BouwProfs

De bouw online verbonden.

Voor een sportschool is het idee gekomen om, ivm isolatie en doorhangen delen van de vloer, de kruipruimte onder de vloer te vullen met schuimbeton. Ik heb hierop enkele bemerkingen/vragen en hoop dat er iemand is die volgende vragen kan beantwoorden.

  • De vloer is opgebouwd uit houten balken met houten delen, die normaal gesproken ventilatie behoeven. Als we de vloer laten vullen is er geen isolatie meer mogelijk ? wat zijn hier de ervaringen mee?  
  • Normaal behandel je houten delen als je ze met beton of metselwerk in contact laat komen met een primer, is dat hier ook nodig ?
  • Bestaat het risico dat de houten balken of vloer delen na verloop van tijd aangetast (houtrot) gaan worden?

Zijn er verder nog tips om dit uit te voeren?

Weergaven: 17108

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het doorhangen van de vloer hef je niet op door de onderliggende ruimte te vullen met schuimbeton. Tevens is de ventilatie van de vloer verdwenen, wat op termijn zorgt dat de vloerbalken nat worden en wegrotten. Ook zul je een waterdichte foliebak moeten maken, om indringen van grondwater tegen te gaan.

Beter is het om de houten vloer in zijn geheel te verwijderen, een dichte bak te maken met folie en ervoor te zorgen dat het schuimbeton losgekoppeld is van de bestaande fundering. Ook kun je dan meteen (extra) mantelbuizen aanleggen voor voorzieningen in de toekomst. Na het uitharden van het schuimbeton deze afwerken met een drukvaste cementdekvloer.

Meer werk, maar een veel beter resultaat.

Fout niet doen! Door ontbreken van voldoende ventilatie zal het hout altijd gaan rotten of verstikken.

 

Meest simpele oplossing is om de houten vloer er uit te breken en op de schuimbeton een nieuwe afwerkvloer aan te brengen. Voorwaarden is wel dat de kruipruimte bodem niet meer zakt. Maar als de houtenvloer er toch uit is kun je de bodem kunstmatig verdichten.

 

Mijn zelf gebouwde huis staat op schuimbeton en mijn afwerkvloer ligt ook op schuimbeton. Woont perfect, nooit koude vloer! Op de foto zie hoe het wordt aangbracht, is een laag van 500 mm. Dat is het maximum dat je in één laag kunt aanbrengen. Meerdere lagen kan natuurlijk ook.

De houten vloer vervangen voor een PS-isolatievloer is natuurlijk ook een mogelijkheid.

 

 

Hoe is de kruipruimte nu ? droog of vochtig ?

Als het een droge ruimte is zie ik geen reden om de ruimte niet met schuimbeton op te vullen.

Kijk wel even naar onder de vloer aanwezige leidingen. Kunnen deze in het schuimbeton worden opgenomen ? Het houtwerk behoeft geen extra behandeling. Ik zou wel een paar ankers aan de vloerliggers bevestigen i.v.m. krimp van het hout.

Geen goed idee. De vloer blijft doorhangen, leidingen zijn niet meer bereikbaar en de vloer kan gaan rotten.

De hele kruipruimte vullen is een dure oplossing. Er zijn ook andere materialen bijv. schelpen en argex. Hierop kun je evt. een veel dunnere laag schuimbeton aanbrengen. De bestaande vloer kan er het beste uit.

Vullen met zand isolatiemateriaal (XPS) en betonvloer (evt. gewapend) is ook goede oplossing. Wel rondom los houden van constructies.

Nu zijn de balken omhult door het materiaal 'lucht' en dat materiaal heeft vocht in zich. Te veel vocht in de lucht doet de houtsterkte afnemen en bij gunstige temperatuur zullen schimmels ontstaan, die het hout als het ware opvreten.

Jij wilt lucht vervangen door het materiaal schuimbeton, dat ook vocht in zich herbergt, maar dat is nodig om het cement te laten reageren met de vulstoffen. De langdurige gunstige vocht-en temperatuurmixture vervalt om schimmelvorming te laten ontstaan.

Het enige waar je op moet letten is de opname van vocht uit de bodem of lekwater uit de spouw in het cellenbeton. Dat zou het hout kunnen bereiken en constant nat houden bij hoge grondwaterstand. Echter als je kruipruimte in de natste tijd van het jaar droog is, dan kun je het cellenbeton aanbrengen.

Maar dan nog ben je de doorgebogen vloeren nog niet kwijt. Als je alsnog de kruipruimte opvult met cellenbeton dan zou ik het tot onderkant bestaande balken gaan, de bestaande vloer verwijderen, een vochtkerende laag aanbrengen (bij kletsnatte bodem kruipruimte), eventueel harde isolatielaag en daarna een betonafwerklaag met wapening, wapening voor krimp en doorponsen van zware gewichthefapparaten te voorkomen.

Of gewoon de hele vloer eruit te halen en vervangen door stalen balken met staalbetonvloer, een isolatielaag en een sterke beton afwerklaag

Beste Peter,

Je vloer hangt al door, dus het opvullen van de tussenruimte maakt de vervormde vloer alleen maar vorm vast. Je zult tegendruk uit moeten oefenen om de platen weer recht te krijgen.

