BouwProfs

De bouw online verbonden.

Stel er komt een vergelijkingssite voor de bouw. Wordt dat liefde of wordt het haat? In onze BouwProfs groep op Linkedin wordt deze week deze vraag gesteld. De vergelijking wordt gemaakt met de site iens waarop restaurants met elkaar kunnen worden vergeleken.

Minister Blok is enorm voorstander van benchmarking als onderdeel van kwaliteitsborging voor de bouw. Gaat we binnenkort zien dat er een 'iens.nl' gaat komen voor de Nederlandse aannemerij? En zou dat een goede zaak zijn?

Weergaven: 508

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

"iens.nl" voor de bouw...Dat zou voor veel (potentiële)klanten, maar ook voor architecten zeker interessant zijn. Of de bouw in het algemeen eraan toe is betwijfel ik. 'Klantgericht' is bij de meeste (onder)aannemers nog geen of nauwelijks gemeengoed. Om nog maar te zwijgen over wat ze eronder verstaan als ze het begrip noemen. Overigens ken ik er een paar die dat echt wel zijn en kunnen, maar dat zijn meestals de "niet-aannemers" die bouwen voor klanten.

Het zou met "iens-voor-de-bouw" zou zomaar eens ook het vermoedelijk nog steeds voorkomende verboden vooroverleg en de dito prijsafspraken aan het licht kunnen brengen. Want  naast de aannemer die het werk gegund kreeg komen natuurlijk ook de overige inschrijvende aannemers in beeld op "iens-voor-de-bouw":  Ik ben voor !!

In de GWW neemt de meting en registratie via PastPerformance-meting snel toe.

(dat is een soort 'iens')  

Een kwaliteitskeurmerk lijkt mij een geweldig idee. Zou echter ook voor projectontwikkelaars moeten gelden.

Verder nog de vraag, welke instelling dit keurmerk zal verlenen, toch niet "Bouwend Nederland", want dan wordt het de slager, die zijn eigen vlees gaat keuren.

Daar moet goed op worden gelet.

Tenslotte, moet de rol van de opdrachtgever ook niet onbesproken blijven, want daar zitten vaak ook de nodige opportunisten tussen !

Ik ben meer dan voor. Gelukkig is het begin er al met bouwprestaties.nl.

Voor de sector en voor de klant is het van enorm belang. Kwaliteit leveren wordt beloond met meer opdrachten. En troep leveren bestraft met geen toekomstige opdrachten.

Bovendien nemen we dan eindelijk eens serieus wat de klant onder kwaliteit verstaat. Want dat gaat echt niet altijd over technische perfectie.

Ik ben voor als het op de juiste manier wordt beoordeeld.

Als je kijkt naar dit soort sites over reisbestemmingen, valt mij op dat mensen een laag cijfer geven voor een accommodatie waar ze weinig voor hebben betaald. Dat lage cijfer zal terecht zijn, maar misschien is op de accommodatie een prestatie van jewelste neergezet voor dat weinige geld. Een waar woord: "voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten".

Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook, dat je de hoofdprijs betaald en je krijgt een kat in de zak, dan is het lage cijfer terecht.

Mijn vraag is hoe je als klant de beoordeling op een correcte manier kan maken.   

Bestaat toch al? www.bouwprestaties.nl

" De wereld verandert en de bouw verandert mee" - Thema jaarbijeenkomst NVB - met inspirerende presentaties van o.a. Martijn Aslander

Door de invloed van social media , komt inzicht van kwaliteit/prestatie voor iedereen bechikbaar.

http://www.nvb-bouw.nl/nvb-jaarcongres.html


  Eric Hogenbirk zei:

"..... Mijn vraag is hoe je als klant de beoordeling op een correcte manier kan maken.   "

Het gaat enerzijds om dat je de reacties moet proberen te sturen zodat ze ook inhoud hebben.

Dus reacties zonder uitleg gewoon wissen.  

Anderzijds gaat het erom dat je reacties moet kunnen interpreteren.
Ik ben het helemaal met je eens dat op reissites  vaak zaken staan waarvan ik denk "dat is misschien niet zo relevant; .... die schimmel heb ik thuis ook ... die mensen zijn blijkbaar nog nooit ver buiten de deur geweest etc. "

Maar wij kunne daar prima info uit halen en filteren zelf de info wel.  

Die website is er al: BouwNu.nl. Klantgericht Bouwen - de organisatie achter Bouwprestaties - gaat vanaf januari de boer op richting consumenten.

Lees hier meer: http://www.aannemervak.nl/ondernemen/bouwnu-nl-een-cijfer-voor-uw-w... 

altijd jammer als de gegevens over meerdere sites worden verspreid (consumenten zullen niet snel op beide invullen)

Ik zou zeggen maak een helder onderscheid mbt de doelgroep (soort bouwen) en verwijs naar elkaar.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+