De bouw online verbonden.
Discussie gestart via de BouwProfs groep op Linkedin door Lars Winters, adviseur BMC:
" Voor een uitbreiding van een school ben ik bezig met het opstellen van een duurzaam PvE. Daarbij wil ik ook rekening houden met het PvE frisse scholen van Senter Novem. Hierin staat aangegeven dat een leslokaal idealiter een plafondhoogte moet hebben van 3,5 meter. Dat betekent dat, wanneer je binnen de normvergoedingen wilt blijven, je creatief moet zijn met de materialen die je toepast. Zeker wanneer je (naast een verhoogd plafond) voor het binnenklimaat een extra inspanning wil leveren en duurzaam wilt bouwen.
Je moet dus ruimte vinden binnen de begroting, maar waar? Een voorbeeld kan zijn om de gemetselde spouwmuur (duur) te vervangen voor een goedkoop alternatief. Heeft iemand een goed alternatief voor bijvoorbeel de spouwmuur, het dak en andere delen van de bouw? "
Tags:
Voor scholen is er altijd een perfecte oplossing te behalen door middel van betonkernactivering. Hiermee voorkom je verhoging van je bouwkundig plafond en kun je een optimaal binnenklimaat realiseren tegen lage energiekosten.
Ben graag bereid om dit in een gesprek toe te lichten.
Beste Lars,
Een spouwmuur hoeft zeker niet een dure oplossing te zijn. is afhankelijk van de hoeveelheid uitbreiding/wand welke je wilt realiseren. per definitie is een gesloten wand veel goedkoper als een wandopening. wanneer het een kleine uitbreiding is zou je kunnen kijken naar een houtskeletbouw binnenbladsysteem eventueel al afgewerkt met een houten? buitenbekleding.
Roelof Gaasbeek
Beste Roy,
Ik heb veel scholen gebouwd en een aantal materialen raad ik niet aan om op de begane grond te gebruiken in verband met vandalisme/ grote kans op beschadigingen. Een buitengevelisolatiemateriaal met stucwerk of staalplaat/plaatmateriaal vallen in deze categorie. De genoemde materialen raken beschadigd door het spelgedrag van kinderen (fietsen of karretjes die er tegen aan botsen e.d. Daarnaast kan een buitengevelisolatiesysteem op basis van polystyreen door vandalen in brand gestoken worden.
Een houtachtig materiaal gevelmateriaal vergt meer onderhoud en zal men dus terug zien in de exploitatiekosten gedurende het gebruik van het gebouw (schilderwerk e.d.) dus hier zou ik ook niet snel voor kiezen.
Er valt ook winst te halen door een goedkoop bouwsysteem toe te passen. Stapelbouw met bv. kalkzandsteen is zo'n goedkoper alternatief. Overigens betwijfel ik op een gemetselde spouwmuur een dure constructie is. Die ervaring heb ik namelijk niet, sterker nog stapelbouw is door de vaak lage hoogte en vrije vorm van een schoolgebouw, vaak juist een heel aantrekkelijk alternatief voor skeletbouw. Daarnaast kan de constructie een bijdrage leveren aan het warmte-accumulerend vermogen, zeker als ook de dakvloer in een steenachtig materiaal wordt uitgevoerd (bv. kanaalplaten).
Ik wil ook de oplossing van de heer Bakker onderschrijven. Met een goede installatie is het mogelijk om economischer te bouwen.
M.vr.gr.
Alex Bierman
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door