Het vocht uit de betonvloer en wat reeds aanwezig is in het hout raakt opgesloten en gaat op termijn voor problemen zorgen. Met beton onder de vloer zal e.e.a. nooit meer doorzakken, maar de sportactiviteit leidt tot verpulvering van het rotte hout met als resultaat teveel speling tussen vloerdelen en beton.

Mijn advies is de oude vloer bedekken met een nieuwe houten sportvloer. Hierbij worden op de ondergrond (de oude vloerdelen of de kale balklaag) balken aangebracht met daartussen isolatie. Daaroverheen komen nieuwe vloerdelen + belijning. Er dient wel een constructeur te rekenen aan de nieuwe vloerbelasting. De totale opbouw zorgt niet alleen voor een kleine thermische isolatie maar ook voor betere trillingsdemping. Kijk bv. eens naar Interline sportvloeren.

Met vriendelijke groet,

M. van Knijff

KlaassenGroep

Nodig even een vakman uit om de situatie ter plaatse op te nemen, je isolatiewensen vast te stellen en evt. een toekomstplan daarvoor te maken. Dan voor laten rekenen wat de beste werkwijze is. Zonder te weten hoe droog je kruipruimte is, hoe je fundering eruit ziet etc. kletst iedereen toch ietwat voor het vaderland weg.

Niet doen.

Vloer vervangen is de enige optie, afhankelijk van de ernst.

Bij vervangen kunnen nieuwe randvoorwaarden (PvE) gecreëerd worden.

Om te beginnen, niet doen! Vervolgens, hangt de vloer door vanwege te grote belasting of is door houtrot de vloer een deel van de oorspronkelijke sterkte kwijt.

 

Het beste is om de vloer in zijn geheel te vervangen door bijvoorbeeld een  ps-isolatievloer. Laatst las ik bouwwereld een artikel over een vernieuwing van deze methode waarbij nog meer gewicht wordt bespaard: http://bouwwereld.nl/productnieuws/renovatievloeren-op-een-rij/?utm...

 

Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Bij wat oudere op staal gefundeerde gebouwen was het niet ongewoon om een dunne balklaag toe te passen met gemetselde poertjes. Wellicht zijn deze wat verzakt.

De firma "Schuimbeton" zelf legt hooguit een bodemafsluiting van 'schuimbeton' aan van ca. 160mm. Het volschuimen van hele kruipruimten met 'schuimbeton' zou zij nooit adviseren. Dat is van een lompheid die we hier niet moeten zoeken en buitengewoon milieu-onvriendelijk door onder andere het gebruik van veel te veel materiaal maar vooral door het missen van haar uitwerking.
Dit schuimbeton zal uitharden, vervolgens krimpen en door haar eigen gewicht gaan zakken, in ieder geval nooit de dragende functie leveren aan de houten balklaag als beoogd. De krachten van de doorzakkende houten balklaag moeten op een andere wijze constructief afdragen naar de bestaande fundering ofwel naar een nieuwe, separate voorziening hiervoor.
De vloerisolatie kan eenvoudig, goedkoop en vakkundig worden verricht met bijvoorbeeld materiaal van Tonzon b.v. waarbij de bodem wordt afgedekt met speciale folies en de vloer vervolgens op eenvoudige wijze wordt geisoleerd met behulp van stilstaande lucht in kunstof zakken [ook Tonzon]. Hierdoor wordt het binnenklimaat van de sportschool weer hersteld.

Een combinatie van vloerisolatie en een constructieve reparatie door middel van schuimbeton raad ik af. Vriendelijke groet,
ing. H. Fredriksson

Altijd houten balken verwijderen daar schuimbeton niet geschikt is de huidige vloer te stutten. Immers kan je niet 100 procent garanderen dat de gehele vloer wordt onderkouwd. Daarna pe folie aanbrengen zowel tegen de bestaande fundering als op de bodem. Je creëert een badkuip van folie met voldoende overlap tpv de naden. Op het folie laat je een schuimbeton leverancier schuimbeton aanbrengen. De laagdikte mag je zelf bepalen. Het volledig vullen van de kruipruimte is wenselijk daar je dan alleen een afwerkvloer hoeft uit te voeren in de vorm van een smeervloer of een anhydriet gietvloer. In deze toplaag kan je prima vloerverwarming plaatsen. Je bent nu op peil waar je je topping op plaatst naar gelang je wensen.
Het grote voordeel van schuimbeton is het feit dat je de bestaande fundering niet/nauwelijks belast. Immers de belasting wordt via de schuimbetonlaag overgedragen naar de zandlaag. Dit is van groot belang daar de huidige fundering berekend is op een houten vloer plus variabele belasting. Tevens werkt schuimbeton als een zeer goede isolator. Bij het vullen van je kruipruimte met een laagdikte van 500mm heb je redelijkwijs rc=5 bereikt. Schuimbeton is sterk; de drukbelasting is 100 ton per m² . Het vullen van de kruipruimte heeft een geluidsreducerend  effect. De klankkast is vervallen! Niet in de laatste plaats past schuimbeton in bijna alle gevallen in een economisch aantrekkelijk plaatje daar snelheid, weinig handelingen en eenvoudig aan te brengen zorgdragen voor een prima betaalbare oplossing. 

Succes met je afweging

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2019   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+