert Hurks en Paul Rutten (TU Eindhoven).
Bestaande werk en handelswijzen loslaten is een must om creatief in te spelen op de wensen en eisen van de klant nu. Alsof je de ziel van je eigen bedrijf geheel moet renoveren.
"...we moeten meer productgericht worden, gericht op wat de klant wil..." Los van deze tegenstelling: productgericht versus klantgericht.
Ook al zou de bouw nu opeens klantgericht zijn, ook dan gaan de klanten niet kopen. Of ze krijgen geen geld (hypotheek) of ze blijven op het geld zitten. Wachtend op betere tijden.

Ergo, ik ben het niet eens met de "provocatie".
In principe heeft Geert Hurks gelijk. Maar je moet het als bedrijf natuurlijk wel aan kunnen.
De bouwsektor is nog steeds veel te traditioneel en heeft in veel gevallen weinig kaas gegeten van marketing en klantgerichtheid. Wij bouwen en de klant koopt wat wij bouwen. Die tijd is echter allang voorbij. Een ontwikkelaar moet beter naar de potentieele markt kijken en daar op een creatieve manier met professionale marketingtools op inspelen.
Alleen dan is verkoop mogelijk, maar of we daar nou een crisis met zoveel gewonden voor nodig hebben blijft een vraag.
Helemaal waar, van deze crisis is veel te leren. Het is goed dat ieder weer terug gaat naar de basis en vanuit daar weer opnieuw opstart. Een heldere, nieuwe blik is meer dan welkom. Dankbaar zijn en respect is waar het om gaat.
Het is toch logisch dat steeds meer mensen permabouwen gaan toepassen omdat het financieel niet meer op te brengen is. Menig schoonheidscommissie zal er in de toekomst aan moeten gaan geloven. CO2 vermindering gunstiger trouwens.
Ik ben het hier erg mee eens, ook al klinkt "een voortdurende crisis" onprettig. Maar als bedrijven zich op hun sterke punten weten te profileren, duurzaam met personeel, klanten en natuur omgaan, dan zijn die goudmijntjes wellicht aan te boren. Misschien valt het met die crisis dan nog een beetje mee, en is het verlies aan kwantiteit (deels) te compenseren door meer kwaliteit te leveren. Kwaliteit is wat de afnemer/klant ervan vindt. Naar die klant moet je dus goed luisteren. Zo ben ik van mening dat duurzaam ondernemen/MVO geen groene hobby is, maar een kansrijk bedrijfseconomisch model. In de redenering van de heer Hurks proef ik daarvan iets terug.
Crisis toewensen gaat inderdaad wat ver, de gedachte erachter deel ik zeker. De bouwsector heeft een verandering nodig in cultuur. Het denken (veelal) alleen vanuit resultaat maakt bedrijven kwetsbaar. Denken vanuit hoe je SAMEN iets kunt bereiken en iets voor elkaar kunt betekenen sterkt de band met opdrachtgevers en nodigt uit om elkaar ook te helpen in mindere tijden. Niet kruidenierderig doen over contracten en geld, wel over dienstverlening, klant- en netwerkgericht dus.
De bouwsector heeft altijd kunnen profiteren van een gewillige markt, er werd toch wel afgenomen en ieder voor zich werkte goed.

Samenwerken met daarin oog voor de klant / eindgebruiker vanaf het prille begin komt duurzaamheid, rendement, kwaliteit en innovatie ten goede. Eigenlijk een optimale invulling van ketenintegratie en partnerschap. Dit is precies de reden waarom wij (TMC-group) het motto: "delen is vermenigvuldigen" hanteren, gelukkig staan we hierin niet alleen.
Prachtig!! Eindelijk een bouwondernemer die onderkent dat de bouwsector grondig moet veranderen! Ook zonder crisis zou het tijd worden om te werken aan een hervorming van het ontwerp- en bouwproces. Het afstemmen van vraag en aanbod is een volstrekt logisch proces in technologische sectoren. Ketensamenwerking en innovatieve contractvorming helpt daarbij.
Ofwel, er dient ook sprake zijn van een hervorming van het aanbestedingsproces. Zolang de sector blijft focussen op laagste prijs, is er geen oog voor kwaliteit, duurzaamheid, doorlooptijd, service en onderhoud.
Wie zet de eerste stap om dit proces echt te veranderen? Graag!

- "Als je doet wat je altijd gedaan hebt, zul je krijgen wat je altijd gekregen hebt" -.
Helemaal mee eens. Met name zachte criteria zoals reflecterend vermogen, wederzijds vertrouwen en elkaar iets gunnen zijn aspecten die hiervoor belnagrijk zijn. Een aantal bouwbedrijven beginnen dit langzaam in te zien, maar of ze ook overgaan tot actie en bereid zijn te veranderen, ik ben benieuwd?
De terugval in de bouw resulteert ook in innovatieve gedachten. Een cruciale factor om verder te komen. De echte klant wordt weer meer koning en dus wordt het bouwen meer aangepast aan de wensen van de bewoners. Hopelijk leidt deze innovatieve acties tot een sterkere grondhouding bij de bedrijven om de klant koning te maken en actief in te spelen op zijn of haar wensen. Meer klantgerichte bouw leidt tot meer duurzame bouwactiviteiten.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+